Gå til innhold

Til dere alle; dere som ammer og ikke ammer, tviler, sliter, lurer, eller har overflod, altså dere ALLE!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette fantastisk bra innlegget fant jeg på en annen tråd her inne og fortjener gjennomlesning og ettertanke. Så til Foringsautomaten som har skrevet dette; knallbra! Må bare dra det frem i solen slik at alle får sett!

Skrevet

Takk! Dette kunne jeg ha skrevet selv. Også mitt inntrykk er at det er mye hets fra ikke-ammende mot ammende, men lite andre veien. Likevel påstår ikke-ammende at de hetses av ammende. Merkelig sak! Jeg har tenkt mye på dette i dag, etter å ha følt meg lite velkommen i en annen diskusjon tidligere i dag...

I løpet av dagen har jeg da grublet meg fram til følgende: Det er en kjensgjerning at amming er sunt for ungene, og dette får vi alle høre både før og etter at vi har født barn. Det er viktig at dette kommer fram, slik at mødre oppfordres til å amme, og at ammefrekvensen holdes oppe. For dem som klarer med ammingen, oppleves dette ikke som noe hysteri eller mas - bare som en stadfesting av at en gjør noe som er riktig og flott. For dem som strever med amming, derimot, kan jeg forstå opplever oppfordringene som mas og hysteri. For dem som strever, er det vondt å stadig minnes på hvor sunn denne ammingen er for ditt og datt! En vil jo så gjerne gi det beste til barnet sitt! Når noen forteller omatt og omatt at amming er sunt osv, vil dette kunne oppleves som å få salt strødd i sårene. Ja, selv en opmuntring og velmenende råd kan kanskje oppleves som salt i verkende sår. De som strever, er samtidig kanskje ekstra slitne eller al strevingen, og ekstra sårbare. Så ja, jeg kan forstå dem veldig godt, de som strever!

Og så går de inn her, og har et håp om å finne likesinnede, kanskje å få høre at det ikke er så ille likevel å ikke amme, eller å fokusere på at alle personlige valg er like mye verdt. Så kommer disse "hyper-ammerne" eller "helseprofetene" og strør salt i sårene gang etter gang, og saboterer trådene de starter med sin "amme-propaganda"...!

Til "amme-profetene": Det kan være lurt å trå varsomt, og å la dem få diskutere med hverandre. Jeg har i hvert fall funnet ut at jeg skal være enda mer forsiktig enn det jeg trodde jeg var...!

Og til dere som ikke ammer, ammer lite, strever....osv: Kanskje dere kan starte ståder der dere sier klart ifra om at dere ikke ønsker visse "profetier" i akkurat den tråden?

Foringsautomaten

Skrevet

enig med deg jeg .

knallbra skrevet!!!

å gir rom til ettertanke.......

å jeg er en av di som ikke fikk til amminga,uansett hvor jeg sleit...

Skrevet

Det er så trist når man føler seg satt i en "mislykket bås", husker hvor sårbar jeg var i svangerskapet med fødselsangst og hvilket "nederlag" det egentlig var å ta keisersnitt. Ikke gøy å innse at man ikke er perfekt nei.. Tror jeg forstår delvis hvordan de har det, de som sliter med ammingen.

Dette er, eller burde hvertfall være;) et forum hvor man støtter hverandre i tykt og tynt. Jeg har fremdeles til gode å møte et perfekt menneske, men det er vel enklere å skjule sine feil og mangler på et nettforum enn i virkeligheten...

Men tilbake til hovedinnlegget; mange tråder (her og på bim) er startet med "adgangsforbud" for de med motsatte meninger/de som mangler problemet, men ofte blir dette bare oversett og trampet i hjel av noen som bare måååå si meningen sin:) Men helt enig, man bør trå varsomt!!

Skrevet

Kjempeviktig "debatt", Jeg tror nesten alle som mater et barn på en eller annen måte føler seg "hetset" inniblandt. Viktig å tenke på!

Jeg hører til i kategorien "fullammer", men får stadige stikk fra familie at jeg burde gi flaske og starte med grøt snart, slik at andre kan få kontakt med Ørjan.. Krangler med svigermor og søster hver uke nå :o/ Prøver å fortelle at det er snakk om noen få måneder i livet hans som han er så avhengig av meg, men de blir rett og slett fornærmet og blir såret over at Ørjan ikke vil like mye til dem som til meg - de mener det går utover kontakten de kunne fått med han. Hørt noe så dumt?!?!

Venninnene mine som har barn på samme alder, og som har valgt å gi flaske av forskjellige grunner, kan ikke fatte og begripe at jeg på død og liv vil amme. De mener og at det ikke er så farlig å gi flaske et par måltider, men jeg fullammer, trives med det og velger selv å gjøre det.

Jeg har ikke opplevd hets fra dere her inne, men fra de nære rundt meg som egentlig burde støtte meg i mine valg.. Og det er utrolig slitsomt!

Det er så utrolig viktig å respektere hverandre, hver mor gjør det beste hun kan for sitt barn!

Skrevet

ja, det er en veldig viktig debatt. og alle må nok tenke seg litt før når det kommenteres, snakkes og debatteres ang dette.. det kan være vels å sårt for alle parter, dette med amming.. jeg har lagt hele amme-kapitlet bak meg. her er det flaske till 100% og har så vært i et par måneder nå. det er det som har fungert best for oss, og i grunnen har ikke noen andre med det å gjøre. men så er det jo så at et tema som engagerer mange alltid vil bli kommentert opp og i mente av noen som mener de har rett og andre fel..

jaja.. jeg tenker ikke på dette mer nå jeg, gleder meg heller over at gutten min har det flott, legger på seg og er blid og fornøyd:-))

Skrevet

Må si meg enig...jeg synes ikke man skal kritisere andre for de valgene de har tatt, men allikevel må jeg si at det irriterer meg når man velger å la være å amme for å ikke "ødelegge" puppene sine o.l...men det er nå bare meg da...

Vi tar alle valg vi mener er best for oss selv og babyen vår, og andre kjenner ikke alle vurderingene som er lagt til grunn, det tror jeg alle bør ha som baktanke når man svarer på innlegg...

Skrevet

Uansett føler veldig mange at det er noe de ikke får til med ungen sin, enten det er amming, legging, leking eller annet. Det er desverre veldig lett å lange ut mot andre når man føler seg litt mislykka selv, det er nok derfor mange anklager hverandre for "hysteri" eller å være en dårlig mor. Synes at hvis forum som dette skal brukes til noe bør det være å få og gi råd og støtte til hverandre, i stedet for fordømmelse eller å vise at "jeg vet best"

Skrevet

Tusen takk for fint innlegg ja, godt at noen sier ifra.

Jeg fikk ikke til ammingen desverre, ammet og ammet men d kom aldri noe mer melk. så her var d først pupp så flaske til hvert måltid på begge barna.

Mye styr, men trøster meg med at barna ble mette og var fornøyde og de fikk jo faktisk morsmelk selvom vi måtte spe på med mme etter puppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...