Gå til innhold

Noen som har prøvd Lakserolje her? Jm sa det var ok!

Anbefalte innlegg

Hva slags lakserolje kjøpte dere? Hvor mye tok dere og hva slags virkning fikk det?

Spurte jm om dette på fredag og hun sa følgende: Ja, det var jo tipset vi ga i gamle dager. Du må gjerne prøve det, men ikke ta så mye. Ta en skje. Det virker på tarmen og hvis man kommer seg skikkelig på do så KAN det hjelpe til å få rier.

Så min jm er ikke negativ i det hele tatt. Men syns jeg burde vente til overtid hvis jeg skulle prøve.

Vet ikke om jeg skal, men kanskje......... vi får se. Har jo lest skrekkhistoriene jeg også.

Jm sa at hvis man ikke er moden er det "ingenting" som hjelper uansett. Jeg aner ikke om jeg er moden, det er det ingen som har sjekket. Hun foreslo jo også samleie selvfølgelig og masse kos. Kos / nærhet øker (østrogen?)hormonet som er det hormonet vi trenger for å få igang fødsel.

Fortsetter under...

Hei Lucia... Jm sa til meg at du aldri måtte ta mer en to skjeer hvis man skulle prøve... Dette gikk så på magen at hvis man fikk rier så ville lakseroljen ødlegge fødselen din.... Du ville slite mer med dobesøk samtidig med riene... Hun hadde fått inn ei som hadde drukket en hel flaske en gang, og hun måtte få inntravenøst hele fødselen, pga dehydrering..... smart... vet ikke hva oljen heter, men ikke ta for mye da..... skjønner godt du er lei....

uff, nei, for mye er IKKE bra!! Jm sa 1 skje. En flaske kan jo umulig være bra...

Er liksom ikke sååååå lei heller. Men er veldig redd for å gå for lenge på overtid da ei jeg kjenner mistet barnet sitt på overtid...... såååå.... det er vel det som skremmer mest!

Det skjønner jeg veldig godt..... Først nå jeg begynner å bekymre meg også... Merker jo forandringer i aktiviteten...... En får følge med, og klage litt til føden hvis vi er usikkre.... seee......... jeg har lagd nytt nick.......

Annonse

Min lege, som jeg var hos på onsdag ( da var jeg tre dager på overtid), sa uten at jeg hadde nevnt noe om olje eller noe sånnt, at det måtte jeg IKKE ta.....

Hmmmm.... vet ikke hvor "farlig" det kan være jeg, men nå er jeg 7 dager på overtid og jeg tror nok jeg holder meg unna det der.....

jm min sa at det ikke hadde noen virkning.man ble bare dårlig...blir gal av alle forskjellige meningene

jeg er 2dager over termin i dag..så får vente litt..etter13des kommer jeg til å være sint at jeg må stenges inne i et bur...føler det på meg..(jeg synes liksom 11.des og 13des er fine datoer så det er ok om hun venter til da..haha teit..men)

Ja, det er jo håpløst mange meninger om dette! Jeg ble faktisk litt overrasket over svaret for jm er SÅÅÅ forsiktig av seg. Jeg stilte spørsmålet slik: Hva syns du om å prøve lakserolje hvis man går på overtid? (omtrent)

Kanskje jeg får den 13 jeg også, siden det er Lucia dagen....

jord mor sa bare velbekomme til meg og lykke til... de på apoteket ville helst ikek selge det til meg... mente det kunne sette igang en jævelig fødsel.. hmmm..flaska står i kjøleskapet ..tør ikke og røre den.. ble plutselig litt pysete.... tenk om en ikke rekker og tømme seg ordentlig før en går i fødsel da, så flyr man på do i ett sett når en har veer. huff

Det er "desverre" ingen garanti for at det setter igang en fødsel. Har hørt om folk som ikke engang kommer på do av det....

Hvorfor er det IKKE bra? Skjønner jo at det IKKE er bra å få en styrtfødsel, men det trenger jo ikke å skje og skjer vel i ytterst få tilfeller. Som jm sa til meg så virker ingenting så sant kroppen ikke er klar.

Annonse

Ja, MEEEEEEEEEEEEEEEEEN!!!!!!!!!!

Neida, :-) Uff, det er helt sikkert ikke bra! Men jeg tror jeg kan bli rimelig desperat om 1 ukes tid...... Går veldig greit enda. Men jeg merker at lang overtid er jeg kjempe redd for!!! Pga morkakesvikt osv.

Lakserolje eller Risinus oleum er et avføringsmiddel. Hvis du sliter med treg mage kan du sikkert ta litt, men jeg tror ikke jeg ville tatt noe etter en runde med løs mage som mange får når fødselen nærmer seg. Det tror jeg kan bli ganske ubehagelig.

Ricinus Oleum er det latinske navnet på det vi i Norge kaller Lakserolje. (Lakser fordi den virker lakserende=avførende) Grunnen til at vi på apotek ikke anbefaler den er fordi man oftest får noen sinnsyke magekramper som gjør utrolig vondt. Det er bare en type som er for salg, og den kommer i 100 ml-flasker og er produsert av NMD.

Det er et eldgammelt middel mot forstoppelse, og blir så og si ikke anvendt lenger fordi vi har mer moderne midler som er like effektive, men som ikke gjør så vondt.

De kraftige tarmbevegelsene man fremprovoserer vil mest sannsynlig gi kynnere og evt maserier, men fødselen vil ikke begynne før kroppen har bestemt seg uansett.

Å ja! Det var navnet også ja! :-)

Leste en skrekkhistorie her om styrtfødsel etter ducolax (?) også........... skulle så gjerne vært på do, og dette skryter dem av KUN skal virke på tarmen..... Men det stemmer kanskje ikke? Nå snakker jeg ikke om å starte fødsel, men komme seg på do!

Dulcolax er et mildere avføringsmiddel enn Lakserolje, men vil også påvirke tarmperistaltikken. (Sammentrekningene som skyver avføringen nedover) Tror ikke jeg ville tillagt normal Dulcolaxbruk skylden for en styrtfødsel. Fra Felleskatalogen om Dulcolax:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Lang klinisk erfaring indikerer ikke risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet.

Ville absolutt valgt Dulcolax fremfor Lakserolje m.a.o.

Personlig vurderer jeg microlax eller Dulcolax stikkpiller etter at jeg brukte ½time på å få gått på do igår.. Hjelper en god del med Linfrø og masse vann, men det går betydelig tregere om dagen:)

Jeg har prøvd. 3 ss tok jeg. Helt jævli! Fikk så mageknip at jeg trodde jeg skulle DØ!!! Sinnsyke kynnere også.

ungen kom 2 netter etter dah. men IKKE verdt det. Sov ikke i det hele tatt. og helt utslitt etter magesjauen.

OG gull-gutten ble født med misfarget fostervann. Om det har noen sammenheng vil vi nok aldri få vite. men tanken har slått meg.. ikke noe god følelse.. Unner ingen den følelsen jeg fikk da jordmor sa at fostervannet var noe misfarget. lakseroljen var det første jeg tenkte på.

jeg aner jo virkelig ikke om d er noen sammenheng men. rart ikke jordmødrene kan bli enige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...