lærer Skrevet 10. desember 2006 #1 Skrevet 10. desember 2006 Jeg har sittet på samme rom som henne foran datamaskinen, mens hun har ligget i senga og hylt. Jeg har pratet med henne og kost henne på kinnet jevnlig. Kan jeg gjøre det på denne måten? Hun har tidligere vært en drøm å legge, men de to siste kveldene har vært forferdelige. I går lot jeg henne ikke ligge i senga og gråte, men tok henne med inn i stua, bar og bysset henne. Prøvde å legge henne med jevne mellomrom, men da begynte hun bare å hyle. Hun sovnet endelig kl 03. I kveld begynte problemene igjen ved leggetid kl 19 og jenta bare hylte da hun ble lagt i senga. Gikk og bar på henne fram til halv ni, sa jeg prøvde metoden beskrevet ovenfor. Kan jeg ha gjort henne utrygg? Jeg satt jo tross alt i samme rom hele tiden
så var vi 4 Skrevet 10. desember 2006 #3 Skrevet 10. desember 2006 Det kan tenkes at hunsynes det er forstyrrende at du sitter ved pcen og at det gjør henne nysgjerrig eller noe. Selvsagt kan du gjøre det slik, det er noe du selv må kjenne på... Når du har lagt henne for kvelden eller tatt kveldsstellet bør du gjøre det til en regel at dere ikke forlater soverommet mer, og da heller bysse henne inne på soverommet der det ikke er så mye forstyrrelser/spennende
Englefjas Skrevet 10. desember 2006 #4 Skrevet 10. desember 2006 Jeg gjør det på samme måte. Legger henne i senga, og sitter hos henne hvis hun gråter og stryker henne i panna. Som du sier, jeg er jo hos henne hele tiden. Før kunne jeg gå i timevis og bære henne rundt, men dette gjorde vondt for både rygg og tålmodighet, og dessuten fungerte det ikke siden hun våknet når jeg la henne ned. Derfor føler jeg at denne metoden fungerer bedre for oss. Hun gråter jo fordi hun er trøtt. Gjør det som du føler er riktig for dere.
3godklumper Skrevet 10. desember 2006 #5 Skrevet 10. desember 2006 De lærer jo fort! Ja, jeg gjør det også lignende. Men jeg går øyeblikkelig ut av rommet. Er det sutring lar jeg det være. Blir det gråt går jeg in, lar han ligg. Unngår blikontakt men stryker litt på magen og nynner litt og går.Og gjentar om nødvendig. Det tar ikke mange kveldene før de skjønner regelen . Lykke til - tror de fleste har det sånn, eller får det sånn. Jeg er sterk tilhenger av at man ikke skal lage "dilldall"rundt legging. Jeg mener at det lett blir forvirrende for barn i alle aldere. Men dette blir sterkt debattert her inne.'Har tre trygge fine barn, som alle legger seg og ferdig med det!
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2006 #6 Skrevet 10. desember 2006 Kan ikke fatte at du har samvittighet til å utsette babyen din for dette. Men det er nå min mening da...
Englefjas Skrevet 10. desember 2006 #7 Skrevet 10. desember 2006 Mener du at man skal ta dem opp hver gang de sutrer? Da forstyrrer man dem jo bare. Det er nå MIN mening.
Gjest Skrevet 10. desember 2006 #8 Skrevet 10. desember 2006 Legger dere henne kanskje litt for tidlig? Er hun trøtt NOK? Jeg ville ikke ha lagt henne før hun neeeeesten sovner i fanget ditt (eller hvor som helst egentlig), og så gått og lagt henne i sengen da. Gå inn med jevne mellomrom, men siden det ikke virker som om det funker optimalt med at du sitter der inne, så er det jo liten vits. Men siden hun har vært så enkel før, så tenker jeg med en gang at hun enten er sulten, kanskje er det magevondt som holder henne våken, eller så kan det være tenner på gang. Har du kjent/kikket i munnen hennes?
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2006 #9 Skrevet 10. desember 2006 Jeg mener at set er forskjell på sutring og gråt. Jeg mener også at babyer skal få hjelp til å sovne om dem trenger det. Babyens trygghet skal gå foran foreldres behov for fritid. Jeg ville at mine barn skulle bli glad i senga si og sovne trygt og godt, har blitt noen timer ved senga de første månedene. Mener at det er en god investering. Nå kan vi bare gå ut og mini sovner trygt inn. Har ALDRI lagt å grått alene i senga.....men sutert, ja.
glad_jenta Skrevet 10. desember 2006 #10 Skrevet 10. desember 2006 Jeg har gjort det den siste uken nå,før sovnet han til puppen,å nå er han 9 mnd. så da syntes jeg det var greit å venne han av det.Så han skriker i 3 min. så gir jeg han vann å legger han,å vi holder på til han sovner.Er der helt til han sovner.Tar han ikke opp av sengen.Barna endrer seg hele tiden,trenger ikke være noe med henne,bare tester ut grenser kanskje,er ikke godt å si:) Men jeg ligger i sengen min imens jeg da,driver ikke på med noe annet.Tar max 3 kvarter.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2006 #11 Skrevet 10. desember 2006 Det er forskjell på sutring og gråt. Spørs hvor gamle de er, og ikke minst hvor lenge du lar de ligge der. Etter min mening er det forstyrrende å ta de opp så fort det kommer en lyd. Da er det bedre å vente litt, stryke den lille på pannen slik at de vet at du er der, vente og se ann før man tar de opp. Her spiller alder inn da. Er de under 4 mnd så mener jeg de bør tas opp hvis de gråter uansett. Må bare legge til at dette også kan være veldig individuelt. Noe som virker på en, kan være mindre virkningsfullt for en annen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå