Granny Weatherwax Skrevet 11. desember 2006 #1 Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg begynte i full jobb da guttungen var 12 mnd, og han har nå gått 4 mnd i barnehagen. Han er 16 mnd nå. Han er der fra 07.15 til ca 16.00 hver dag, altså nesten 9 timer til dagen. Så er det full fart hjem, lage middag mens han leker med pappan, og så koser vi oss og slapper av til han skal legge seg kl. 19.00. Han har hele tiden vært litt usikker og redd, og vi tenkte at det sikkert var bra for ham å begynne i bhg, slik at han blir vant til å være med andre unger (dessuten tror jeg ikke jeg hadde vært så flink til å aktivisere ham hvis jeg skulle vært hjemme - lite tilbud her vi bor) Men det virker ikke som om han trives i bhg lenger! Det gikk veldig bra etter et par uker der, men nå gråter han mye, og spesielt når han ser oss dra! Jeg er på gråten hver gang jeg har levert ham i bhg, og synes det er helt pyton å gå på jobb, enda jeg egentlig trives veldig godt med jobben min. Det vil bli bedre i mai, for da begynner pappan å jobbe skift, så da vil han nok ha litt kortere dager i bhg til vanlig, men det er lenge til.. Ikke har vi økonomi til at jeg kan slutte i jobben heller (eller jo, vi hadde jo klart det, men..) Vi planlegger også nr. 2, og da vil jeg jo også være mer hjemme, men det er også langt fram i tid, og det er nå han har det fælt! Gleder meg til en lang og god juleferie, men gråter blod med tanke på usikre lillegutt i barnehagen som gråter etter mamman sin. Innspill? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7419015-uff-d%C3%A5rlig-samvittighet-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
krabbetrollet Skrevet 11. desember 2006 #2 Del Skrevet 11. desember 2006 En mulighet er å diskutere saken med ped.leder i bhg - be om en samtale! Dere bør diskutere mulighetene for at dere sammen gjør en ekstra innsats for at han skal trives bedre i bhg, og for at det går bedre i leveringssituasjonen. Kanskje bhg kan ha litt ekstra fokus en periode på at han skal få ok avskjeder med deg på morgenen. F.eks.: Fungerer det bedre hvis han tar matpakka under armen og går inn og setter seg ved bordet? Det fungerer veldig godt for min på 15 mnd. Da har han et bestemt mål når vi sier hadet - han skal til bordet og spise. Når vi noen ganger kommer senere enn frokosten blir han mer forvirret og har ikke så lyst til at jeg skal gå. Eller kanskje en av de ansatte kan gjøre noe bestemt med han hver morgen? F.eks: "Nå var det bra du kom, du må hjelpe meg å slå på lyset på kjøkkenet! Hadet mamma!" (Høres kanskje banalt ut, men de fleste unger på den alderen elsker jo å slå på lys. Men det kan også være en helt annen ting - tenk på noe som passer for ditt barn.) Poenget mitt er å ta bort fokuset fra selve avskjeden. Selvsagt skal dere si hadet, men hvis han da har et annet mål - gjerne noe spennende - så blir det ikke så leit å si hadet til mamma.. Kanskje du kunne bruke noen av disse ideene? Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7419015-uff-d%C3%A5rlig-samvittighet-langt/#findComment-7419563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granny Weatherwax Skrevet 11. desember 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 11. desember 2006 Vi burde bedt om en samtale ja. Det som er dumt, er at de ansatte på hans avdeling ikke begynner på jobb før kl. 08.00, så han blir avlevert til en annen avdeling, med ukjente ansatte. Ikke kjenner han barna der heller, for det er bare store barn på den andre avdelingen. De prøver så godt de kan å avlede ham, men han forstår at jeg skal gå, og da blir han han helt krakilsk og gråter masse og klamrer seg fast til meg. De sier at han roer seg raskt, og spiser frokosten sin, men han har generelt vært sutrete den siste tiden.. Vi har vært mye syke i høst, både han, jeg og pappan, men vi er alle friske nå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7419015-uff-d%C3%A5rlig-samvittighet-langt/#findComment-7420436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
krabbetrollet Skrevet 11. desember 2006 #4 Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg skjønner godt at han ikke vil være der med ukjente voksne. Det ville også min minste reagert på, og jeg ville heller ikke likt å levere han til voksne han ikke kjente... Jeg synes nesten det er litt rart av bhg å ikke prioritere å ha folk på vakt på småbarnsavd. tidlig, det er jo en kjent sak at de minste trenger ekstra trygghet, og da er det viktig å bli tatt imot av en voksen man kjenner. I det minste burde bhg ha en ordning der de voksne på den avd som tar i mot om morgenen tilbringer en hel dag på småbarnsavd en gang i blant. Dette for å bli litt kjent med de minste og dermed gjøre leveringen om morgenen lettere for alle. Fremdeles vil jeg foreslå å prøve noen av de forslagene jeg har i innlegget over, de kan fungere selv om det er på naboavd han blir levert. Men det betinger jo at det ikke er totalt ukjente voksne som tar i mot... Uansett så går det seg nok til etterhvert, men det er veldig sårt å ha det slik hver morgen... Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7419015-uff-d%C3%A5rlig-samvittighet-langt/#findComment-7421259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2006 #5 Del Skrevet 11. desember 2006 Skal si deg en ting....at "ute av syne ute av sinn"... Med en gang du er reist er han nok i full lek. men akkurat når det står på hamrer nok hjretet til mor ekstra ..... Er sikker på han storkoser seg. De leker mye, leser og koser seg. Så er det mat og soving. lutselig er dagen over og dere kommer og hentr han :-) Går så bra atte...... Min sønn på 2 brukte flere måneder med tilvenning. Men nå er alt bra. Det går litt i bølgedaler, men det betyr ikke at de IKKE trives i barnehagen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7419015-uff-d%C3%A5rlig-samvittighet-langt/#findComment-7421454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maud Skrevet 11. desember 2006 #6 Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg tror de andre som har svart deg har mye rett - etter en liten stund har han det sikkert bedre. Bare av den grunn bør du be om en foreldresamtale, slik at du får vite hvordan han har det resten av dagen. Hvis du føler deg sikker på at han roer seg raskt, er det kanske litt enklere å leve med? Det er vel ikke sikkert at han er usikker og gråter etter det hele dagen. I så tilfelle har barnehagen et ansvar for å legge om rutinene slik at han finner seg bedre til rette. Er det mulig for pappa'n å levere i en periode? Nå har du og minsten kjørt dere litt fast og alle leveringer blir triste både for deg og ham. Småtten merker at det er vanskelig for deg og da blir han enda tristere. Jeg mener at dere kan kreve at det er personale på småbarns-avdelingen på morgenen. Det høres veldig rart ut at dere må levere på en annen avdeling hver eneste dag. Småbarnsavdelingen skal da også være åpen i hele åpningstiden til barnehagen?? Eventuelt får de legge til rette slik at det er den samme som ønsker velkommen hver dag og som gjerne er på den avdelingen der dere hører til. Jobbe redusert er sikkert også lurt. Tror imidlertid jeg heller ville valgt kortere dager enn en dag hjemme. Erfaringsvis er det ekstra vanskelig å levere etter helger og ferier og da er det ikke lurt å lage for mange "tomrom" der overgangen tilbake til barnehagen blir stor. Stor trøsteklem og oppmuntring til deg som ikke har det så lett nå Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7419015-uff-d%C3%A5rlig-samvittighet-langt/#findComment-7421974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granny Weatherwax Skrevet 11. desember 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 11. desember 2006 Han har grått mye i det siste, gjennom hele dagen, har de fortalt, så det er nok ikke bare akkurat når jeg går at det er ille. Vet dere hva, jeg har faktisk nettopp vært i telefon med personalsjefen og snakket om 80%-stilling, med arbeidstid fra 8-14! Det skulle ikke være noe problem for dem, men jeg må ta en telefon til en annen først, så kan det evt ordne seg allerede fra i morgen av! *krysser fingre for det* Min stilling har i utgangspunktet hele tiden vært en 80%-stilling, men med en dum avtale der jeg jobber fullt, får 80% utbetalt og tjener opp avspasering til sommeren (jobber i adm. på skole) Hvis dette ordner seg, vil gutten min få 7 timer i bhg i stedet for nesten ni, og det høres deilig ut! Jeg kunne evt få én dag fri i uken, f.eks fredag, men jeg tror det er bedre for ham om han heller har kortere dager i bhg 5 dgr i uken enn like lange dager 4 dgr i uken! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7419015-uff-d%C3%A5rlig-samvittighet-langt/#findComment-7421982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granny Weatherwax Skrevet 11. desember 2006 Forfatter #8 Del Skrevet 11. desember 2006 Ja, jeg kommer til å be om samtale i dag når jeg henter ham, og foreslå dette, for det er virkelig synd at han blir tatt imot av ukjente, enda de er aldri så snille. Håper det ordner seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7419015-uff-d%C3%A5rlig-samvittighet-langt/#findComment-7421992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
apan75 Skrevet 15. desember 2006 #9 Del Skrevet 15. desember 2006 Deltid er en god løsning! Og ikke merker man det altfor godt på økonomien heller, det er iallfall til å leve med. Jeg jobber 90% og gutten vår er i bhg fra 0730 til 1500. Det fungerer veldig fint, og alle er veldig fornøyd med ordningen. Håper dere finner ut av det. Synes også det virker som en god ide å se om man kan gjøre noe med selve bhgsituasjonen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7419015-uff-d%C3%A5rlig-samvittighet-langt/#findComment-7469999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå