Gå til innhold

Ammehets

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Man hører stadig om "ammehysteri", "ammepoliti" og lignende merkelige oppfinnelser. Men her inne (og ellers også) merker jeg langt mer av hets av ammende enn av de som ikke ammer. Veldig mange føler at de har rett til å si at det er ekkelt å amme i det hele tatt (særlig offentlig), og i hvert fall hvis babyen er over 6 måneder, 8 måneder, 10 måneder eller en eller annen annen "magisk grense". Hvorfor er det så akseptert med ammehets?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke akseptert? bare det at de som ammer ikke gidder å krangle så mye ;)

Skrevet

ja man kan lure- for stort sett så er det bare ren info om hvor bra mm er, men at det er faktisk greit og gi mme om man må/ønsker det. Svært få av de ammende som faktisk slenger med slik dritt. - men tror vi får huske på at det er ikke alle innlegg som er like seriøse- forumtroll kalles de og har egentlig ingenting her inne å gjøre- de lager bare kvalm

Skrevet

Kan jo hende de ikke kan amme selv og lider av litt misunnelse? Hadde aldri brydd meg om at noen hetser min amming, håper ikke andre gjør det heller.

Amming er sundt og ikke minst kos!!!

Skrevet

Dette har jeg lurt lenge på! F.eks. det å få slengt i trynet at å amme barn over 12 måneder er ekkelt, er visst helt vanlig her inne?

Jeg ser mange utslag av ammehets hver eneste dag her, men lite ammehysteri.

Skrevet

Takk! Dette kunne jeg ha skrevet selv. Også mitt inntrykk er at det er mye hets fra ikke-ammende mot ammende, men lite andre veien. Likevel påstår ikke-ammende at de hetses av ammende. Merkelig sak! Jeg har tenkt mye på dette i dag, etter å ha følt meg lite velkommen i en annen diskusjon tidligere i dag...

I løpet av dagen har jeg da grublet meg fram til følgende: Det er en kjensgjerning at amming er sunt for ungene, og dette får vi alle høre både før og etter at vi har født barn. Det er viktig at dette kommer fram, slik at mødre oppfordres til å amme, og at ammefrekvensen holdes oppe. For dem som klarer med ammingen, oppleves dette ikke som noe hysteri eller mas - bare som en stadfesting av at en gjør noe som er riktig og flott. For dem som strever med amming, derimot, kan jeg forstå opplever oppfordringene som mas og hysteri. For dem som strever, er det vondt å stadig minnes på hvor sunn denne ammingen er for ditt og datt! En vil jo så gjerne gi det beste til barnet sitt! Når noen forteller omatt og omatt at amming er sunt osv, vil dette kunne oppleves som å få salt strødd i sårene. Ja, selv en opmuntring og velmenende råd kan kanskje oppleves som salt i verkende sår. De som strever, er samtidig kanskje ekstra slitne eller al strevingen, og ekstra sårbare. Så ja, jeg kan forstå dem veldig godt, de som strever!

Og så går de inn her, og har et håp om å finne likesinnede, kanskje å få høre at det ikke er så ille likevel å ikke amme, eller å fokusere på at alle personlige valg er like mye verdt. Så kommer disse "hyper-ammerne" eller "helseprofetene" og strør salt i sårene gang etter gang, og saboterer trådene de starter med sin "amme-propaganda"...!

Til "amme-profetene": Det kan være lurt å trå varsomt, og å la dem få diskutere med hverandre. Jeg har i hvert fall funnet ut at jeg skal være enda mer forsiktig enn det jeg trodde jeg var...!

Og til dere som ikke ammer, ammer lite, strever....osv: Kanskje dere kan starte ståder der dere sier klart ifra om at dere ikke ønsker visse "profetier" i akkurat den tråden?

Skrevet

Det som jeg tror er viktig, er å svare på HI sine premisser. Vil HI ha støtte for å avslutte amming eller trappe ned, og har allerede tatt den avgjøreslen, så er det respektløst å komme med en lang liste over morsmelkens gode egenskaper, osv.

Men spør noen om råd eller oppmuntring i forbindelse med amming, så svarer man utifra det at de gjerne vil ha faktaopplysninger eller oppmuntring.

I min erfaring svarer alle de godkjente ammehjelperne her inne på akkuart den måten.

Men denne strategien (å svare utifra hva HI faktisk spør om) er det ikke alle her inne som er like flinke til, uansett emne!

Skrevet

Så flott innlegg Foringsautomaten!! (og så stilig nick forresten). Dette var veldig fint skrevet, og objektivt riktig, for begge sider av saken.

Nesten slik at en burde printe det ut og lese det om og om igjen....:-)

Skrevet

Ja, dette har du rett i! Vi er mange som burde bli flinkere til det!

Bare så synd at det ofte er vanskelig å se hva som er HI sine premisser. Det kommer ikke alltid så godt fram. Og så hender det at HI er den som starter tråden med et slags angrep. Ofte kommer HI med et provoserende utsagn eller spørsmål, der det nesten legges opp til krangel. Jeg har sett mange tråder som starter med det en kanskje kan kalle "ammehets". Da kan det være vanskelig for en "ammeprofet" å la være å svare. Men da tror jeg vi må lese det som står med ørliten skrift mellom linjene; at her er det en som trenger oppmuntring og/ eller dele sin frustrasjon med likesinnede. Det jeg tror, er at det ofte er et dobbelt budskap i disse amme-diskusjonene, eller i det noen opplever som "ammehets".

Skrevet

takk:-)

Jeg kunne skrevet dette innlegget selv!

Jeg er helt enig.

Jeg synes det er trist at hvis jeg ammer babyen min om noen måneder (han er 4 mnd nå), så synes folk at det er ekkelt og at jeg bør gjemme meg bort..

Jeg synes det er uakseptabelt at folk her inne sier at de synes det er ekkelt. I den forige tråden skrev jeg at jeg gav blanke i om noen synes det er ekkelt, men jeg må innrømme at jeg ikke gir så helt blanke likevel. Selv om jeg prøver..

Hvis jeg hadde synes det var ekkelt å gi mme (det synes jeg overhodet ikke!), og hadde lagt ut en tråd med "sorry meg, men JEG synes det er ekkelt å gi melk fra flaske- ikke for å såre dere som ikke kan amme altså men.." kan dere tro ramaskriket da??

Skrevet

Bra tråd og bra innlegg av Foringsautomaten ;o)

Det jeg beit meg i ved innlegget ditt var denne settningen du skrev at det ofte er ikke ammende som hetser de ammende.Det har jeg egentlig aldri tenkt over,men nå har jeg vært på småtroll 0-1i 13 mnd (min sønn er 13 mnd også)så kan jeg faktisk tørre å påstå at det ikke har blitt lagt ut en tråd fra en ammende mor MED nick som er provoserende mot de som gir mme.De som legger ut dritt tråder mot de som gir mme er som regel anonyme og de tar jeg ikke seriøst da det kommer til slike ting.

Uansett så vet jeg hvordan det er å slite,det tok meg 3 mnd å få Luke til å ta puppen,ikke følte jeg ammepress fra noen...jeg hadde bare en mor som var veldig støttende og ikke ville at jeg skulle gi opp ;o)

Jeg har også gråti med en god vennine av meg som overhode ikke hadde denne støtten jeg hadde,hun synes det var nederlag å begynne med mme,men det var faktisk jeg som fikk henne til å gå over til det.Stakkars hun var jo helt på null punktet og var på vei inn i en dyp deprisjon bare pga at hun ikke fikk til ammingen.

Så synes at denne tråden kom på ett fint tidspunkt;o)

Dere er alle kjempe flotte mamma`er,om dere gir mm eller mme gir jeg blanke f... i,vi er her for å støtte oppunder ikke for å trøkke hverandre ned!

Skrevet

Signerer innleggene dine Foringsautomaten. Utrolig bra og saklig skrevet!

Jeg har heller aldri opplevd "ammehysteri" og "ammepress", bare god veiledning og informasjon ang amming. Har heller aldri lest mme-negative innlegg her inne. En og annen anonym har vel sikkert vært ute å slengt med leppa, men sånne kan man jo bare ignorere. De er bare ute etter kvalm uansett.

Ammingen gikk ikke så bra her i starten, men opplevde heller ikke da noen formanende ord. Hverken fra folk her inne, ammehjelp eller helsestasjonen. Synd folk opplever press og stress i forhold til dette..

• 2 uker senere...
Skrevet

Siden noen har gjort det utrolig tåpelige å starte den meningsløse "det er ekkelt å amme lenge"- diskusjonen igjen, dytter jeg denne opp igjen også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...