Gå til innhold

hva var grunnen til at man ikke skulle la babyen sitte før de kunne sette seg opp selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan belaste rygen for mye.'

Men vi har nå gjort det mye fordet. Han er sterk og fin i ryggen - så alt er relativt.

Skrevet

kan skade ryggen siden de ikke er sterke nok i ryggen. Nå har jeg leste at når de kan ta seg inn igjen hvis de holder på å falle er de sterke nok i ryggen til å sitte litt. Noen snakker om "unormal" motorisk utvikling også... Alt med måte!

Skrevet

HS her forklarte at babyer som sitter veldig mye kan begynne å bevege seg sittende, i stedet for å lære å krype. Altså, dra seg bortover gulvet i sittende stilling. De går da glipp av treningen av venstre og høyre hjernehalvdel som de får når de lærer å krype.

Skrevet

Jeg har hørt at hvis de sitter mye /blir støttet opp med pute ol. før de kan sette seg opp selv så kan de bli rumpeakere. De lærer aldri å krabbe men aker heller bortover på rumpa. Er også belastende for ryggen som ikke er så sterk ennå.

Men å sitte på fanget skal være helt i orden.

(sa fysio på hs)

Skrevet

Jeg visste at dem ikke skulle sitte så altfor mye - men lærte likevel mye nytt av denne tråden! Så flott! :)

Skrevet

vet du hva forskjellen er da på å sitte i fanget og på gulvet?

Skrevet

men hva hvis babyen nærmer seg sju-åtte mnd og lener seg fremover og sitter selv i fanget, men ikke klarer å sette seg opp selv på gulvet...? er det dumt å sette dem opp da? i høystol når dem skal spise grøt, eller på gulvet for å leke ol.... sikkert dumt for da lærer dem ikke å reise seg opp selv, vil heller ha hjelp til å sette seg opp, men jeg tenkte om det var noe "farlig" for kroppen da, når de er såppas store babyer?

Skrevet

Martin får lov å sitte i senga vår og på gulvet og styre litt. Han er ikke i hvertfall ikke forsinket i sin motoriske utvikling og han er sterk i ryggen (tar seg inn igjen hvis han holder på å tippe). Men ikke så lenge i slengen da. Alt med måte.

Skrevet

En venninne fikk beskjed om at det også har med at man blir mye sterkere i ryggmuskelene enn i magemuskelene når de blir satt opp på den måten.

Det kan faktisk gi senskader og dårlig rygg som voksen.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...