Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente i begynnelsen av 20 årene som har et sterkt ønske om å få et barn... mine venner og familie sier at jeg må vente til jeg har bedre økonomi... jeg har fast jobb det har også min sambo.

Hvor mye koster det gjennomsnittlig med barn i mnd?

mat,bleier, kremer, klær osv.

Håper på noen svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7413161-barn-%C3%B8konomisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

som de andre sier :-) koster nesten ingenting med babyer og frem til de er et par år. (altså, noe koster de jo men..)

Så du kan se ca 3-4-5 år fremover i tid. hvordan ser økonomien ut da? :-) (tatt med grunnlag at du blir gravid ca nå)

Hei!

Å få barn er absolutt en økonomisk "belastning", også når de er babyer. Første året; utstyr som vogn, seng, bilstol, klær, bleier, babymat etc etc.

Småbarnsalder; barnehage/dagmamma, klær og utstyr.

Skolealder; klær, skoleutsyr, fritidsaktiviteter, treningsutstyr, ski, skøyter you name it! (barn vil jo helst gjøre det samme som de andre i klassen + skolen oppfordrer via skidag etc..)

Tenåring; grøss og gru! (merkeklær, reiser, etc)

Vi har 2 barn, en i barnehage og en på barneskole, og det er klart at dette koster! Ikke være naiv ifht at en baby ikke koster noe, det skal jeg love deg den gjør!

Samtidig; det går ann å omprioritere, en kan kjøpe ting brukt/billig, få litt fra familie og vennet etc. Det går seg som regel alltid til på en måte. Men vær forbredt på at dere selv må ofre endel som dere idag tar som en selvfølge (kjøpe deg klær når du vil, sove når du vil, treffe venner når du vil, ) Men dette har du sikkert tenkt igjennom!

Må ikke være millionær for å få barn, men bør iallefall ha tenkt over de økonomiske konsekvensene, og hvordan en skal skaffe startkapital ifht det første dyre løftet ifht alt som bør skaffes når en baby kommer i hus!

Den eneste utgiften mamma hadde til meg var bleier :)

Mormor betalte for en brukt vogn til henne og kurv til å sove i. Klær fikk hun i hauger og lass: både gaver og arvetøy. En del utstyr fikk hun låne av venner som nettopp hadde hatt små selv. Hun kjøpte første plagg til meg da jeg var 1 1/2!! Hehe.. :) Maten er jo "gratis", så lenge du ikke vil bruke gass (og det er jo ikke så sundt for babyen uansett..)

Annonse

Ikke for å virke spydig bubbs, men det der var et veldig naivt svar.., men sannsynligvis har du heller ikke barn??

De første året trenger en baby utrolig mye faktisk, og mat er heller ikke gratis i den forstand at en baby må faktisk få grøt etc fra 6 mnd alder pga jerntilskudd, og ikke minst tuggetrening, fordøyelse, metthetsbehov utover melk etc etc. Det trenger bleier, kremer, div fra apoteket, klær til forskjellige sesonger + at de vokser veldig mye det første året, seng, vogn + + +

Skal barnet døpes, koster det også litt, vil en delta på babysvømming, ha bilstol til bilen, ja jeg kan virkelig fortsette i det uendelige!

Selvsagt trenger jo ikke alle "ALT", men at en baby er "gratis" første året er rett og slett vås!

Jeg vet, for jeg har 2!

Hei alle sammen og takk for at dere ville svare på spørsmålet mitt:) jeg er ikke gravid, men jeg har veldig lyst på en liten..

Jeg forstår at et barn vil koste og ikke snakk om tennåringstiden:)

har en nevø som er 13 å hehe ja der skal det kun være merkeklær:) men så langt frem vet jeg jo ikke hvordan jeg vil være økonomisk.. men det er det jo få som vet..

Jeg setter utrolig pris på alle svarene:)

Hehe.. Selvfølgelig vet jeg at en baby trenger mer enn bleier! :)

Det jeg ville fram til er at det ikke trenger koste så mye å ha barn! :) Da jeg ble født hadde foreldrene mine veldig dårlig råd. Mamma har fortalt meg at mange var skeptiske til hvordan de skulle få endene til å møtes med et lite barn. Men det gikk veldig fint. Det eneste som kostet henne litt var bleiene (jeg brukte tøybleier).

Selfølgelig kan du se på alle disse bittesmå utgiftene som zinksalve, ekstra utgifter til strøm for vaskemaskin (bleiene måtte jo vaskes) og evt. litt ekstra leker (men jeg fikk og arvet visst masse leker) Men, i følge min mamma så var det ikke noen stor utgift. Hun og pappa gikk godt i pluss på barnetrygden. :)

Når det gjelder det andre du skriver over her så har ingen av oss barna villet ha grøt. Jeg ble fullammet til jeg var 8 mnd (ville ikke ha fast føde i det hele tatt) og etter det spiste jeg frukt og most middag (hjemmelaget: jeg spiste dem ikke akkurat ut av huset..). Jeg er ikke døpt ettersom foreldrene mine ikke er kristne. Babysvømming skal jeg love deg at ikke fantes i bygda da jeg ble født! Hehe.. (tviler på at det finnes i dag heller.. Men jeg gikk faktisk på barnesvømming fra jeg var 3: med mamma som svømmelærer) Bil hadde de selvsagt ikke når de hadde så dårlig råd!!!

Vogn, seng (kurv) fikk de av mormor og klær fikk de i hauger og lass av venner og bekjente. Det meste av tøyet jeg fikk brukt hadde nesten ikke vært brukt og så kjempefint ut i følge mamma. Ellers fikk de låne tripp-trapp stol og lekegrind av tante. Det kan altså være veldig billig å få barn om man nøyer seg med å kjøpe brukt og arve, men jeg tror ikke folk er så flinke til å tenke i de baner lenger. Da jeg var liten (opp til ungdomsskolen) så var det fast at jeg fikk to søppelsekker med brukte klær hvert år som jeg arvet. Det var kjempegøy: masse fine ting som ballettsko, finkjoler og allværsjakker. Samtidig rensket mamma skapet mitt for det som var blitt for lite til meg: det som fremdeles var pent gikk videre til neste tass i gata. Moralen min er altså: ngen trenger strengt tatt en vogn til 7000 spenn. Greit om du har råd til det, men har man trang økonomi så fins det veier utenom!

Leste du egentlig hele innlegget mitt over, eller skumma du bare gjennom første linja?

til mammatil3?

jeg har barn selv, og vil si at å ha en baby, koster ikke noe serlig mer i mat enn 20 kroner dagen. så videre til bleier. avhengig av alder, ca 5 bleier om dagen på en 6 mnd gammel unge. dette utgjør vel hmm... hvor mange er det i en pakke? 30 ca? utgjør 8 kroner dagen. videre er det tøy. noe pent brukt tøy jeg fant til min, betalte jeg ca 1200 kroner for. her var det klær fra størrelse 70-86. (alt) og 70 brukes jo ved 6 mnds alder, så da blir regnestykket ca 300 per størrelse, som da brukes i ca to måneder, og dette blir ca 5 kroner dagen.

Og ang. kremer og slikt, så varer det leeeeeeeeeeenge. er ikke mye man må kjøpe for å si det slik. jeg kjøpte kremer og talkum og alt som var til ca 300 kroner, og har fremdeles masse igjen! eneste som ikke er igjen er shampoo, men det koster ca 30 kroner flaska. (og babyolje da) til 30 kroner der og. la oss si du bruker en flaske av hver i mnd for å ta hardt i. per dag, utgjør dette to kroner.

(nå har jeg tatt forutsetninger i et barn på 6 mnd ca. man må beregne et utlegg på ca 10-20.000 til alt det store når babyen kommer, slik som seng og stellebord vogn osv, men dette kan såklart også gjøres billigere.)

totalt per dag koster det kroner : 40

per måned koster det kroner : 1200

altså dekker barnetrygden litt over 900 kroner.

har dere 300 kroner til overs? ;-)

baby behøver ikke være dyrt!!

(dette er et CA stykke... mulig jeg glemmer noe men.)

Hei igjen!

Er forsåvidt enig i at en baby ikke må koste sinnsykt mye, men jeg synes det r naivt å påstå at en ikke vil merke det GANSKE godt på økonomien når en baby kommer til verden! Jeg har som sagt 2, og vet mye om dette.. Selvsagt koster ikke en krem allverden, men det blir SUMMEN av alle småting en må ha, samt det enorme engangsløftet en må ut med av utstyr. Men alt går! Klart en får litt av familie, og en kan jo også kjøpe brukt. (bortsett fra bilstol og madrass, den anbefales ikke).

Men jeg gir meg ikke helt på det at en baby ikke koster "noe", og at barnetrygden på 900 kr mnd dekker alle utgifter..

Legger ved en link som viser hvor mye en faktisk kan trenge til en baby.., og sier ikke mer...

http://www.mammanett.no/design.php?side=utstyr/index

engangsutbetalingen trenger ikke være stor.... men KAN være det. alt etter hva man selv ønsker/har ressurser til.

jeg fikk/lånte:

flasker

barnevogn

masse tøy

sko

bilstol

bæresele

vugge

leker

det jeg kjøpte selv var sprinkelseng, stellebord, lekegrind, apotekeske, kluter,håndkleer, og en del nytt tøy.

Lekegrind trenger man strengt tatt ikke, stellebord kan du bruke en gammel komode som, du kan bruke vanlige hånkleer selv om de små er litt mer praktiske og søte, apoteksett må man jo ha, og sprinkelseng må man ha (kjøper man noe billig brukt, er alt man behøver, ny madrass :-) hadde ikke jeg vært kresen kunne jeg nok klart meg langt på vei med det jeg fikk/ lånte

så det MÅ ikke være svindyrt, men 4000 må man nok beregne som minstebidrag (med god hjelp av andre)

I mitt svar tenkte jeg mest på de daglige utgifter når barnet har kommet. Jeg husker jeg tok et regnestykke på dette da gutten min var liten. Da kom jeg fram til at barnetrygden akkurat strakk til. Nå måtte jeg gi mme og det er ikke akkurat billig.

Jeg så selvsagt bort fra barneutsyret, som for vår del ble en dyr fornøyelse. Vi brukte ca. 25000,- på det vi kjøpte før han ble født, i tillegg til mindre suppleringer etterhvert. Men hadde vi kjøpt brukt hadde det kostet mye mindre.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...