Gå til innhold

Svigerfar fikk hjerneslag..noen som vet noe om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk det i natt og nå er han lam...alt skjedde så fort.

Er han lam for evig, noen som har kjennskap til dette...

Skrevet

Uff så trist å høre. bestefaren min fikk slag. Ble lam på en side, men ble ganske bra etter en stund med fysio.

Håper alt går bra med han :)

Skrevet

moren til venninnen min fikk slag og ble lam på hele venstre eller høyre siden av kroppen..(husker ikke helt hvilken side,,)+ mistet språket..hun ble så dårlig at legene var sikre på at hun ikke kom til å klare seg,men kort tid etter ble hun helt frisk!kan ha litt ordfeil ennå men ellers er hun som før..

Skrevet

Hei.. Mor mi er 44 år og har hatt 3 hjerneblødninger!

Det er vel ikke helt det samme som slag men ho var lam på venstre side i kroppen og nå 2år etter den siste blødningen er ho på beina igjen. Altså ho trente seg opp fort og har lenge vert på beina,men nå er ho helt stødig!

ho lå i respirator i 14 dager og fikk hjernehinne betennelse og lungen klappet sammen så våknet ho på bursdagen sin:et under!!

Så det er bevis på at undere hender.. Be han være sterk..

Bare skriv og spør om du lurer på noe!! Lettere for meg og svare på spørsmål enn å bare legge ut om alt:)

KLem

Skrevet

Huff, min morfar hadde mange hjerneslag og hjerneblødninger. Kom seg bra etter de fleste pga meget god opptrening etterpå. Det er, dessverre kan man si, veldig viktig at familien står på slik at han får det rette tilbud og medisin fra sykehuset. Det er alfaomega hvor han kommer etterpå, må mest sannsynlig på en eller annen form for instutisjon for opptrening.

Skrevet

Godt å høre... at dette ikke er endelig liksom.

Han er en veldig sterk person så jeg tviler ikke på at han klarer det. Men det jo ingen som vet hva det kommer av...og et slag kommer vel sjelden alene. Mener jeg å ha hørt.

Må si din mor virkelig har opplevd mye, og så fint det har gått...

Vi får bare holde motet oppe...

Skrevet

Nei det kan være medfødt,stress,livsstil! Det kan være så mye. Det er det vel ingen som kan svare på egentlig.. hold motet oppe.. Og pass på og kos dere selv om det ikke er lett!!

Ja mamma har vert heldig og sterk!!!!

Trøsteklem

Skrevet

er fysioterapeut og har jobbet en del med folk som har fått slag (Jobbet på rehab.avd). Det er umulig for meg å si hvordan utsiktene er for svigerfaren din ifht motorikk, det er avhengig av hvilke deler av hjernen som er affisert, hvor mye osv. Det som er viktig er at han blir mobilisert fort - på mange sykehus skal de helst på bena første døgnet for å få igang "nybygging" av hjernen. Dessverre er det veldig avhengig av personalet der svigerfaren din ligger, og om/hvor han skal på rehab senere.

Har selv sett mange med dårlig prognose som har kommet seg fint på bena med mye og riktig trening!! Ikke gi opp håpet! :)

Sender deg en stor klem, det er tøft det dere går gjennom nå.

Skrevet

mannen min fikk hjerneslag i februar....

da var han 29, er blitt 30 nå, han hadde en blodpropp på hjernen....

var sykmeldt i 9 mnder og er nå tilbake i full jobb... sliter mye med sterk hodepine, men det kan være bivirkninger av medisinene hans, han spiser plavix... har forstått det sånn at det er en ganske dyr medisin, så det er ikke så mange som får det.. han er allergisk mot noe som finnes i de andre medisinene derfor fikk han godkjent søknaden...

mannen min fikk slaget sitt tidlig på morgenen like før han skulle dra påjobb, ti min seinere og han hadde sitti i bilen..

jeg var tilfeldigvis våken med mini da det skjedde, så jeg fikk kontakten sykehuset og han kom tidsnok til å få trombolysebehandling...

de pumper blodfortynnende rett i årene sånn at proppen kan løses opp så kjapt som mulig....

denne behandlingen får de bare hvis det kan gis innen tre timer etter slaget...

det gis seff ikke til de slagpasientene som har blødning....

mannen min har et lite området i hjernen som er ødelagt :)så vi har det med å vitse med at han faktisk er hjerneskadet-viktig å beholde livsgnist og selvironi også midt oppi dette....

han rakk å bli lam i sin venstre side, altså var han heldig og fikk slaget på den riktige siden... hadde han fått det på den andre siden kunne han ha mistet språket bl a...

han er fremdeles litt nummen i det ytterste hudlaget på den venstre siden av kroppen, og bortsett fra hodepinen har han ingen andre nevneverdige bivirkninger av slaget.

han har vært utrolig heldig..

livene våre ble snudd på hodet, mannen var hjemme hele dagen, han er vant med å komme hjem tidligst kl 17 hver dag...

og siden han var så dårlig måtte jeg være den som sørget for å la han få ro.. vi har tre unger, de var 7,5 2,5 og 7 mnder.... og det var utrolig slitsomt.

så jeg gikk på en liten smell da han ble friskmeldt... da hadde jeg rom nok til å reagere, og kroppen lot det skje ved å bare logge av...

jeg ble anpusten av å dusje, måtte legge meg nedpå etterpå...

dere har en ganske spesiell tid foran dere.... ta vare på hverandre, snakk sammen om det som er vanskelig.... og ikke glem å hvile innimellom også....

men det er en vei videre etter et slag....

Skrevet

Det ble nevt ovenfor, og jeg nevner det igjen. Det er kjempe viktig at familien presser slik at han får det han trenger av fysioterapi, et egnet sted til opptrening osv. Mas, mas, mas.

Jeg jobber selv i helsevesenet, og de som maser, får. Slik er det bare i den travle hverdagen. Jeg har opplevd at særlig slagpasienter, dersom de mister språket delvis eller helt, er veldig sårbare siden de ikke kan selv stå opp for seg selv. Det er alfa og omega å ha familie rundt seg som presser på systemet slik at han får den beste behandlingen.

Og ja, man kan bli bra etter et slag, men det er viktig å komme i gang tidlig.

Skrevet

Svigerfar fikk hjerneslag i sommer og ble lam i venstre side.Han er nå på beina igjen etter trening.det har mye å si om blødningen er stor og hvor mye skade som er igjen etter at blødningen har gått tilbake.Håper svigerfaren din er heldig og kommer seg på beina igjen.God bedring til han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...