Gå til innhold

På randen av å gi opp hele ungen!!!(samme som på skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

På randen av å gi opp hele ungen!!! NYTT 07:29 10.12.2006

No gidder jeg snart ikke mer, helt seriøst!!!

Er det noe som jeg kan dope han ned med?? Orker ikke stort mer. Han våkner hver dag alt fra 03.45 og utover.. hver eneste dag!! kuttet ned på dags søvnene, og av og til har han ikke fått sove i det hele tatt, lagt han sener.. men INGENTING HJELPER!!! blir så sykt forbanna... åhhhh!! Så starter han mårningen med sutring og grining.. bare klaging.. og slik holder han på til han skal legge seg for kvelden! Mas mas.. hele dagen.. og jeg blir sliten og kjefter på han, som regel strater dagen med kjefting fra min side, for han gjør alt han ikke får lov til!! Holder på å bli sprø.

Og slik har nå holdt på i 1 1/2 år.

Han er 2år og 2 mnd... og han burde skjønne at det er natt, fremdeles når kl er 03.45, og jeg sier det til han.. og at det er mørkt, og at alle andre sover!!!

Har lyst av og til bare å.. åhh.. ja!!!

Så det var min 2 søndag i advent morgen!!

Flott start på dagen:(((

huff:((

Skrevet

hei stakkars deg huff jeg har 3 barn selv, men har ikke opplevd at min ikke blir trøtte. Jeg ville tatt meg en tur til legen med han, det finnes mange barn som får sovemedisin,har 2 venninner som gir barna sine det.og barna dems er 3 og 4 år.Det er ikke farlig og det eneste han lærer da at når det er mørkt e det natt og han blir sliten. Lykke til dere begge aktiv gutt du har,

Skrevet

Å, jeg har det sånn jeg og med dattera mi på 2år og 2mnd.

Hu var slik da hu var liten, så sov hu hele natten en periode. Nå våkner hu på omtrent samme tid hver natt. Har prøvd alt av å være sint, blid, lese, synge, ha på lys, ha av lys, drikke, spise, skifte bleie, sove på dagen, ikke sove på dagen, legge tidligere, legge senere. Alt det det kunne vært. Hu er våken i minst 4 timer uansett hvor trøtt hu er. Det er fryktelig slitsomt. Og det er så fryktelig slitsomt når man ikke har noen som kan ta ungen en natt eller to, noen gang.... jeg bare håper på at hu vokser det av seg, hver kveld. he he

huff ja... :(

Er kanskje en ide å ta han med til legen og få noe sovegreier. Det har jeg tenkt til om ikke dette gir seg snart.

Lykke til! :-)

Skrevet

Å gi et så lite barn sovemedisin er uhørt. det er alt jeg har å si.

Skrevet

Du har tydeligvis ikke samme problemet, da bør du heller ikke si slikt.

Om ungen har andre problemer og trenger medisiner, ville du ikke gitt ungen det heller da? Ungene her har problemer med å sove og trenger kanskje litt hjelp, hvorfor er det uhørt? Synes ikke du bør uttale deg om ting du ikke har greie på.

Skrevet

Hei!

Jeg skjønner godt at du er sliten. Hadde samme problem for ca 1 år siden. Å gi barnet sitt sovemedisin er slettes ikke uhørt. Dessuten er det Vallergan som de får, og det er en allergimedisin man blir sløv og søvnig av. Men det skal bare brukes for en periode.

Men vi tok kontakt med Karin Naphaug til slutt. Hun reddet forholdet vårt om man kan si det sånn. Noen dager med hennes opplegg og ungen sov natta gjennom. Du bør vurdere det seriøst. Gå inn på: www.helsepilotene.no så finner du mobilnummeret hennes. Bor du ikke på Østlandet guider hun deg på telefon, noe hun gjorde til meg. Tror jeg betalte 500-600 kr. Det er de best anvendte pengene jeg har brukt ihvertfall.

Lykke til!!!

Skrevet

Vi har også kuttet dagsovingen, i allefall ikke noen lur etter kl 12 på dagene. Hadde også problem med nattesøvnen og jeg skjønner deg bare så godt. Vi har enkelte dager måttet legge oss tidlig for å få nok overskudd og søvn selv, mange helger har gått til å sove seg inn etter en hektisk tid med lite eller nesten ingen søvn.

Ta en prat med legen, for du kan ikke ha det sånn. Vi hadde det sånn over lengre tid, men det var netter han sov lenge også. Nå går det stort sett veldig bra, etter at vi kuttet mye av dagsovingen. Han sover noen dager på dagtid, men aldri lenge. Vi lar han også få sove når han stup trøtt, altså ikke til fast tid hver kveld. Noen kvelder er det kl 21 eller 22, andre kl 20. Kan det være et tips til dere?

Skrevet

Takk for gode råd:) jeg skal ringe fastlegen min imorgen... så håper vi at hun hører på meg. Og at jeg får prøvd vallergan på han.

Skrevet

Først vil jeg si at jeg ikke har samme problem. Men jeg vil likevel komme med noen tanker.

Det første du trenger er å få tatt deg litt inn igjen slik at du får overskudd til å ta tak i problemene. Har du noen som kan ta hovedansvar for han slik at du får sove skikkelig, samt få i deg nok ordentlig mat? F.eks. en hel helg?

Videre synest jeg du burde ta tak i problemet. Medisin er et greit virkemiddel, men du bør først lage en plan for hva og hvordan dette skal hjelpe slik at du lar medisinen bli en del av virkemiddlene dine for å nå ett mål. Hva ønsker du å oppnå?

Det er også viktig å kartlegge hvilket søvnbehov gutten din har. Det høres for meg ut som om du er usikker på dette. Jeg ville brukt noen dager på å finne ut hvor mye han kan trenge av søvn. Da er det lettere å legge en plan og ett mål.

Jeg er alene om omsorgen for min toåring, og til tider er det veldig slitsomt. Det som fungerer best her er å puste fire ganger og sette i gang en dialog med ungen. Forklar hvorfor man sover når det er natt, forklar hvorfor en sover.

Jobb med å gjøre han trygg på innsovingen spesielt. Kan det hjelpe å ha han i sengen din en stund? Gjøre soving til noe dere gjør sammen? Noe som er trygt og godt og gir rom for nærhet til den som er aller viktigst i hele verden? Eller foretrekker han sin egen seng?

Ved å lytte til de signalene han sender ut vil jeg tro at du finner løsningen på problemene dine. Men du trenger overskudd til å lese hva han forteller deg.

Dette var mine tanker. Håper dere finner ut av dette.

Skrevet

Hei N.F.P

Nå har jeg ikek lest over alle innleggene her.. Men jeg vil si jeg føler med deg. Har vært og er til tider i samme båt som deg. De verste nettene kunne vesla finne på å være våken 5-6 timer før hun sovnet igjen. Fra 18 mnd til nesten 3 år gammel. Egentlig sov hun MEGEt sjelden en full natt fra hun ikek vilel ammes mer a hun var 6 mnd og til hun ble 3 år nå.

Nå er hun 3 år og 3 mnd, og sover ofte natta igjennom. For oss ble det endringer når vi sluttet med smokken, og jeg har lagt merke til at hun våkner på nettene hvis jeg er merkbart stresset.. sånn som i eksamenstiden nå.. (når man egentlig skulle hatt LITT mer søvn)

Siden jeg har vært alene med vesla hele veien har jeg også gjort mitt for å få henne til å sove.

Jeg har prøvd innsovningsmedisin pga av problemer med å sovne på kveldene samt våknet på nettene, dette gjorde henne bare mer sløv på dagtid og fremdeles like vanskelig på natta. Kutte ut eller ned på dagluren gjorde nettene enda verre. Når hun begynte i barnehage skulle hun klare å bli sliten nok, men det ble heller verre.. Homeopat kunen heller ikek hjelpe oss.. fikk medisiner for å sovne og sove bedre, samt for å øke matlysten. (Hun kunne finne på å gå en hel dag på 1 hvitostskive og kanskje 1 gullerot)

Egetlig tror jeg hun bare har vokst av seg deler av nattevåkingen, selv om det ikke er mange nettene som blir hele i løpet av uka, så er jeg mer våken og klar for kamp nå da jeg kan få 1-2 natter med 6-7 timers søvn selv.. Blir jo nesten supermamma når man bare får sovet litt.. :)

Sover han bedre når han er borte hos feks besteforeldre? Kanskje de kan hjelpe deg en natt eller 2.. Bare slik at du får sovet ut...

Lykke til og varme tanker fra ei som er særdeles trøtt selv i dag.. (3 timer søvn i natt igjen gjesp)

Skrevet

Stakkar deg, søvn er utrolig viktig for oss, er ikke vi i form, kan vi heller ikke være der for barna våre!!

Ikke bry deg om innleggene til de som er imot sovemiddel, hvis deres fastlege tror dette er noe for dere, så prøv en kort periode.

Mine tips er litt alternative, men kan prøves. Det ene er en urt som heter Avena Sativa. Den er beroliggende og kan også brukes av barn. Selges på små flasker på helsekost. Jeg brukte den mye da jeg var gravid og slet med søvnen, og har også gitt litt til min sønn etter utenlandsreiser med tidsforskjell. Det andre er lyslampe, selv om dere står opp om natta, pass på å ha det mørkt og ta i bruk en lyslampe i det tidsrommet du vil at han skal våkne. Det har vært ei mørk og dyster tid nå, så kanskje dette hjelper også.

Håper legen din kommer med noen gode tips. Lykke til!!!

Skrevet

Ville bare si at det helt sikert hørtes mer ille ut enn det det egentlig er.. men av og til kan han virkelig gå meg på nervene.

Jeg har sankket med fastlegen min/vår, og hun mente jeg kunne forsøke å gi han vallergan, en uke for å se om det hjalp noe, om ikke, så var det bare å kutte det ut. Og jeg akter å prøve det.

Har sakt til han fler ganger at det er natt, det er helt mørkt ute, alle sammen sover.. Thomastoget, alle barnan, og wishwas slangen sover.. men til ingen nytte.. han skal opp kl 4!!

han får helelr ikke "straff" for han er trøtt da, men fordi han gjør ting som han ikke får lov å gjøre/røre. Han er 2 år og 2mnd, og forstår meget godt hva jeg sier og mener når jeg snakker til han.

Og hører han ikke etter så er det time-out i gangen m lyset på da fra 3-5min.. av og til så vil han bare sitte der.. men jeg tar han inn for det er ingen "hvile-krok".

Så nå får vi se om det hjelper med legens råd da.

Skrevet

Noen barn er bare sånn, de trenger ikke så mye søvn. Synd for foreldrene som ufrivillig får tåkebelagte dager med hodepine hvis de ikke får sovet ut. Uansett hvor kjedelig det måtte være er det bare å legge seg tidlig og sove ut så du ikke brenner lyset i begge ender. Sov sov sov, la ungen leke alene mens du rydder i hus og gjør voksenting. La han få en klut og bli med på vaskingen eller andre ting. Men for din del og for at han ikke skal få kjeft må du få deg søvn. De fleste vokser det av seg og sover som andre barn etterhvert.

Skrevet

hei

min sønn våkner noen ganger om natta og er sulten. da har vi ikke klart å gi ham nok på kvelden. bare lite tips...

Skrevet

Er ikke at han er sulten:) han spiser som regel godt til kvelds.

Nå sover han godt om natten, og ett par timer lenger:)

Skrevet

det var godt å høre at han sov bedre nå :-D

jeg har det sånn jeg og ang soving og "mas" på nettene om alt mulig. men jeg gikk til legen og fikk ingenting. det var ikke lov å gi et barn sovemedisin eller noe lignende for å roe han ???? hmmm tenkte jeg men men. sønnen min er 3 i februar.

Skrevet

En ting er sikkert, og det er at alle leger har forskjellig praktisis... Jeg fikk vallergan til gutten min, fordi det gikk på helsa løs, og kvalitestiden med han.. fikk ikke gjort noe som helst, og han ville ikke sove lenger på mårran.

Huff, håper det går bedre med dere, og om ikke du får hos din fastlege, kan du ikke høre med en anne lege??

Ps! min gutt har sluttet å sove på dagen nå:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...