Gå til innhold

Jeg har noen spørsmål om grøt og middagsglass til baby på 8 mnd. Noen som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har akkurat blitt 8 mnd gammel, bør jeg vente lenge før jeg innfører 8 mnds grøten?

Han fikk ikke fulle porsjoner med 6 mnds grøt før han var 7,5 mnd. Og tenkte jeg skulle fortsette en stund med den, slik som jeg gjorde med 4 mnd grøten. Men han liker ikke denne 6 mnd grøten noe særlig.

Bør jeg prøve litt med 8 mnd grøten, og se om det blir suksess, eller er det noe i den som gjør at jeg bør bruke like lang tid på å innføre som med 6 mnd grøten?

Sikkert masse dumme spørsmål her, så her kommer like gjerne ett til.

Middagsglass.... Kan jeg starte rett på 8 mnd middagsglass?

Like greit å spørre hva dere andre gjør :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

8mndsgrøten starta vi bare rett på med full porsjon.

8mnds middagsglass, der måtte jeg mose bitene med en gaddel til hun var ni og en halv mnd , takla ikke så store biter ..

Skrevet

Hei!

Ikke dumme sp.mål! Vi er nye på dette, og da er det lov å høre hva andre gjør ;) Jeg er absolutt ikke noen ekspert (første barn), men jeg kan jo fortelle hvordan vi har det og hva jeg har gjort hittil.

Gutten min er straks 9 mnd. Jeg hadde et svare styr med å få i ham grøt (han likte det rett og slett ikke frem til to uker siden!) Men etter som han ble eldre byttet jeg grøt etter alder. Nå spiser han med god appetitt heldigvis....men det tok mye tålmodighet fra mors side ja!

Middagsglass; vi er fortsatt på 6 mnd stort sett for han nekter å spise noe med klumper i! I tillegg bruker jeg 8 mnd glass og moser klumpene litt med en gaffel. Han brekker seg og kaster opp hvis det er for store klumper i maten....

Det er bare å starte på 8 mnd glassene og se om han får det i seg uten for store problemer ;)

Lykke til!

Skrevet

Jenta mi på 7 1/2 mnd. har begynt å få 8 mnd-grøt. Har ikke vært noe problem her. Jeg blanda først 1/4 oppi 6-mnd-grøten, så 1/3, osv. Nå får hun ren 8 mnd-grøt.

Skrevet

Han her har fått fast føde siden han var 4mnd, så vi begynte med 8mnds middagsglass allerede da ha var 7mnd. Han ble nemlig ikke mett av 6mnds glasset lengre. Han var ikke så begeistra for klumpene de to første gangene, men så ble han vandt med det.

Jeg tror du kan begynne rett på full porsjon av både grøt og glass, men det kan vel hende han bruker litt tid på å like klumpene som er i de glassa:)

Skrevet

Hei igjen, og takk for hyggelige svar! Da prøver jeg meg forsiktig frem med grøten jeg, og kjøper ett 8 mnds glass i dag, for å se hvordan det går. Hvis det er mye klumper i det regner jeg ikke med at han liker det, men er jo verdt å prøve. Nå kan jeg gjøre det uten så mye tvil ihvertfall :)

Kom til å tenke på en ting til. Når begynte dere å gi brødbiter? Har prøvd å bløte det litt opp i melk først, men han virkerlig hater det hehe..

Skrevet

Jeg begynte å la henne smake på brød for en ukes tid siden. Men her er det nærmest bare smuler ennå. Mest for at hun skal vende seg til smaken. Tør ikke gi ordentlige biter ennå, jeg... :)

Har du prøvd litt forskjellig pålegg da? Jentami liker leverpostei. Men vet noen tar fruktpurè på. Kanskje det faller i smak?

Skrevet

Oi det var lurt med fruktpuré på, det har jeg ikke tenkt på. Jeg har kun prøvd bittelitt smør eller leverpostei. Jeg tør heller ikke gi store biter. Tar knøttsmå biter og dynker dem i mme først. Prøvde nettopp, men det var ikke populært. Får vel bare ta det i hans eget tempo :) Men skal huske på fruktpuré neste gang.

Skrevet

Gutten min blir snart 8 mnd og jeg har begynt såvidt å gi litt brødbiter. Har prøvd med leverpostei (ÆSJ), prim og syltetøy. Han er ikke akkurat fryktelig begeistret for det, men han har skjønt at han må tygge litt på de før han svelger, så han brekker seg ikke lenger =) Men tar det veldig sakte, ett par-tre små biter hver dag nå, så kanskje han liker det snart...

Skrevet

på 6 mnd kontrollen fikk jeg beskjed om at det var greit å gi skive... jeg tørr ikke gi henne store biter..bare små smuler.hehe.er redd hun skal få de i halsen... men hun gomler det i seg som bare det..hun får som oftest bare smake litt når jeg spiser skive...

datteren min spiser ikke så veldig mye grøt enda...i forrige uke hadde jeg ikke mer grøt igjen til frokosten hennes, så da fant jeg en sånn smaksprøve på 8 mnd grøt som vi hadde liggende...jeg lagde litt grøt av den og hun spiste akkurat som hun spiser 6 mnd grøten... så hun reagerte ikke på de litt større klompene..

hun er 7 mnd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...