Gå til innhold

Hvor alvorlig er det å bruke nesespray på barn over tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt nesespray godt over uken nå. Har helt glemt dette med at man ikke skal bruke det lenger. Hvor alvorlig er dette?

Taknemlig på beskrivende svar på hvordan dette er?

Skrevet

Grunnen til at ein ikkje skal bruke nasespray (f.eks. Rhinox eller Otrivin) over lengre tid (trur regelen er maks 10 dagar i strekk) er at ein kan skade slimhinnene, slik at ein blir permanent tett i nasa. Når ein har brukt sprayen i 10 dagar skal ein ha eit opphald på minst ei veke, meiner eg å huske.

Frå www.felleskatalogen.no (eg søkte på Rhinox):

"Bør ikke brukes mer enn 10 dager om gangen. De anbefalte doser må ikke overskrides pga. risiko for systemiske bivirkninger.

(...)

Bivirkninger: Lokal irritasjon kan forekomme (svie/brennende følelse). Bruk gjennom lengre tid kan gi slimhinneirritasjon med medikamentell rhinitt, slimhinneødem og hypersekresjon."

---

Saltvannspray/-dråpar derimot er heilt ufarleg og kan brukast kor mykje og lenge ein vil.

Skrevet

Tusen takk for svar:) Skal gå inn på linken å lese. Jeg har fått med med at den ikke skal brukes mer enn 10 dager, jeg hadde bare glemt meg helt bort, ble litt nervøs på hvor alvorlig dette virkelig er. Om man ødlegger for alltid å evig eller om dette er noe som retter seg etterhvert. Jeg har saltvannsoppløsning men den bare åpner å tørker ikke ut, sånn som otrivinen gjør. Det renner hele tiden, så jeg vil tørke ut, så hun slipper å tørke nesen hele tiden. Føler den åpner bedre oxo. Men jeg har sluttet tvert nå, ble bare urolig på om jeg har gjort stor skade....

Skrevet

Du skreiv at du hadde brukt sprayen i godt over ei veke? Eg vil tru at viss du ikkje har brukt den veeeldig lenge så går det nok heilt fint. Det skal nok ganske høge dosar over lang tid til for å gjere permanent skade, eg går ut ifrå at "grensa" på 10 dagar er med god margin.

Men viss du bekymrar deg veldig om det, så ta ein telefon til helsestasjon/lege og spør, for sikkerhets skuld.

Skrevet

Jeg spurte om andre alternativer på apoteket her om dagen fordi va hadde brukt nesespray ei ukes tid. Da sa hun vi mått bruke bare saltvann en stund, fordi det kunne hende vi måtte bruke nesespray igjen for å " åpne" om hun ble helt tett. Var slik hun sa det iallefall.... Høre slitt merkelig ut også, men jeg kjøpte da en slik saltvann sprayflaske- og det fungerte kjempebra!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...