Anonym bruker Skrevet 11. desember 2006 #1 Skrevet 11. desember 2006 Har ei datter som blir 3 år nå som selvsagt er verdens skjønneste. Problemet er at hun har mye temperament, blir fort hissig og da slår/ biter/ klorer hun andre barn. Dette har vært et problem siden hun ble 1 år, og noe vi har jobber med og snakker om nesten hver dag. Slår hun el. l. får det konsekvenser. Hun går fulltid i barnehagen, og de jobber også aktivt med å begrense slåing osv. Det siste halve året har det gått mye bedre, det sier de også i barnehagen og vi får ikke tilbakemelding om "situasjoner" så ofte (før var det ca ukentlig, i perioder oftere.). Da jeg leverte i bhg i dag, fikk jeg beskjed om at det var ei mor som ville snakke med oss fordi hun følte at vår datter stadig var slem med hennes. Nå skal de skille de to i bhg osv, og det er selvsagt greit. Men hva kan vi gjøre? Jeg visste ikke om at det var et problem med denne jenta, det gjorde de ikke i bhg heller, men hvis det er et problem for foreldrene må vi jo ta tak i det. Men hva kan vi gjøre????? Føler vi ikke kan fokusere mer på dette overfor dattera vår enn vi allerede gjør....
Ruske-Sara Skrevet 11. desember 2006 #2 Skrevet 11. desember 2006 Uten at jeg har så mye greie på det, vil jeg tro at en grunn til at barn slår, er at de ikke klarer å uttrykke seg på en bedre måte akkurat der og da. De er sinte, men finner ikke de riktige ordene. Vi har en tendens til å kaste oss over barnet med kritikk når vi ser at det slår, men vi burde kanskje i tillegg anerkjenne de følelsene de har. "Jeg forstår at du ble sint når NN tok leken fra deg eller kalte deg dumming, men du kan ikke slå". Det jeg ville ha gjort, var å trene litt på de ulike situasjonene. Hjelp ungen til å finne ord på det hun føler. Vær konsekvent ellers også på at ungen ikke får gjennomslag for noe ved sutring, grining og dytting. Gjør det til en vane at man skal bruke ord både når man vil og ikke vil noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå