Granny Weatherwax Skrevet 11. desember 2006 #1 Skrevet 11. desember 2006 Jeg så i dag morges at gutten min på 16 mnd har fått hvite flekker på fortennene, slike som vi kalte kalkflekker før. Noen som vet hva det egentlig er? Han drikker en del melk, men ikke ekstreme mengder da. Helt vanlig inntak for en liten gutt, bare. Han fikk tenner tidlig, så fortennene har han hatt i snart ett år.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2006 #2 Skrevet 11. desember 2006 Jeg har selv sånne hvite flekker på tennene, og det har blitt sagt av flere tannleger at det er fordi jeg hadde feber når tennene kom. Jeg hadde det visst på de første tennene, men har det fortsatt, og det er særlig på fortennene, og det er et klart skille omtrent på midten, så det var vel da jeg hadde feber, når de var halvveis ute... Vet ikke om det er det samme, eller om det har noe med feber å gjøre, men det er iallefall det jeg har fått høre.
Granny Weatherwax Skrevet 11. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 11. desember 2006 Han har forsåvidt hatt mye feber i det siste, men tennene har jo vært fine helt til nå, og de er snart ett år gamle. Kan det være at flekkene bryter frem ved feber i ettertid? Den forklaringen har jeg aldri hørt før, men det var interessant.
Tredjemann på vei :D Skrevet 11. desember 2006 #4 Skrevet 11. desember 2006 var hos tannlegen på sånn 1-årssjekk og da var det en av foreldrene som spurte hva som var risikoen ved å gi for mye fluor. tannlegens svar var at da kunne tennene bli hvitflekkete. men det kan jo komme av andre årsaker også... hvor mye fluor får han i løpet av dagen da? hun sa det beste var å pusse med ørlitegrann fluortannkrem to ganger om dagen ELLER en puss med tannkrem og fluortablett.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2006 #5 Skrevet 11. desember 2006 Jeg selv har slike flekker på tennene,det tannlegen har sagt til meg er at jeg har spist for mye fluor.Noe jeg kan skjønne for da jeg var liten så var jeg alltid oppi fluor boksen og spiste! Tok vel sånn 7 tabletter om dagen,noe som er altfor mye!!!!
Granny Weatherwax Skrevet 11. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 11. desember 2006 Vi pusser tennene med fluor morgen og kvled, og i tillegg får han fluortablett, så det er kanskje for mye ja. Men det var det vi ble rådet til av HS, det var der vi fikk fluortablettene!
Tredjemann på vei :D Skrevet 11. desember 2006 #7 Skrevet 11. desember 2006 hmm... man kan jo bli helt fortumla når man hører alle de motstridende beskjedene man får av div. fagfolk... vet ikke hva man skal tro på jeg...
Gothic Skrevet 11. desember 2006 #8 Skrevet 11. desember 2006 Husk at melketennene dannes mens barnet ligger i magen, så event. skader på de må ha oppstått pga. mors feber eller antibiotikabruk. Alle melketennene ligger ferdig dannet i kjeven ved fødselen, mens de permanente tennene da begynner å dannes. Så et for stort fluorinntak kan få virkning på emaljedannelsen på de permanente, i form av hvite flekker, eller brune ved svært stort fluorinntak. Hvite flekker på melketenner er ofte første tegn på begynnende karies, ville ha sjekket det opp jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå