Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #1 Skrevet 9. desember 2006 Det er en kjent ting at mm er det beste for barnet. Men det er da en like kjent ting at fullamming etter ca 6 mnd IKKE er nok for barnet, spesielt ift det store energibehovet, jerninntaket o.l. Sorry meg, men jeg synes nesten syndt på de barna. Synes det er fint med de som ammer lenge (gjerne til 2 år hvis mor og barn føler for det), men å gi barnet bare mm til de er nœrmere året synes jeg er ganske sjokkerende. Noen vil kanskje begrunne dette med at barnet ikke vil ha noe annet. Dette argumentet synes jeg er noe vanvittig tull. Det er fordi mor aldri har gått inn for å gi barnet smaksprover og tilvenning, fordi hun sannsynligvis er fullstendig grepet av det vanvittige amme-hysteriet her. Synes det snart bør komme opp en debatt om dette her i landet, for nå synes jeg det går over stokk og stein.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #2 Skrevet 9. desember 2006 Oi, dette rammer ikke meg, men tror nok du må forberede deg på noen sinte svar på innlegget ditt....
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #3 Skrevet 9. desember 2006 Jeg er HI av det andre innlegget under her og føler jeg må skrive her, og tipper du skriver dette innlegget pga. mye innhold der. Jeg mente aldri å lage så stor ståhei om dette, ville bare si at jeg reagerte da jeg så en ettåring bli ammet, ikke fordi jeg synes det er ekkelt at andre ammer i ett år, men fordi jeg da kom til å skjønne at dette skal jo jeg og, med mindre det skjer noe, og jeg likte ikke tanken for meg. Hva andre angår bryr meg ikke, saken gjaldt meg og mine følelser rundt det å for meg amme så lenge. Jeg synes også dette ammestyret tar av, og føler at det tar helt av. Føler jeg blir angrepet uansett hva jeg sier, så orker ikke si så mye mer om saken annet enn at jeg er enig med deg.
Blomman Skrevet 9. desember 2006 #4 Skrevet 9. desember 2006 Så fint at du kan påstå at det er TULL at barnet mitt ikke er interresrt i mat før nå. Barn modnes forskjellig i forhold til når de er klare med å spise som med alle andre modninger og faser de skal gjennom Og det er IKKE synd på gutten min - han er IKKE underernært. Og hs og lege har ikke sett noen grunn til å ta blodprøve av han for å sjekke jernlagrene. Og jeg er IKKe grepet av dette ammehysteriet. Ja du får tåle pepper - tåler du ikke at andre gjør ting litt annerledes? Sorry- men du provoserer faktisk nå - vi gjør det som er best for barna våre.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #5 Skrevet 9. desember 2006 Må korrigere litt på hva jeg skrev. Jeg er ikke enig i det du sa om at noen barn ikke er interesserte fordi mødre ikke introduserer mat for barna sine osv. jeg er kun enig i at det er et enormt ammehysteri i norge. Tror det er mer ødeleggende enn produktivt. Hilsen meg som la innlegg nr 3 inn i denne debatten.
Gjest Skrevet 9. desember 2006 #6 Skrevet 9. desember 2006 kanskje litt sint formulert, dette hovedinnlegget. men jeg skjønner egentlig hva HI mener. det er jo faktisk slik at morsmelk ikke innholder feks nok jern da barnet når en hvis alder. det e rvel en grunn til at man begynner gi annen mat ved ca 6 mån alder.. jeg har i grunn litt vanskelig for å forstå at noe barn kan vøre fornøyd med mm til et års alder.. men hvis det er tilfelle, så værsågod. amm i vei:-)
Blomman Skrevet 9. desember 2006 #7 Skrevet 9. desember 2006 og dessuten er det ikke så mange som fullammer så lenge at du behøver ikke engasjere deg så voldsomt. Vi er bare noen få stk her inne som forteller at vi har fullammet utover 6 mnd - noe stort problem er det ikke. Det er nok heller flere som starter med fast føde før anbefalt alder i stedet. men jeg går ikke til angrep på dem på den måte du angriper oss. Jeg forteller om anbefalingene, men respekterer andres valg!
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 9. desember 2006 #8 Skrevet 9. desember 2006 Dette må være det teiteste innlegget jeg har lest på lenge,noe mer har jeg ikke å si.....
Gjest Skrevet 9. desember 2006 #9 Skrevet 9. desember 2006 syns du virker være en meget reflektert dame, Blomman:-) så jeg skjønner at du blir sint her! så lenge babyen din har det fint så er jo det det viktigste! og du har nok meget rett i at folk putter all verdens ting i ungene altofr tidlig heller:-)
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #10 Skrevet 9. desember 2006 hs min prøver å presse gjennom at jeg skal gi grøt nå som sønnen min er 3 mnd, men jeg nekter...synes det er ALT for tidlig. gutten har ifl hs lagt på seg litt for lite....er fornøyd og glad, så jeg driter i henne ! Enig med blomman !
Blomman Skrevet 9. desember 2006 #11 Skrevet 9. desember 2006 det er riktig at det er for tidlig med grøt ved 3 mnd - tarmene er ikke modne (det kan gå bra- men man bør ikke gamble med det om man vet det)- før 4 mnd bør det gis mme i tillegg hvis mor ikke har nok evt prve å øke egen produksjon. Men ser man at barnet har det bra er det ikke noe å styre med om barna ikke går like mye opp i vekt hele tida - for vekt går i rykk og napp. Lykke til med ståimot hs du anonyme!
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #12 Skrevet 9. desember 2006 KLAPP KLAPP KLAPP ! Jeg fullammer på 13'ende mnd, men så klart barnet mitt får mat ved siden av....herreguuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuud så klart barn må ha noe ved siden av !!!
Blomman Skrevet 9. desember 2006 #13 Skrevet 9. desember 2006 Hadde ikke gutten min vært fornøyd , men utilpass, ligget etter og gått ned i vekt ville jeg jo prøvd mere med fast føde - men jeg tror man lett kan gjøre ting verre om man presser i en unge mat når den ikke vil! Takk til deg mumitroll 2barnsmor
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #14 Skrevet 9. desember 2006 Nåja, det at folk fullammer her inne må du nok ta med en klype salt. Jeg leser ofte om folk som påstår at de fullammer for så i neste setning skrive at de gir grøt og lignende. Tror ikke alle er klar over hva som betegnes som fullamming.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #15 Skrevet 9. desember 2006 Fullamming betyr da at barnet kun får morsmelk, evt vann, og tran fra 4-ukers alder.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #16 Skrevet 9. desember 2006 Fullamming = å kun amme ! .....men......hva kaller man det når man ammer og gir feks. grøt ? Noen som har en betegnelse på det ?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #17 Skrevet 9. desember 2006 takk men jeg har meeeeeeeeeeeeeeer enn nok melk, og barnet får så mye det vil, jeg vet for et faktum at jeg har nok, og at barnet får i seg og blir mett, hva mer kan man gjøre egentlig ?!
Blomman Skrevet 9. desember 2006 #18 Skrevet 9. desember 2006 man fullammer ikke lenger når barnet har begynt med fast føde - derfor skriver jeg at så og si fullammer, siden min bare får litt fruktmos enda. Men fullaming etter definisjon er kun amming uten tillegg av noe slag (utenom tran og vitaminer og evt medisniner da)
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #19 Skrevet 9. desember 2006 Tror nok vi har hørt hva DU mener nok ganger nå... Takk til deg!
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #20 Skrevet 9. desember 2006 Alle barn som er friske og legger fint på seg skal vel helst fullammes i 6 måneder, med gradvis introduksjon av fast føde etter den tid. Tilvenning til fast føde har jeg inntrykk av at mange tar altfor raskt! Det er ingen nødvendighet å komme opp i 4 faste måltider ved 7-8 måneder. I tillegg finnes det mye nyere forskning som peker på at dersom barnet er i risikogruppe for matallergi, kan barnet med fordel fullammes i 8 måneder heller enn 6.
mammmamia ** Skrevet 9. desember 2006 #21 Skrevet 9. desember 2006 Jeg er enig med deg, men synes ikke du trenger å signere med Anonym for det... Amming som eneste næringskilde utover 1/2-års-alderen kan bl.a. føre til at barnet får for lite energi på grunn av det lave kalori-innholdet i morsmelk. Det kan også føre til mangel på flere av næringsstoffene, bl.a. jern. Når barnet er (5)-6 måneder gammelt, kan det derfor begynne med tillegg av fast føde, dvs. grøt og middagsmat. Men jeg synes ammehysteriet har både negative og positive sider... Det er positivt fordi Norge er det landet i verden med flest ammende mødre, og amming ER det beste for barnet... MEN - hysteriet med at MME-produsenter ikke kan opplyse om produktene sine, ikke har lov til å reklamere og sånn er tull. De som faller utenfor, som av en eller annen grunn ikke kan amme føler seg mislykkede og utenfor og det regnes som flaut og et nederlag å måtte gi barnet sitt flaske, sånn bør det IKKE være! Amming bør absolutt fremmes, men ikke for enhver pris! Og nå er jeg på kanten av denne debatten, men måtte bare få det ut :-)
Blomman Skrevet 9. desember 2006 #22 Skrevet 9. desember 2006 er ikke noe eget begrep på det - man ammer med fast føde i tillegg
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #24 Skrevet 9. desember 2006 På engelsk heter det mixed feeding.
Brava Skrevet 9. desember 2006 #25 Skrevet 9. desember 2006 hallo??? Jeg må bare le av dette teite innlegget altså. Ute etter å provosere??? Tror du bør være litt mer opplyst før du slenger ut slike flåsete utsagn! Det er ikke slik at fullamming etter 6 mnd ikke er nok for alle barn. For noen kan det faktisk være en stor helsegevinst å bli fullammet utover dette! (jeg har undersøkt dette litt etter at Blomman fortalte om sine erfaringer) Du burde heller bekymre deg over alle de barna som får mat for tidlig. Det er ikke slik at de som fullammer lenger enn 6 mnd er et stort flertall, og hvis man gjør dette er det nok i samråd med helsepersonell.. Herregud, kunne argumentert masse mer, men det blir for teit.. Har på følelsen at dette er et innlegg skrevet kun for å irritere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå