Gå til innhold

Sjokkert over hvor lenge folk fullammer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

huh, jeg blir sjelden provosert av innlegg her inne, prøver å sette meg inn i hva hovedinnlegger og tenke meg om før jeg svarer. Men uansett hvor lenge jeg tenker på dette innlegget kommer jeg ikke til å finne noe posiitivt i det. Hva i huleste er det du beskylder meg og andre mammaer som ikke får i barna sine noe særlig fast føde om? Om å sulte barna våre? Ikke ville de det beste? Synes du skal trå svært forsiktig her.

La meg få beskrive vår situasjon som eksempel, og vær så snill å beskriv hva jeg har gjort feil.

-Gutten vår fikk smake litt banan etc fra ca 4 mnd når han ville ha

-Når han var 5 mnd og 3 uker begynte vi med grøt, etter anbefalingene.

-Hverken grøt, eller noe annet har vekket begeistring, han spiser gjerne en skje eller to, og resten tyter ut igjen eller han lukker munnen, hiver hodet bakover og signaliserer at han absolutt ikke vil ha mer. Skal jeg da ta frem trakten kanskje?? Jeg kan love deg at jeg har lest særdeles mye rundt dette, og kan informere om at det å tvinge barna til å spise vil gjøre vondt værre.

- Vi har prøvd:

3 ulike grøter (kan ikke prøve hva som helst siden han har fått påvist alvorlig allergi) med og uten mm, fruktpure, olje, varm, lunken, kald, i ulike skåler.

X antall ulike brødsorter. Med ulikt pålegg. Oppskåren og gitt han hele skiver til å tygge på.

Banan, både hel og most, avocado, agurk, kokt pæremos osv. Grønnsaksmos, hjemmelaget og småfolk sin, både med og uten kjøtt. Prøvd kylling, lam og kalv (og kjøpte til slutt nestlé selv om jeg boikotter de). Pastinakkpure.

Og sikkert en hel rekke andre sorter, gidder ikke sitte og vri hjernen min for å komme på alt.

Vi har prøvd å gi på ulike tidspunkt, i stokkestol, vippestol, på fanget, faren gir mens jeg er borte, når han er våken eller trett, ikke gi mm på 5 (!) timer før måltidet. Vi har prøvd hver dag, mange ganger til dagen i 2 mnd nå. Alltid med et smil og lystbetont, selv om det er frustrerende. Lar han smake og leke med maten selv, som anbefalt.

Så, mektig provosert vil jeg gjerne få fortalt om du synes vi ikke har prøvd nok? Gutten vår har dessverre en rekke plager som kanskje er årsak til at han ikke spiser. Kan du med det samme være så vennlig å utelukke for meg at det ikke er årsaken til at han ikke vil ha mat?

Kan du dokumentere påstandene du kommer med at barna ikke får nok energi og jern? Vi følger jernstatus hos minsten hos lege, noe som ikke alle som gir fast føde gjør. Og jernmangel er utbredt også hos barn med fast føde. Nok energi? Vår gutt er 10 kg og 74 cm, og ligger dermed 1 percentil over på vekt i forhold til høyde. Og han er en lang gutt for alderen. Greit nok legger han ikke på seg så mye for tiden, men han følger kurven sin. Han er tidlig ute med alt motorisk, kravler dagen lang og har nå begynt å reise seg. Så fortell meg igjen at han ikke får nok mat! Gjerne!

Det er faktisk anbefalt å fullamme til 12 mnd dersom mye allergi i familien. Noe det selvsagt ikke hadde vært om det var usunnt/ skadelig.

HS forklarte meg at det er sett relativt hyppig nå for tiden at barna ikke vil ha fast føde før opp mot 12 mnd alder. Det skyldes at anbefalingen om fullamming frem til 6 mnd alder i større grad nå overholdes, og barna da er ofte mindre interessert. Kan godt være at det ikke er det absolutt beste for barna å fullammes frem til 12 mnd alder, men jeg kan stå som eksempel på at ikke alle som gjør det gjør det fordi det skulle være "kult".

Skrevet

Søren, nå trodde jeg at jeg skulle våkne opp til en hel rekke med tips om hvordan jeg skal få i tassen min fast føde. Siden du HI tydeligvis mener at jeg med andre ikke gjør mammajobben vår godt nok mhp å få i barna våre mat, forventer jeg at du vil kunne fortelle meg hva jeg har gjort galt/ burde gjøre bedre.

Tips mottas med takk, siden jeg nå er 167 og rett over 50 kg og helst ikke vil fullamme mer. Kunne godt tenkt meg en natt snart med mer enn 2 timer sammenhengende søvn og, har ikke opplevd det på 8 mnd. Så selv om du får det til å høres ut som at mødre som meg er 13 år og ikke har baller nok til å gjøre det som er best for barna våre (fordi vi er så altfor preget av et såkalt "ammehysteri" (?!), kan jeg derimot bestemt avfekte det; jeg fullammer (bortsett fra noen ts her og der) ikke fordi jeg bryr meg om det skulle være "kult" men rett og slett fordi gutten min ikke vil spise.

Gutten vår skal utredes på Haukeland og, men hvis du heller kan avkrefte med det samme at han ikke spiser fordi han er plaget med noe, men fordi jeg er lat, så mottas det og med takk; da slipper jo gullet vårt en masse tester og styr!

Jeg regner med at du er ernæringsfysiolog eller lignende, eller kan vise til kilder siden du uttaler deg så bombastisk om dette. Som sagt vil jeg gjerne få kildehenvisningene dine, jeg har som sagt lest at dersom en får oppfølging/ måler jern og barnet følger kurven er ikke fullamming til 12 mnd et problem.

Venter i spenning på svar *krible krible*, siden du tydeligvis kan fortelle meg hvordan jeg kan få småtten til å spise, og dermed få meg kanskje 4 timer sammenhengende søvn!

Skrevet

Både du og ungen din er lat.

hihi tuller bare

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvor du og enkelte andre ser "det vanvittige ammehysteriet" hen? Jeg synes det virker som at det er mer "grøthysteri" ute og går, og at det rett og slett er "in" å trosse de råd man får fra helsemyndighetene om amming.

Skrevet

Godt svar april 06;)*fødte gutt 11.04!* Lurte på en ting, kan det være noe galt med dem siden de ikke vil ha mat? Ble faktisk overrasket over at dere skal inn på sykehuset for utredning pga at han ikke vil spise, nå ble jeg nysgjerrig, fortell..

Jenta mi spiser innimellom litt grøt til kvelds, ellers ammer jeg henne. Jeg har prøv alle slags smaker og varianter av mat, hun vil ikke ha. Og presser jeg henne for mye eller prøver for ofte, ender det i puppenekt. Da får jeg ikke i henne noe mat i det hele tatt. Tror du virkelig at jeg ønsker det for barnet mitt?

Tror ikke du vet hva du snakker om!!! Du burde skamme deg.. Tenkte du i det hele tatt over hva dette innlegget kunne gjøre med slitne mammaer som ikke får i barna sine fast føde? Tror du ikke de har nok å stri med?

Skrevet

Foringsautomaten...du har jo bevist for lenge siden at du kun dømmer...

Skrevet

Du kan ikke se hvor ammehysteriet er hen ? Vet du hva ? Tipper at du er i ammepolitiet du også, kan nesten virke sånn. Trosse helsemyndighetene....hva er det for en ting å si ? Tror du at folk gir mme, eller grøt for å trosse ? Hjelpemeg....synes synd på deg....

Skrevet

Jeg har da ikke "dømt" noen, men derimot svart en annen som "dømmer"!

Det at jeg ikke ser noe til "det vanvittige ammehysteriet" som enkelte snakker så mye om, er min oppriktige mening. Har jeg ikke lov til å mene det?

Jeg har ei helsesøster som har mast om fast føde siden før gutten min var 4 måneder. Inne på juniklubben, som jeg hører til, har det vært mye snakk om grøt i lang tid. Folk snakker om at det er "ekkelt" å se på andre som ammer. Og så beskylder dere meg for å være dømmende!? Det blir komisk!

Sarkasmer og usaklige personangrep synes jeg forresten vi skal holde utenfor denne debatten. Amming er et følsomt tema for meg, som det er for de fleste andre mødre.

Skrevet

jøss, saklig nivå det begynner å bli på denne debatten. Ammepoliti, hva i huleste er det for noe da? En hemmelig undergrunns-sekt av kvinnelige politibetjenter som arresterer de med ammeproblemer?

animal 05.05.06: gutten vår skal utredes for refluks ja, som er en mulig årsak til at han ikke vil ha mat. Kan gi smerter i spiserøret som da gjør at de ikke vil spise. Men, tror ikke du skal tenke noe særlig på det, det er relativt sjelden og vår har også en rekke andre symptomer på det. Som jeg skrev i innlegget mitt ser helsestasjonene rundt om nå at det hyppig forekommer barn som kun vil ha pupp utover 6 mnd, så det er nok relativt vanlig også blant helt friske barn;-D

Skrevet

Javel, så jeg har bevist at jeg kun dømmer? Fysj! Hvordan kan du lire ut av deg et sånt oppgulp, egentlig, hvem du nå enn er? Har du lest alt jeg har skrevet her inne? Hvis du hadde gjort det, hadde du kanskje sett at jeg har prøvd å hjelpe og oppmuntre mange her. Nei, det der var stygt!

Skrevet

Så bra du synes det er komisk, da kan du jo le litt da...og jeg har sett den debatten du nevner om det at noen synes det er ekkelt å se andre ammer.....den personen som la inn det innlegget skrev aldri det, men at hun synes tanken på å amme så lenge er ekkel...leste den debatten igår og der så jeg at du hadde vært å dømt litt der også ja...så si gjerne at du ikke dømmer, men slik er det bare....

Skrevet

Jeg tror nok jeg kjenner mine intensjoner best selv!

Men hvis du vil overbevise meg om at jeg har vært dømmende, så synes jeg du skal konkretisere litt mer, slik at jeg kan forstå hva du har misforstått.

Skrevet

Til HI!!

Har en liten følelse av at du er missunlig på dem som har fått til amminga,du har sikkert ikke fått det til og din forsvarsmekanisme må jo være å lage slik kvalme som du lager her!

Skrevet

hi har på mange måter rett, i norge sitter folk på sin høye hest og ammer, kanskje de bør tenke på at barn trenger fast føde også....jeg ammer, men skal da gi barnet grøt neste mnd når han er 6 mnd

Skrevet

det har jeg ikke noe tro på at du gjør,for en ammende mor ville aldri ha lagt ut ett slik innlegg!

jeg håper at alle som leser dette innlegge har samme oppfattelse som meg,for da klarer du faktisk ikke å provosere noe mer.

du vil kanskje få medlidenhet istedet,og det er kanskje det du er ute etter???

uff...stakkars deg...

Skrevet

Snakk om å banne i kirka!

Kan ikke skjønne hvorfor alle må legge seg opp i hva andre gjør? Tror nok de fleste gjør det de mener er best for SITT barn. Hvis jeg mener det å amme utover 6 mnd, så er vel det min sak. Hvis jeg velger å slutte etter 2 uker, så har jeg mine grunner. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke er en god mor for det.

Skrevet

synes synd på deg som ikke klarer å si noe imot amming bare fordi du selv ammer, jeg ammer, men kan forstå at et barn trenger grøt i tillegg. Betyr da vel overhodet ikke at jeg ikke ammer. Medlidenhet ? Det har jeg for deg...

Skrevet

nå har det seg slik at jeg ikke fullammer lengre da...men støtter gjerne oppunder de som gjør det.vil tro at de fleste har en medisinsk grunn til å fullamme utover 6 mnd.

hvorfor skal jeg si imot amming egentlig? fordi du ikke har fått det til så må jeg støtte deg i viss våset du kommer med?

å komme med ett slikt innlegg hører ikke inne her på småtroll,beveg deg inn på krangle du,der får du den oppmerksomheten du er ute etter.

Skrevet

jeg ammer jeg, så ikke kom med den. Kaste stein i glasshus er du god til, jeg skal komme meg på kranglesiden, så krangler du som bare det selv ? Tragisk er du ! Jeg er ikke hi, så jeg har like mye rett til å være her som deg. Tror det er du som ikke får til amming jeg, jeg har ikke sagt noe slikt til noen, du som sitter å sier ting du ikke har peiling på. Tydelig at du prøver å være martyr her eller noe. Vet hvem du er også, men det kan jo være det samme. Du har kranglet en del i denne tråden, lengre opp også. Kos deg idag du, og synd du sliter med amming.

Skrevet

hmm...merkelig at du vet hvem jeg er siden jeg først så denne tråden i dag,så jeg er dessverre ikke den du evnt sikter til her oppe.

kaste stein i glasshus? tror du må lære deg betydningen av det ordtaket før du setter det ut i virkelighet.

ja,slet med ammingen i begynnelsen,men ikke nå...lol..

nå ser du kanskje hvordan det å bli provosert? la de som fullammer gjøre det uten at du skal slenge dritt til de,så lar andre deg være i fred også.

......ikke mye smart du...uff synes synd om deg....

Skrevet

jeg slenger ikke dritt til noen andre enn deg, kun du som fortjener det. Fullammer selv, så hvorfor skulle jeg slenge dritt om det. sier bare at jeg også forstår at man i tillegg til amming etterhvert må gi annen næring. jeg vet veldig godt hvordan det er å bli provosert, korte folk som deg provoserer meg, så ja det vet jeg. du virker som en oppegående, reflektert og søt dame. stor juleklem fra meg til deg

Skrevet

lol...synd om deg....kort må du jo være..

du har fortsatt ikke forstått at de som ammer utover 6 mnd har som regel en medisinsk grunn til det.

Skrevet

ok, takk for svar. Tenkte ikke på reflux, det er jo klart at har de det er det ikke noe særlig å spise. Håper at alt ordner seg for dere!

Lykke til ;o)

Skrevet

Til HI

Siden du skriver at de som sier de har prøvd alt, bare er noe tull, forklar da for oss som virkelig har prøvd ALT (tror vi hvertfall), hva vi må gjøre for å få barna våre til å spise mer fast føde??

Dette kan bli interessant!

Skrevet

For det første, er mm/mme/grøt debatt et så sårt tema for alle å enhver at nesten ingen tørr signere med nick?

For det andre, hvorfor er ikke fullamming nok for et barn etter ca 6 mnd? Har ikke det sammenheng med hvilken "kvalitet" det er på melka? Noen har nesten rent vann som kommer ut, andre fløte! Så lenge barnet legger på seg fint og jevnt så viser det jo at amminga fortsatt er bra nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...