Gå til innhold

Nervøs og grublende - har både svangerskapsforgiftning og komplisert seteleie

Anbefalte innlegg

Heisan jenter!

Har en litt vond natt, hvor jeg grubler mye i forhold til komplikasjoner i svangerskapet. Mannen min er borte på jobb (er pendler), så da blir jeg sittende foran pc'en, på bim for å lete etter svar og gode råd;

Har to ganger vært lagt inn på sykehuset pga svangerskapsforgiftning de siste 3 ukene. Har fått blodtrykkdempende medisin, så nå ser det heldigvis litt bedre ut med hensyn til dette. Nå er dette imidlertid blitt min minste bekymring!

Ved siste sjekk ift svangerskapsforgiftningen tok de også ultralyd, og oppdaget da at at gutten lå i komplisert seteleie (dvs at beina også var nede i bekkenet i tillegg til rompa). Dette umuliggjør normal fødsel.

Har time for snuing av gutten torsdag 14. des. Har lest en del info og fått en del tilbakemeldinger fra andre på bim. Har skjønt det dithen at det er ca 50 % sjanse for at de ikke klarer å snu han, og at kun halvparten av de som de klarer å snu blir liggende med hodet ned. Resten snur seg tilbake. Det vil si at det er ca 75 % sjanse for at en snuing ikke vil være vellykket.

Sitter derfor og grubler over følgende;

- skal jeg ta sjansen på å snu baby'en med så lave odds for å lykkes? (Har hørt at blant annet UNN i Tromsø har sluttet med snuing, da det er en risiko for at babyen kan dø som følge av dette). Jeg har i tillegg morkaken liggende foran, noe som vanskeliggjør snuingen av babyen.

- kan jeg kreve KS uansett om de klarer å få beina opp av bekkenet, slil at det blir et rent seteleie med mulighet for setefødsel? Må si at jeg mildt sagt ikke ønsker å utsette babyen for en slik fødsel etter en eventuell snuing som er delvis vellykket.

Ha ville dere gjort i min situasjon? Selv vurderer jeg å kreve KS uten at de forsøker å snu han i forkant, slik at babyen er minst mulig stresset i fødselsøyeblikket. Men er som sgat usikker på om jeg har muligheten til å kreve dette.

Takknemlig for alle tilbakemeldinger, og hører gjerne fra andre som er/ har vært i samme situasjon.

Fortsetter under...

Heisan.

Takk for tilbakemeldinger så langt. Tar gjerne i mot flere råd og erfaringer fra dere.

Morkaken ligger foran å magen på høyre side, men ikke over mormunnen. Den ligger imidlertid litt "krøkkete" til med hensyn til snuing, da babyen fortrinnsvis skal snues forover (i den retningen ansiktet ligger).

Begynner å helle mer og mer til å kreve KS uten forsøk på ytre vending. har hatt mareritt i natt om navlesnoren rundt halsen mm. Skal til jordmor på tirsdag (2 dager før avtalt time for snuing), og kommer til å be om både pluss og minus sider da.

Kan ellers nevne at jeg er førstegangsfødende, og litt oppe i alder (blir 35 år i mars).

Tar som sagt fortsatt gjerne i mot argumenter for/mot vending, og råd i forhold et eventuelt krav om KS.

Hei!

Hadde jeg vært deg tror jeg at jeg hadde satt inn alle midler for å få keisersnitt. Med så stor risiko, og 2 så kompliserte ting så er det helt sikkert ikke verdt det.

Alle jeg kjenner som har tatt keisersnitt har hatt bare positive opplevelser med det.

Lykke til med valget:)

Jeg hadde helt klart prøvd å få ks hvis jeg var deg. Her på sykehuset får man bestemme selv om man vil ha ks eller føde vanlig når barnet ligger i seteleie... Og når sjansene er så små for en vellykket snuing så vet jeg ikke om jeg ville prøvd det.

Jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen på noe annet en ks jeg. Det er nå ihvertfall mye bedre med et planlagt ks enn om alt skal ende i et hasteks.

Ønsker deg ihvertfall lykke til!

Annonse

Takk jenter!

Som dere skjønner er jeg nervøs, og det hjelper å få på plass argumentasjonen før jeg skal i møte med helsepersonell.

Er det noen av dere som vet hvordan det gikk med lykke-66? Hun var visstnok på snuing som ble vellykket, og det er noen som mener hun hører til i desemberklubben. Noen som vet?

Jeg har ingen erfaring med dette - men uten tvil, hadde jeg vært der du er nå hadde jeg definitivt gått for KS!! Synes det høres så komplisert ut med snuing og slik morkaka ligger!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...