Gå til innhold

Hvordan går vi fram nå da - noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Vi har prøvd i 16 mnd nå uten å bli gravide. Han har barn fra før, og har ikke problem med sædkvaliteten. Jeg har vært hos gyn, som sier "alt ser fint ut", men blir altså ikke gravid. Har tenkt å kontakte fastlegen min, men lurte litt på hva som skjer videre da? Hva er "prosedyre" på dette - hva gjøres? Blir man helt satt ut av hormoner? Jeg vet rett og slett ikke hva det går i, og finner ikke svar.

Fortsetter under...

Hei hei,

Jeg har enda ikke begynt med Ivf, så det gjenstår å se hvor satt ut jeg blir av hormonene:). Etter at vi tok kontakt med lege(volvat) ble vi begge undersøkt av gynekolog, med GU, blodprøve, sædprøve. Så måtte jeg ta en undersøkelse for å se om jeg kanskje hadde tette eggledere. Da de ikke fant noe gale med noen av oss, satt de meg på Pergotimekur(hormonkur) og jeg har ikke hatt noen bivirkninger av disse hormonene, men tror det er litt individuelt. Etter 5 pergokurer skal vi nå igang med prøverør! Slik har iallfall vår prosess vært:) Lykke til!

Annonse

Hei.

Vil bare nevne at sædkvaliteten også kan endre seg.

Vi lagde datteren vår på 1. forsøk på egenhånd.

Hun er nå 3,5 år og vi har forsøkt i 2,5 år å lage et søsken uten å lykkes. ( tror vi da... får se til uken.. )

Jeg synes hormonene ifb med ivf var en påkjenning, men ikke så mye som jeg fryktet. Slitsomt men til å leve med. Også varer det jo ikke så lenge da.

Husker ikke helt prosedyrene. Jeg var for gammel for offentlig sykehus uansett, da er det kanskje litt annerledes.

Lykke til ! Håper dere lykkes.

Bra mannen din vil ha flere barn !

( Jeg var sammen med en engang som trakk seg på dette punktet)

Hei !

Forstår din frustrasjon, vi var også et tilfelle av "uforklarlig barnløs" dvs alle blodprøver og sædprøver var bra.

Da de ikke fant ut noe mer ville de ta en lapraskopi av meg for å se på egglederne. De var bra men jeg hadde noe som heter endometriose, som er ganske vanlig spesielt i beskjeden form, men om disse er av en viss str. så kan det bli et problem. Dette hadde de ikke funnet ut av uten denne operasjonen. Og jeg var glad for resultatet for de var så små at det ikke skulle hindre meg men de kunne ta lenger tid å bli gravid (hadde da prøvd i 3 år på "egen hånd") men med IVF eller AIH så hadde jeg bedre sjanser. Jeg følte at det var bedre å vite noe som kan forklare den fortvilte situasjonen for dermed å kunne gjøre de rette tiltakene.

Jeg er som deg og liker ikke sykehus og operasjoner (har kun fjernet mandlene og selv det syntes jeg var forferdelig !) Men vet du hva det gikk over all forventning !! Bare et par timer etter så satte jeg meg i bilen (mannen kjørte) og reiste hjem en biltur på ca. 3-4 timer.

Under selve operasjonen får du narkose så den merker du ikke noe til, og de går inn via navelen så det er et minimalt sår etterpå og ikke gjorde det så vondt heller, det klødde litt når det lille såret grodde men det er helt greit. Det er absolutt å anbefale, jeg støtter Snøfilla på det, anbefaler deg å kontake en gyn eller en klinikk som er godt kjent med utredning for barnløshet. Det er dessverre så mye manglende kunnskaper hos endel fastleger på dette området (egen erfaring + Xantall andre her på BIM som jeg har hørt om) Men det er mye de skal kunne litt om så det beste er å komme så snart som mulig i kontakt med noen du føler tar deg på alvor og kan gi deg de svarene du sitter med.

Dette ble langt og det er seint så beklager det, men håper min erfaring har gitt deg svar på noe...

Lykke til !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...