selfangerkjerringa Skrevet 9. desember 2006 #2 Skrevet 9. desember 2006 Prøver å holde meg unna spekemat. Bare et par uker igjen nå til jeg kan trøkke innpå så mye jeg orker Dessuten er det altfor salt for meg - jeg sliter litt nå med ødem og vondt pga hevelsene, da er det en fordel å kutte ut det en kan av salt i maten i hvertfall
rahi Skrevet 9. desember 2006 #3 Skrevet 9. desember 2006 Unngår spekemat jeg også, men fikk ikke med meg før langt uti svangerskapet at en skulle holde seg unna endel vakumpakka kjøttpålegg.
Mrs. Bouquet Skrevet 9. desember 2006 #5 Skrevet 9. desember 2006 Spiser ikke noe kjøtt som ikke er vamrbehandlet. Og ikke bare litt heller, er det "smitte" i det, betyr det ikke særlig fra og til om det var 1 gram eller en 1 kg med infisert kjøtt.
Leola Skrevet 9. desember 2006 #6 Skrevet 9. desember 2006 jeg gjør:) Nå i 3 tri er det iallefall ikke noe farlig.
Mrs. Bouquet Skrevet 9. desember 2006 #7 Skrevet 9. desember 2006 Hvorfor ikke? Har jeg gåt glipp av noe?
chrika Skrevet 9. desember 2006 #8 Skrevet 9. desember 2006 spiser fenalår og annen spekemat jeg og......gjorde det i forrige svangerskap også.. ingen vits i å være overhysterisk!
Mrs. Bouquet Skrevet 9. desember 2006 #9 Skrevet 9. desember 2006 Neivel, jeg velger heller å være overhysterisk jeg da. Synes ikke det er så hysterisk viktig å spise spekemat, i tillegg er det veldig greit å bare følge matportalens råd.
selfangerkjerringa Skrevet 9. desember 2006 #10 Skrevet 9. desember 2006 Jeg er egentlig enig med deg, Gutsbestebarn... Det er jo bare noen måneder det er snakk om da. Jeg greier fint å la spekematen være fram til etter fødsel. Men da skal jeg til gjengjeld ha et SKIKKELIG spekematgilde
minni;o) Skrevet 9. desember 2006 Forfatter #11 Skrevet 9. desember 2006 Godt å høre at det ikke bare er meg... I forrige svangerskap sa jordmor at jeg ikke kunne spise fenalår når jeg var så tili på vei(4mnd).. Det var i jule tider.. Men derimot kunne jeg det til påske(7-8mnd).. For hvis det var nå Toksomoplase i kjøtte kunne babyen ta skade av det tili i sv.skape. Men derimot seinere,var det kun av hensyn til meg selv. Salt og ødem!! Dette va i 2003-2004! Og nå har er jeg kun 5uker igjen:) Så jeg tillater meg litt.. Ikke pga av babyen,men pga hevelser.
selfangerkjerringa Skrevet 9. desember 2006 #12 Skrevet 9. desember 2006 Nå er det meste av norsk spekemat trygg for toxo, pga behandlinga produsenten gir den. Hvis man fortsatt er nervøs kan man hive den i frysern en runde - da dør toxoparasitten. Kjøttbakterier som listeria og e-coli derimot, tåler fint en runde frysing - de dør bare av varmebehandling. Derfor skjønner jeg ikke helt hvorfor det er "trygt" å bli smitta av f.eks listeria i 3.tri?
Mrs. Bouquet Skrevet 9. desember 2006 #13 Skrevet 9. desember 2006 Sikkert overhysterisk dette også: I Norge rapporteres det bare om rundt 7-20 forgiftninger som skyldes denne Listeriabakterien hvert år, men mørketallene er store, og i virkeligheten er det sannsynligvis langt flere tilfeller. Symptomene kan være alt fra magesjau til hjernebetennelse, blodforgiftning og abortering, i verste fall kan man dø. I de rapporterte tilfellene har rundt 30 prosent hatt dødelig utgang. -Listeria kan komme inn i maten på forskjellige måter. Hvis vi ser på en produksjonslinje for oppskåret røkelaks, kan det for eksempel være at den maskinen som skjærer opp laksen, er infisert. På denne måten kommer Listeria inn i maten. Bakterien kan formere seg i vakuum, og i løpet av perioden som kan gå før laksen blir spist, kan bakteriemengden ha overskredet grensen for hva som er forsvarlig med god margin.
minni;o) Skrevet 9. desember 2006 Forfatter #14 Skrevet 9. desember 2006 Er det så farlig for meg? eller er det for babyen?
Mrs. Bouquet Skrevet 9. desember 2006 #15 Skrevet 9. desember 2006 Det er det for deg, og om moren dør er det ofte fare for fosterets liv også.
minni;o) Skrevet 9. desember 2006 Forfatter #16 Skrevet 9. desember 2006 sarkastisk? he,he! Takk......
Mrs. Bouquet Skrevet 9. desember 2006 #17 Skrevet 9. desember 2006 Hehe, begynner å bli småtrekt på alle diskusjonene om spekemat. Det er ok å ikke følge matportalens råd, mens å utsette fosteret for passiv røyking en halvtime i løpet svangerskapet er grunnlag for å bli fratatt barnet. =)
minni;o) Skrevet 9. desember 2006 Forfatter #18 Skrevet 9. desember 2006 hmmm... trur alle bare må vurdere hva slags risiko som de er villige til å ta:) Vi er alle forskjellige, bare vanskeli for "alle" å forstå;-)
Grevlingmamma Skrevet 9. desember 2006 #19 Skrevet 9. desember 2006 Gå inn på mattilsynet sine hjemmesider og få faktainformasjon. Mye bedre enn all synsingen og alle følelsesladede meninger... )
chrika Skrevet 9. desember 2006 #20 Skrevet 9. desember 2006 ....som med alt annet er det delte meninger/synspunkter om dette,og det er også med dette,som med alt annet ,veldig individuelt hva man spiser...og også om man røyker eller ikke!uten at noen skal være redde for at barna skal bli tatt fra dem! Dø kan man gjøre uansett,om det er av mat eller hva det skulle være.. å klart matportalen har div skriv om listeriabakterier,og andre bakterier som kan infisere matvarer..skulle bare mangle!!! men det er mer sansynlig at både mor og barn overlever hvis mor skulle spise spekemat,enn at de dør!!! men HI har vel fått svar på det hun lurte på...det er noen av oss som spiser fenalår ja!
Grevlingmamma Skrevet 9. desember 2006 #21 Skrevet 9. desember 2006 Ja! Leve fenalåret!!! ) Jeg har i dag spist en superhyggelig middag med gode venner; rykende varm og silkemyk rømmegrøt med deilig mørt fenalår og en ikke aldeles usmakelig alkoholfri øl.... ) ) )
SpongeBob Skrevet 9. desember 2006 #22 Skrevet 9. desember 2006 Etter 12. uke har faktisk fosteret/babyen/hvamannåkallerdenlilleimagen fått litt immunforsvar, og er mindre sårbar for listeria og andre infeksjoner. Må innrømme at jeg spiser fenalår, saltpølse osv når jeg har lyst å det, men prøver jo å sikre at det har vært frosset ned først. Eller varmebehandler det, såklart...
Leola Skrevet 10. desember 2006 #23 Skrevet 10. desember 2006 Hvis toxoplasmose er så vanlig her i norge, hvorfor står det da at det nesten er utryddet i norden??? hmm henger jo ikke helt sammen da..
kromis Skrevet 10. desember 2006 #24 Skrevet 10. desember 2006 Det er ikke så vanlig her i Norge, men siden jeg var på utenlandsopphold for snart tre uker siden må jeg ta en toxotest for å utelukke smitte. har ikke helt skjønt hva de gjør hvis det skulle vise seg at jeg er smittet... Noen som vet?
Leola Skrevet 10. desember 2006 #25 Skrevet 10. desember 2006 tok også test etter jeg hadde vært i Tyrkia. Du får antibiotika tror jeg. Men siden du er så langt på vei vet jeg ikke om det gjøres noe fordi det er ikke farlig i 3 tri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå