Gå til innhold

Har dere noen gang tenkt på dette?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

At man ikke må ha sex før man er ganske voksen?

Voksen nok og i et stabilt forhold slik at en graviditetet bare blir et pluss og ikke en undergang?

Har dere tenkt på konsekvensene før dere hopper til køya?

Kanskje dere synes jeg er veldig voksen nå, men er faktisk ikke det. Ikke så mye eldre enn dere, og har gjort mine feil jeg og. Ikke noe bedre enn andre.

Ville bare skrive dette til ettertanke. Husk det neste gang. Dere som bestemmer over kroppen deres! Har nemlig tenkt mye på dette selv.

Fortsetter under...

Har du noen gang tenkt på at graviditet for mange ikke bare er et pluss store deler av livet?

F.eks når man:

har fått så mange barn som man ønsker og klarer å ta seg av

er syk/har syke barn og ikke orker flere

er på uføretrygd/arbeidsledig og ikke har økonomi til flere

er i et forhold som er i en usikker periode

har en partner om nekter å få flere barn

osv osv.

Det er ikke bare tenåringer som er i livssituasjoner hvor barn ikke passer inn, og det er slett ikke alle livssituasjoner hvor barn ikke passer inn som er midlertidige. Det kan fort bli noen tiår uten sex etter dine regler.

Det er forskjell på å være formanende og det å være voksen. Selv et barn kan sette seg på baken, hytte med pekefingeren og belære andre om hvordan man skal gjøre ting. Selv i et stabilt forhold, kan en graviditet plutselig vise seg å være alt annet enn et pluss - uten at utenforstående vil ha noen forutsetninger for å skjønne det.

• 2 uker senere...

Husk bare at det er et lite liv dere snakker om. Og at det finnes prevensjon som er tilnærmet lik 100 % sikker, så det blir nok ingen tiår uten sex, hvis dere bare bruker prevensjon riktig. Det som er feil er at man ikke bruker prevensjon eller bruker prevensjon feil.

Og i Norge har vi mange støtteordninger som hjelper en med økonomien, husk det. Men selvfølgelig av og til kan det være det riktige, dette var ikke et innlegg mot abort, men et innlegg til ettertanke, for jeg tror at man kan unngå noen aborter.

• 2 uker senere...

Annonse

Ja her må jeg si meg enig med mrsdior med baby-dior i magen..... jeg har faktisk blitt gravid på nesten ALT... jeg har to barn på to forskjellige p-pille merker, jeg ble gravid på mini pillen, p-sprøyte.... den ene tok jeg abort av egen vilje den andre datt ut av seg selv..... du som la inn innleget, mener du at man bare skal ha sex for å lage barn??? høres nesten slik ut...

Noe av det positive ved at abort er et lovlig valg i Norge er bla at kvinner , i alle aldersgrupper , har en mulighet til å snakke med fagpersonell om fordeler og ulemper ved graviditeten. Statistisk beholdes de fleste fostre ved uønsket\uplanlagt graviditet , og dette i mange tilfeller pga uvurderlig hjelp fra f.eks. Amathea (alternativ til abort). En graviditet kan oppstå selv ved riktig bruk av prevensjon , men uansett hvordan den har oppstått må man ta stilling til dette brått , unge som "eldre" gravide . Istedet for å bruke energi på ulike formaninger kunne det kanhende vært en idé å hjelpe "ulykkelige" gravide til å ta et valg de kan leve med , abort eller ikke.

Omsorg avler omsorg . Kanhende er du ,"Anonym", i en alder hvor du skal velge deg et yrke ? Vel her kom et lite tips til deg .

Jeg blir litt oppgitt av å tenke på at det er mulig å ta abort fordi det ikke passer inn i livssituasjonen man er i!

Det er ikke det at jeg mener at alle aborter burde nektes, men jeg mener at det burde være mer enn økonomi og sivilstatus som skulle styre muligheten. Jeg får inntrykk av at det skal være en menneskerett å få barn når man ønsker det og da burde det være et menneskesrett å få leve til en naturlig død.

"At man ikke må ha sex før man er ganske voksen?

Voksen nok og i et stabilt forhold slik at en graviditetet bare blir et pluss og ikke en undergang?

Har dere tenkt på konsekvensene før dere hopper til køya?"

Ja katti meine du at man e ganske voksen da?

D e jo forskjellig i fra person tell person, i norge e den seksuelle lavaldern 16år...så da meine tydligvis staten åg lovverket at man e "voksen" nok tell å ha sex.

Når man e 18år så får man stemmerett, åg blir mydig, da e man liksom blitt voksen.

Sex kan forekomme i et forhold man trur e stabilt, me prevansjon, åg allikavel blir man gravid.

Sex kan forekomme på en fest som en tabbe.

Husk på at d e mennesklig å gjøre feil, alle menneska gjør d..

Eg va den typen *Eg ska ikkje bli gravid førr etter eg e fylt 25, syns d e egoistisk å få barn når man ikkje e ferdi utdanna åg når man ikkje e ilag me barnefaren osv..*

Åg no sett eg her gravid i uke 22, åg ska snart bli aleinemamma (exen vill ikkje ha unge), åg eg har aldri hvert meir lykkeli enn eg e akkurat no:)

Eg ser på denna "konsekvensen som du kalle d" som en velsignelse!:)

Så d e ikkje så svart/hvitt som du ska ha d tell, d finnes mange gråtona;)

Har du noen ganger tenkt på at abort er et selvstendig valg en kvinne gjør?

Har du noen gang tenkt på at dette er et valg som må respekteres av alle andre?

Har du noen gang tenkt at ikke alle har samme holdninger som deg?

Når du skjønner dette, da kan du begynne å kalle deg selv voksen.

Det er et mer voksent valg å ta abort, når man føler selv at man ikke har noe å gi et barn eller når situasjonen er veldig vanskelig, slik at man tviler på at barnet får en fin oppvekst. Å da velge å ta en abort, er et valg man kan være stolt av! For da setter man fosteret foran seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...