Gå til innhold

Hvordan få henne til å ta totten i stedet for smokken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla på 2 mnd bruker smokk, men jeg skulle ønske hun kunne ta totten i stedet, da slipper jeg fremtidige probl med at hun mister smokken om natta og våkner... Totten blir liksom vanskelig å miste... Vet det er vanskeligere å slutte med totten, men det gjør ikke noe. Eldstejenta på 2,5 år bruker totten, og det er så lettvint syns jeg... noen som har noen tips om hvordan jeg kan få vesla til å ta totten?

Skrevet

Dette ønsker du nok ikke å høre, men du ønsker at hun skal ta totten så det er lettere for deg ? Vet ikke om du er klar over hvor mye verre det er for bittet og hele tannstillingen at ungen går rundt og suger på totten. Smokken kan du ta bort, det kan du ikke med totten som du sier. Dessuten så er smokker laget så godt de kan for å beskytte tannstillingen. Bra for tennene er ikke smokk heller, men totten er mye verre. Dessuten er det fullt av bakterier på totten, unger tar overalt hele tiden. Vet jo at mange tar totten uten å bli tilært det, da er det ikke så mye å gjøre, men å lære barnet å ta totten istedet for smokken, fordi det er lettere, det synes jeg høres snodig ut. Kan ikke si jeg er helt med deg på den tanken.

Skrevet

Vet ikke hvordan.Men jeg vil fraråde deg det.

Jeg brukte totten fra jeg var ca 1 mnd til jeg var ca 10 år!

Veldig vanskelig å slutte med.Er ikke bare å gi den til nissen liksom.

Jeg mener også at den vil bli en bakterie bombe.Blir de veldig glade i totten (slik som meg) kan de suge på den til den blir skikkelig sår.Ikke bra.

.....beklager at jeg ikke kan svare på spørsmålet,men måtte bare si dette:)

Skrevet

Den elste min har aldri brukt smokk eller noe annet å suge på (Bare spyttt ut smokken)

Min minste bruker smokk av og til om natten faller den ut og det er bra fordi munnen og kjeven trenger å hvil og når en sover har man ikke det sammesutte behovet.

Mener å ha hørt at det er bedre å bruke smokk enn å bruke totten

Skrevet

Oi, første gang jeg hører om denne problemstillingen. Vil du virkelig lære henne å suge på totten for å gjøre det enkelt for deg???? Tenker du ikke på tannstillingen til babyen? Bakterier blir hun vant med, men.... Kjenner flere som bruker og har brukt tommel, og de klarer jo ikke slutte. Brukte den lagt opp i barneskolen og måtte med tannregulering i mange år, fikk hardt skinn på tommelen der tennene tok i. Det er noen år siden, men ei jeg kjenner nå går i 3.klasse og klarer ikke slutte. Det er slik en vane. Tennene stikker rett ut.

Jeg styrte veldig i begynnelsen for å få gutten min til å ta tutt. VIL IKKE han skal begynne med totten. Bryr meg ikke om jeg i en kort periode (til han kan puttet tutten inn selv) våkner og jeg må putte den inn.

Men men, ikke ditt problem. Hva med å ta litt sukker på tommelen og putte den inn? Aner ikke hvordan du kan lære henne til det. Håper for datteren din sin del at hun ikke lærer det. Ikke for å kritisere,men jeg har sååå dårlig erfaring med disse tottene.Men jeg synes det er søtt å se når babyer suger på tommelen....

Skrevet

Tantebarnet mitt brukte totten i stedet for smokk- hun er nå 6 år og enda så putter hun til tider tommelen i munnen-den er nå litt deformert og hun er plaget av eksem. Jenta mi tar totten på egenhånd-har prøvd å få henne til å ta smokk i stedet,men nei. Så vi har motsatt problem;)

Hvis du absolutt vil at hun tar totten så må du vel dytte den inn i munnen-slik som man gjør med smokken-tror jeg da.

Skrevet

Vet det er vanskeligere å slutte med totten enn med smokken. Brukte sjøl totten og har ikke hatt problemer med tennene etterpå... Men det er som med alt annet, alt med måte... Eldstejenta tar kun totten når hun skal sove, og suger selvfølgelig ikke på den hele natta. Ja ja, får se hva jeg gjør da :o)

Skrevet

heisann =0)¨

koselig å se nicket ditt igjen =)

har ikke gode råd til deg,men har tenkt tanken selv.særlig di nettene jeg har vært oppe ørten ganger for å putte inn den der smokken...arrrgh...;)

tror nok di tar totten selv,hvis behovet er der.min er begynt å sutte litt på pekefingeren innimellom.å di jeg kjenner som har brukt totten har ikke hatt problem med tannstilling.men det har mine unger,som har brukt smokke.....håper du finner ut av det da =0)

Skrevet

HVi du vil slippe å måtet stå opp for å gi henen smokken så hadde jeg heller avvennet henne med den. ER IKKE bedre at de tar totten, kanskje det er enklere for deg nå, men hva når hun skal avvennes den? Myyye enklere å kaste en smokk gitt :)

Skrevet

Hei!

Moren min er tannlege og totten er tannlegenes store skrekk. Skaper feil bitt/tannstilling og kan bli noe barnet vil slite med senere i livet hvis hun ikke klarer å slutte. Smokk kan man ta bort etterhvert, men du kan liksom ikke kappe av totten...

Jeg slet med det samme som deg da gutten vår var ca 2 mnd. Bare gi det tid, så klarer hun å "holde" smokken mye bedre enn det hun kan nå. Her i gården er problemet så og si borte i hvert fall. Ytterst sjelden jeg må opp og gi smokken nå og sånn har det vært de siste par månedene (han er 5 mnd nå).

Bare en liten skrekkhistorie tilslutt: Søsteren til en kompis av meg er 40 år og tar totten automatisk i søvne ennå!!! Sier ikke at dette kommer til å skje med jenta di altså, men du kan jo tenke deg selv hvor flaut det må være... ;)

Skrevet

huff ikke gjør som ei over her sier å ta SUKKER på tommelen til en 2 mnd gammel baby da, det er jo galskap spørr du meg!!!!

jeg sutta på totten fra jeg var 2 mnd til jeg var 6 år, aldri hatt regulering og det er kanskje 2 mm forskjell fra underkjeve til overkjeve, så det så.. kanskje jeg var heldig, men,men, måtte bare si det=) tommelen er også for den som totter veldig lettvindt å pratisk, selv om det var sårt å slutte med den da..hehe, skulle få ei gave husker jeg, men fikk den aldri...HULK,hehe=)

vel, ble ikke noe svar på det du lurte på akkurat. datra mi bruker smokk, og nå er hun 5 mnd og tenker tennene begynner å komme, for hun bruker ofte totten til å suge på for å klø litt...kanskje sønn din gjør det han å??

lykke til uansett..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...