Gå til innhold

For tidlig å slutte med smokk enda? 2,2 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hannah ble 2 år i oktober, og nå vurderer vi å slutte med smokken. Tror ikke det blir noe problem å legge den helt vekk på dagen (hender hun får den fortsatt hvis hun trenger trøst e.l.) Men jeg er mer usikker på natten. Tenkte kanskje at det hadde vært lurt å gi den til nissen, men jeg er litt usikker på om det er for tidlig.

Har termin med nr.to 1.mars. Så vi tenker at det kanskje hadde vært fint å vært over den smokken for lillesøster kommer. Da blir hun ikke "sur" for at babyen får ha smokk, men ikke henne. Og hvis vi hadde klart å slutte med den nå så er det ingen smokker i huset, heller ingen fristelser.

Hun har begynt å bite mye på smokkene sine slik at det blir hull i dem, det er også en ting som bekymrer meg en del. Synes ikke det er noe særlig...

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du kan fjerne den er det ikke for tidlig. Synes hun er stor til å ha smokk om dagen, men samtidig synes jeg at min på 2 år og ni mnd er stor til å ha sovesmokk. Har begynt å snakke om at vi kan slutte med den... men han trenger litt tid på seg føler jeg. Har nevnt nissen, men jeg tror det er for raskt.

Skrevet

Over to år kan vel ikke være for tidlig å slutte med smokk???!!! Vi sluttet da sønnen vår var 17 mnd - fikk utslett rundt munnen. Gikk kjempefint det!

Skrevet

Vi slutta med smokk på Sønnen rett før han ble to år. Han brukte en type rund smokk, og vi så at tennene hans bar preg av dette, derfor ønsket vi å slutte tidligere enn vi egentlig hadde sett for oss å gjøre det. Sønnen var en utpreget smokkegutt, som koste seg veeeeeldig med den, og vi gruet fælt for dette helt uten grunn! Det gikk strålende, han spurte kanskje etter den to eller tre ganger bare. Nå er han to år og fire mnd, og han savner ikke smokken. Har ikke prøvd å ta den fra noen andre heller..

Så - hvis følelsen din er at det ikke er noe særlig - gjør et forsøk! :)

Skrevet

men sån helt praktisk, hvordan gjorde dere det? vi har diskutert dette vi også, har lyst å ta den bort siden han er atopiker og også få rmye utslett rundt munnen og på haken.. han er 28 måneder. han er veldig grei å snakke med, han har godt språk og skjønner veldig mye. kanskje vi skulle gått å gitt den til "tutte-treet"?!

Skrevet

Vi fikk litt uventet drahjelp fra barnehagen, en fredag spurte de nemlig om Sønnen hadde slutta med smokk, for de hadde ikke funnet noen i barnehagen hele uka. Han hadde med andre ord klart seg helt fint gjennom dagen, og også gjennom formiddagsluren, så vi tenkte at dette måtte vi benytte oss av, og bestemte at nå legger vi bare bort smokken.

Så vi gjorde ikke noe stort nummer ut av det, vi stålsatte og grudde oss fælt, men sa til Sønnen at "du trenger ikke smokken lenger nå", og snakket en del om det den dagen vi satte planen i verk. For å gjøre det enklere for oss selv kastet vi alle smokkene så vi ikke hadde anledning til å gi ham en før det evt. var nøye gjennomtenkt. Han var også grei å snakke med, og sa selv "trenger ikke smokk". Den første kvelden var den verste, men slett ikke ille. Han spurte etter den to, tre ganger bare, også sovnet han til slutt. Etter dette har han kanskje bare spurt etter den en eller to ganger. Så vi var sjokkerte i positiv retning..

Det hender innimellom at VI savner den, at det kunne vært fint for ham å roe seg ned innimellom når han ikke får viljen sin og blir vrang (og da blir jo vi slitne), men han tenker ikke på det i det hele tatt. Han har ikke noe annet som trøster ham på samme måte, men han ble mye mindre sutrete etter at vi slutta med smokken!

I ettertid har vi sett på en reklamefilm fra dyreparken, der barn gir smokkene sine til Kaptein Sabeltann, og da sier han "gir bort smokken sin". Jeg tror dette er en god ide, så smokketreet kan sikkert være smart! Eller Nissen, eller hva som helst! Bare det er noe som fenger barnet :)

Lykke til hvis dere velger å prøve!

Skrevet

Hei.

Min sønn var 2 i november 02, og sluttet med smokk julaften samme år. Han ga den til nissen, etter at vi hadde snakket ganske mye om det. Han skjønte at babyene til nissen trengte smokken mer enn han. Det gikk kjempefint. Han fikk en spesiell kosebamse av nissen som erstatning. Nå er det lillesøster sin tur. Vi har snakket i hele nov og des om at hun skal gi smokken til nissen, men er litt bekymret for hun er veeeldig viljesterk. Men vi har bestemt oss for å være knallharde, og ikke gi etter selv om det blir litt skrik og skrål etterpå. Fikk også anbefaling av tannpleier om at det var på tide å slutte nå, hun er 2 1/2.

Skrevet

Vi slutta å gi gutten vår smokk på dagen (også ved soving) når han var 16 mnd... Nå er han 2 år og 4 mnd og har brukt smokk på natta helt til for en uke siden. Da var det slutt og det gikk som en drøm! han sover like godt om ikke bedre! Vi tenkte også slik at det er greit å slutte en stund før minsten kommer og nå har vi jo god tid.

Håper han ikke vil ha tilbake smokk når det er 5 mnd siden han sluttet, i tilfelle lillemor/-mann vil ha smokk.

Skrevet

Her i huset ble det tilfeldigvis et lite hull i alle smokkene en natt.. (et lite klipp ytterst, og de er ikke noe gode å ha i munnen) To dager etterpå kastet vi dem i søpla. Hun hjalp til, og visste hva vi gjorde. Et par urolige netter -men mye bedre enn smokksutrende uele dagen.nge h

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...