Anonym bruker Skrevet 10. desember 2006 #51 Skrevet 10. desember 2006 HI her... Wow, denne tråden min var virkelig populœr. Ser at jeg anklages for å vœre misunnelig, men det må da vœre ganske mange andre hårsåre sjeler her siden denne tråden har blitt så lang som den har blitt. Jeg fullammet selv ganske lenge, og ammer endel fortsatt også, for de som måtte lure på det. Jeg snakket på et GENERELT grunnlag i innlegget mitt, jeg var overhodet ikke ute etter de som av en eller annen spesiell grunn (f.eks allergi/eksem o.l) hadde fått spesielle råd om amming. Jeg mener bare at LIKE VIKTIG SOM DET ER Å GI EN GOD INNSATS FOR AMMING, så er det ved anbefalt alder LIKE VIKTIG Å GJØRE EN GOD INNSATS FOR Å GI BARNET ANNET MAT. Så er det opp til hver enkelt å finne ut med seg selv om de ha gjort de to tingene ovenfor. Etter både min tid her inne, samt folk jeg kjenner og møter in real life, føler jeg at jeg har grunnlag for å si at endel er "ofre" for en ganske så hardnakket amme-propaganda. Skjønner ikke at folk kan bli så forbanna pga av dette!!? Man må bare gå i seg selv og finne ut i hvilken kategori en hører hjemme, og så lenge man vet at man gjør sitt beste, skjønner jeg ikke at man trenger å forsvare seg så veldig. På et generelt grunnlag trenger barnet mer enn mm etter ca 6 mnd (noen litt før, andre litt seinere) DETTE STÅR SKREVET I ALL LITTERATUR OG HELSEOPPLYSNING, så man bor vel kanskje ikke skrive 49 nye innlegg for å diskutere det.
Sjokoholikern Skrevet 10. desember 2006 #52 Skrevet 10. desember 2006 Storebroren min nektet å smake, hylskreik og spydde hvis de prøvde å få i han fast føde, frem til han var ca 10 mnd. Han ble fullammet frem til til da, (de hadde jo ikke noe annet valg!) men var likevel god og rund, som en liten buddha. Han var frisk og fin da, og "stor og sterk" nå! =)
Blomman Skrevet 10. desember 2006 #53 Skrevet 10. desember 2006 Det er ingen medisinsk grunn til at jeg har fullammet til over 10 mnd og fortsatt så å si fullammer nå når han er 11 mnd. Har du gode råd om hva god innsats for å gi barnet annen mat - dvs da måtte jeg tvinget i ham fast føde! Og hvis du har barn vet du godt at det er umulig HI! ja ja du får fortsatt tro jeg er lat som ikke har kommet ordtlig i gang ned introduksjon av fast føde. Skjønner du ikke at jeg bli rimlig provosert av slike anklagelser som går direkte mot meg (for det må det jo igrunn være når jeg er en av de veldig få som forteller om langtids fullamming og som da forteller deg at det ikke er noen medisinsk grunn...) får du gå i deg selv og prøve å forstå at barn er forskjellig og modnes forskjellig - det gjelder ikke bare krabbing,, reise seg, stå uten støtte osv- men også det med å kunne spise fast føde. Ja og gennerellt sett får de aller fleste introduksjon av fast føde ved 6mndr - dermed blir det tåpleig at du i det hele tatt skriver et så provoserende innlegg som gjelder svært få!!!
april 06;) + mai 09* Skrevet 10. desember 2006 #54 Skrevet 10. desember 2006 Det er blitt mange sidediskusjoner i dette innlegget, bla. derav mange innlegg. De innleggene som da diskuterer ditt budskap påpeker ikke at du ikke har rett i at det å starte med fast føde etter 6 mnd er anbefalt, men heller at det at du bastant påstår at det vil være usunt dersom barnet ikke får fast føde etter 6 mnd, med referanse til deg selv: "kjent ting at fullamming etter ca 6 mnd IKKE er nok for barnet, spesielt ift det store energibehovet, jerninntaket o.l. Sorry meg, men jeg synes nesten syndt på de barna". Og ikke minst reagerer jeg på at du mener mødre som ikke får til tilvenningen av fast føde med en gang som å ikke ville det sterk nok, som om vi er feige og egentlig vil fullamme barna våre men later som at vi prøver med mat. Jeg refererer til deg igjen: "Noen vil kanskje begrunne dette med at barnet ikke vil ha noe annet. Dette argumentet synes jeg er noe vanvittig tull. Det er fordi mor aldri har gått inn for å gi barnet smaksprover og tilvenning, fordi hun sannsynligvis er fullstendig grepet av det vanvittige amme-hysteriet her." Du sier i innlegg 2 at vi ikke kan diskutere enkeltsaker, men alle vi som fullammer utover 6 mnd er jo tross alt enkeltindivider, så selvfølgelig kan jeg og andre her forsvare oss med at vi prøver så godt vi kan. Du sier at det finnes to kategorier og at vi selv må finne utav hvilken vi passer inn i. I det første innlegget er det jo derimot kun en kategori, og det er jo nettopp det som er så provoserende, at de "noen" som sier barnet sitt ikke vil ha bare kommer med tull. Jeg er en av de noen, og du påstår altså at jeg bare farer med tull. Selvsagt blir det provoserende, også når du da i tillegg påstår at det er synd på barn som mitt som fortsatt fullammes. Så jeg synes du kunne svart på mitt innlegg om hvorvidt du faktisk synes synd i mitt barn som ikke vil spise noe særlig mat, og hvorvidt du faktisk mener at det er som følge av min latskap. Mener du det? Videre, så hevder du at vi gjør det som følge av et såkalt ammehysteri. Jeg er ikke spesielt lett-føyelig eller "svak", så synes det er passe frekt av deg å påstå at "vi som fullammer utover 6 mnd" gjør det som følge av ammehysteri. Jeg bryr meg døyten i hva noen måtte mene om meg og min amming. Lurer fælt på hvordan du klarer trekke konklusjonen at det er ammehysterikere som forstyrrer fast føde-tilvenningen etter 6 mnd. Som du selv refererer til står det jo i "all " litteratur at det anbefales å gi mat etter 6 mnd, også i ammebøker o.l. Så hvordan får du det til å bli ammehysteri? Tvert om, ammehjelpere o.l anbefaler jo grøt fra 4 mnd dersom nødvendig eller barnet viser spesiell interesse. Er det ammehysteri? Jada. Tror noen synes det er "kult" å slenge ut ordet ammehysteri her og der. Ammehysteri finnes og overalt, er jo som en epidemi i samfunnet vårt. Huff, hvilken ondskap at folk prøver å hjelpe barna sine til å få til å amme sine barn! Jeg spør ikke etter kildehenvisninger om hvorvidt det er anbefalt å starte med fast føde etter 6 mnd, jeg er såpass normalt opplyst at jeg klarer lese de brosjyrer en får fra sykehuset osv, det står jo da tross alt mange plasser som du selv sier. Det jeg gjerne vil ha kildehenvisning på er det du så særdeles provoserende uttaler deg om utover det; at det er synd på barn som fullammes videre, at de ikke får nok energi osv. Det er kun få barn som fullammes utover 6 mnd (kun noen få prosent til 6 mnd til og med) og de få barna vet du da altså at det er så dårlig stilt med at det er synd i de? Det vil jeg gjerne ha dokumentert. Både jeg og Blomman har her vist eksempler på at barna da følges opp mhp vekt, jern osv. Hva mer skal til? Eller må jeg da altså finne frem trakt, teip og la det stå til?
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #55 Skrevet 19. desember 2006 Dette er jo en indivuduell sak, hver mor og barn finner jo ut av dette sammen! Skjønner ikke hvorfor du skulle ta opp dette i det hele tatt!
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #56 Skrevet 19. desember 2006 Uff, jeg trodde denne heslige diskusjonen var avsluttet! Kan vi ikke la den ligge?
-Petrine- Skrevet 19. desember 2006 #57 Skrevet 19. desember 2006 For en krangel! Her kommer du med feilopplysninger HI. Barn kan fullammes utover måneders alder og ha det som regel alldeles utmerket uten noen mangler av næringsstoffer. Dette er det enkelt å måle ved en blodprøve, slik som vi gjorde. Tror forresten ikke prosenten som fulllammer utover 6 mnd alder er så skrekkelig høy, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg, eller irritere deg for den saks skyld.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #58 Skrevet 19. desember 2006 hei! jeg er helt enig med deg hovedinnlegger:) amming til over 1 år er ekkelt og d ser rett og slett ikke naturlig ut...en stooor unge som henger i puppen...nei vet du hva.... Jeg har selv en gutt på 5 mnd...har planer å amme til han er 9-10 mnd...han har allerede 2 faste måltid,grøt formiddag og kveld . Man gjør selvfølgelig det man føler er rett for sitt barn,men man skal vite at det er maaange som blir ukomfertabel når man se noen amme en stor unge... man blir anbefalt å fullamme til barnet er 6 mnd... åssen skal det gå an..?? skal man amme 24/7 da eller la ungen ligge å grine seg halvt ihjel fordi det faktisk trenger mer i magen sin, bare fordi "ekspertene" sier at man skal amme til ungen er 6 mnd...? huff....synd at mange gjør det... En aktiv unge som krabber overalt osv TRENGER mer enn bare mm... skulle tro d var blitt en slags "trend" å amme til ungen er konfimant...for 20 år siden var d vanlig å gi ungen grøt fra han var 2 mnd... nå er d plutselig farlig.... huff! tragisk d der....alt er jo farlig nå om dagen... hilsen en 19 år gammel mor:)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #59 Skrevet 19. desember 2006 En unge klarer seg helt fint på mm til den er 6mnd så lenge man har fullammet hele tiden, kroppen produserer jo melk til passet barnets alder. Og grunnen til at man bør amme, om man klarer, er jo fordi forskere har funnet ut at det er meget sunt for barnet å få i seg stoffene i morsmelken, noe de ikke visste for 20 år siden!! Barn skal jo ikke ha grøt eller annen fast føde for tidlig, det er ikke tarmene dems nok utviklet til. Begynner folk å bli så pripne på det at de ikke tåler å se folk amme, så får de flytte til USA eller holde seg inne! La nå mødre få gjøre som de vil med sine barn! Dessuten så ammer ikke mødre eldre barn så ofte ute at det bør være til sjenanse for folk.
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #60 Skrevet 19. desember 2006 Til 19 år gammel mor" Du aner ikke hva du prater om tydeligvis!Mulig din unge hadde sultet med bare mm i en alder av 6 mnd,men ikke alle gjør det.Vesla mi nekter å spise noe som helst av grøt,middag eller frukt.Får kun mm og er passert 7 mnd.Hun spiser ikke oftere enn andre barn(hver 3-4 time) og er god og rund selv om hun turner rundt på gulvet hele tiden. Irriterer meg når folk ikke vet hva de snakker om men bare slenger av seg masse ugjennomtenkt tullball! Hilsen 31-årig mor som var 18 år da hun fikk sin første.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #61 Skrevet 19. desember 2006 allergisk mot unge mødre lacimosa?? selv om du en gang i tiden har vært ung mor selv? av ALLE her så måtte du hakke på en stakkars 19-åring. Tror du at du er så mye bedre selv? Det er faktisk lurt å begynne med grøt før 6 mnd,for det er da barnet er mest interessert . ikke rart du ikke får i ungen din annet enn pupp... alt har med foreldrene å gjøre... handler om å være engasjert eller ikke...og om man vil gjøre det enkelt eller vansklig for seg selv. man BER jo om vankligheter hvis man venter lengst mulig med fast føde.. men uansett,det er opptil hver enkelt hva man føler for å gjøre;) Unger er forskjellige:) Og det må man bare tolerere. Foreldre er også forskjellige,selv om det tydeligvis er veldig vanskelig å tolerere for noen her inne... Amme i vei,kvinnfolk! hilsen enda en ung mamma som sikkert ikke har peiling på hva jeg har ut av kjeften min....ungdommen nå til dags altså! tihi
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #62 Skrevet 19. desember 2006 Vesla var 5 mnd,da jeg prøvde å begynne å introdusere mat hvis du gidder å lese.Og grunnen til at jeg poengterte alder var fordi hun selv gjorde det til en greie,og signerte anonym.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #63 Skrevet 19. desember 2006 Kjære sjokkert. Synes denne debatten begynner å bli lang og uten særlige gode argumenter. Det begynner heller å bli personlig skitkasting. At amming kan føre til at du blir sjokkert er for meg uforståelig. At det er kjent at det ikke er bra, er for meg også ukjent. Lest en del fagstoff men ikke funnet noe om det. En god forelder dekker sitt barns individuelle ernæringsbehov .Hvis fullamming dekker barnets behov er dette rett for dem. (Misunner dem den gode melka.) Prosentmessig er det svært få det gjelder. Du ønsket debatt og det har du fått og mange har deltatt. Det er lov å mene forskjellig og det er iallefall sundt. God jul
Tonje og Litjklompen <3 Skrevet 19. desember 2006 #64 Skrevet 19. desember 2006 Jeg synes at sålenge barnet legger på seg bra og følger "kurva" si fra mnd. til mnd. så er det ikke noe problem da. Min fikk jerntilskudd i tillegg han da. Men jeg synes alt skal følge barnets tempo og behov jeg. Jeg begynnte ikke å gi faste måltider med annet enn melk før han var litt over 7 mndr. Prøvde jo ut noe velling og frukt sånn nå og da før det men ikke fast.
mai mammaen til to Skrevet 19. desember 2006 #65 Skrevet 19. desember 2006 Men hva hadde du da gjort hvis babyen din ikke ville ha noe annen mat? sultet den? for det er jo MYYYYYYYYYYYYYYYYE bedre... datteren min er 7.5 mnd..spiser et par ts med grøt til frokost..en del middag (ca 1/2 glass) og et par ts grøt til kvelds.. hun får derfor mye mm også.. lider ingen nød hun... men hun vil rett og slett ikke ha noe annet..spiser av og til litt skive... men det er ikke så mye.. hvorfor signere med anonym egentlig? litt pingle eller?
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 19. desember 2006 #66 Skrevet 19. desember 2006 kan vi ikke bare amme så lenge vi vil da? synes d er helt unødvendig å ta opp en slik debatt.... alle barn er individuelle,man kan ikke si at alle barn skal amme så å så lenge...d funker ikke slik... man må gjøre d som er best for SITT barn og ta utganspunkt i dens behov og utvikling:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå