Gå til innhold

Hvem spiser Fenalår???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg sport jordmoren min om. Og hun sa at det var ingen fare dersom jeg spiste litt i julen, men vi skal heslt holde oss borte for "rått" kjøtt.

Hun sa også at jeg kunne jo se litt på låre hvor det var mest tørt. Trenger ikke spise der det er helt rødt og seigt.

Så det er bare å nyte julen med fenalår :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg spiser IKKE spekemat..

Skrevet

Da jeg fikk veiledning om mat av min jordmor sa hun at det er trygt å spise spekemat dersom den har vært fryst før du spiser den. Da ble alle bakterier drept. Så jeg har tenk med god sammvittighet å spise spekemat til jul, jeg skal bare passe på å fryse den først.

Skrevet

Sa hun at alle bakterier ble drept? Skulle kjøttet uheldigivs inneholde Listeria eller e-coli, blir det ikke drept med frysing.

Skrevet

Spiser det jeg har lyst på jeg, så vil jeg ha spekemat så spiser jeg spekemat :)

Skrevet

Det har ikke vært noen listeria-tilfeller i Norge siden 1984, så det er vel ikke dette vi trenger å være mest redd for!!

Skrevet

Tror kanskje du tar feil når det gjelder sist det ble registrert Listeria. I tidsrommet 1999-2004 har talet på årlege registrerte tilfelle av listeriose i Noreg variert frå 17-21, ifølgje Folkehelseinstituttets meldingssystem for smittsame sjukdomar, www.msis.no. Men du har nok rett i at Listeria ikke er det man bør gå rundt å være mest redd for. Sansynligheten er ikke spesielt stor, så hvilke sjanser man tar får selvfølgelig være opptil hver enkelt.

Skrevet

Det beste er nok å la være å spise noe som helst i 9 mnd, det meste er farlig og ALT inneholder bakterier! Angrer på at jeg ikke satt en stor, steril tape over munnen i det øyeblkket jeg ble gravid når jeg hører hvor mye skummelt man kan få av sykdommer og sånnt i svangerskapet!

Forresten, hvis det er så stor sjanse for å dø av listeria burde man vel holde seg langt unna all slags mat etter fødsel også? Er jo ikke bra å dø fra sin nyfødte baby slik at han/hun blir morløs?

Skrevet

beibismagen

he he he godt sagt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

og der melder jeg meg ut av denne debatten.

Skrevet

Hehehe....det var IKKE overraskende akkurat!!

Skrevet

ah, der er du igjen ja, min kjære anonyme kritiker :) Kan du vennligst fortelle hva i h"#¤% du har imot meg egentlig? Hva ER det jeg gjør som provoserer deg så grundig?

Skrevet

Tror du er litt paranoid nå....har aldri kommentert noe du har skrevet før. Beklager, men det er nok ikke alle som følger med på hva du skriver hele tida :-)

Skrevet

Beklager feiltakelsen, er ikke alltid så greit å vite hvem som er hvem når de skjuler seg bak anonym-knappen... har hatt en anonym nettopp som har vært frekk direkte mot meg også. Hvordan i all verden kan jeg vite at det ikke er samme person denne gangen?

Og hvis du ikke har fulgt særlig godt med på hva jeg bruker å skrive - hvorfor var det da så lite overraskende at jeg fikk nok av denne fenalår-greia?

Skrevet

Jeg gir vel egentlig opp hele diskusjonene jeg også. Her kommer jeg med helt enkel og grei fakta. Jeg kan godta at noen vurderer smittefaren som så liten at en velger å ta sjansen på å spise både det ene og det andre, men alle de idiotiske kommentarene og fjerne begrunnelser for å spise det, vitner bare om at en bare vil høre det som passer en selv best.

Skrevet

godt poeng, Gutsbestebarn :)

men pass deg! nå kommer det sikkert en anonym og tar deg og :)

Skrevet

Men det blir bare morsomt, så har jeg noe å gjøre på når hormonene raser som verst.

Skrevet

Hehe :)

you go get them, tiger!

Skrevet

bebisimagen-du fikk det sagt.........

vi er ikke sjuke,vi er bare gravide!!!! å vi blir heller ikke sjuke av å fortsette å leve (inkl. spise) som normalt også mens vi er gravide!

det er større fare for å bli sjuk av å lese om alle farlige sykdommer her inne på BIM...vil tro det gjør noe med psyken til enkelte...

listeria er ikke noe vi i norge trenger å bruke tid å energi på å bekymmre oss over...-gravid eller ikke!!!!!!

å vet alle hva listeria egentlig er,og hva den gjør????

eller er det bare noe vi har lest om her og der?????

på tide at enkelte trekker seg ut her ja....

Skrevet

Vel, jeg står i hvert fall for det jeg sier med nick.

og jeg har aldri prøvd å skape unødvendig bekymring, heller tvert imot. Akkurat i spekemat-saken har jeg gang på gang kommentert at det ikke er særlig stor risiko for toxo ved å spise norsk spekemat, siden den er forbehandlet fra produsenten. Og er man fortsatt litt nervøs, så er det strengt tatt bare å hive den i fryser'n først, der dør toxoparasitten. Enkelt og greit.

Skrevet

Om du Anonym vet så fantastisk mye om Listeria så er vi veldig glad for å lære noe nytt. Så hjelp oss uvitende til å bli like kunnskapsrik som deg, og ikke bare hån de som ikke sitter inne med like mye informasjon om dette som deg. Jeg har lest om Listeria her og der ja, og har bare det å forholde meg til. HVor har du lest?

Skrevet

Hihi, hvem skulle trodd at et fenalår fikk slik fart på sakene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...