Gå til innhold

Blomman

april 06;) + mai 09*

Anbefalte innlegg

Hei!

Skriver litt "kort" her siden det er her på ammedebatten;-D

Leste innlegget ditt om gutten din som fortsatt fullammes bortsett fra litt fruktpuré. Gutten vår vil heller ikke ha fast føde, spiser gjerne en skje eller to men så er det bare gris og han vil ikke ha.

Lurte på; vet du hva som er god vektoppgang for et barn over 6 mnd som kun ammes? Er det det samme som med fast føde?

Minsten vår har ikke lagt på seg mer enn 500 gr på de siste 2 mnd (63 gr i uka). Er nå 8 mnd, 74 cm og 10 kg. Men begynte samtidig å åle seg og bli veldig aktiv.

Nr 2: vet du hvor ofte det er vanlig å amme når de ikke vil ha fast føde? Og på natten?

Minsten her er ikke interessert i puppen heller på dagtid, kun når han er trett og på natten. Han skal utredes for refluks, så er dessverre kanskje en årsak til at han ikke vil ha pupp heller. Men lurer altså på om det er vanlig. Han vil av og til ha brystet, men slipper ofte etter kun noen få sekunder/ minutter.

Tusen takk for svar. Ønsker deg en fortsatt nydelig advent-helg!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7403606-blomman/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dessverre ingen fasit på hva som er god vektoppgang hs fullammede utover 6 mnd. men lillegutt her hadde lagt på seg ca 500 på 2,5 mnd- og hs syntes det var bra. Vi hadde kanskje forestilt oss at han hadde kommet til å stå stille i vekt en stund- og det hørtes ikke ut som det hadde vært krise heller. Tror kanskje de går litt mindre opp enn dem som får fast føde- men vet ikke dette sikkert.

Han er nå 11 mnd (på mandag) mellom 8,5 og 9 kg et sted og litt over 70 cm.

Men det viktigste er nok at de er fornøyde og utvikler seg slik de skal- da er det meste i orden.

fra 6 mnd er det vanlig med 4-12 amminger i døgnet, antagelig flere amminger jo mindre fast føde...

vi ammer mange ganger om dagen - og i dag har vi hatt økedøgn.....han har ammet ørten ganger minst hehe - men det plager ikke oss da.

De som ikke får særlig med fast føde trenger nok fortsatt noe på natt for å få tilstrekkelig (de som sover over - sover over - de får sikkert nok om de sover..)Min får nå to ganger på natt - en periode på et par -tre uker fikk han 4-6 ganger mellom 12-06 - puhh det var slitsomt - men gikk over av seg selv.

Mulig gutten din sliiter med brystvegring?? disse barna har en stor tendens til å få i seg det skal av brystet på natterstid- og det innebærer en god del amminger. Les om det på ammehjelpen.no

Håper de finner ut om han har refluksproblemer

Håper du ble litt klokere - men har ikke noe fasitsvar på dette - men lover å spørre hs vår - som er kjempegrei - hun har nok litt erfaring med sakene.

nå skal vi spise sen middag... har jo ikke fått laget mat med han hengende i puppen.... nå sitter han forøvrig på fanget til far med sjokoladetrut (fedre må jo putte i dem sjokolade eller hva? - og av meg får han ostepop..hehe - forøvrig bra spisetrening det da!)

god advetshelg hos dere!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7403606-blomman/#findComment-7404285
Del på andre sider

hehe, ser minsten deres for meg, han hørtes jo bare såå herlig ut der han sitter med pappaen sin!;-D

Takk for langt og utfyllende svar, Blomman! Det var veldig informerende.

Jeg tror nok og at vi har brystvegring gående her i huset, ja.. Heldigvis var det verre før og har gitt seg litt nå, nå har han kanskje et eller to skikkelige måltider våken på dagen, i tillegg til at jeg ammer han i søvne. Så kanskje det vil bli litt bedre. Men jeg føler fortsatt at jeg springer etter han med puppen (vet jeg ikke burde, men vil så gjerne få i han litt). Han tar som sagt puppen ofte velvillig, men gir seg etter noen få sugetak. Men glemte å spørre i sted, er det "mulig" å ha puppenekt OG matnekt uten at det er noe annet galt? Dvs er det noen helt friske beibser som har det slik?

Er så usikker på hvor mye tassen min får i seg på hvert måltid, kan jo være han får i seg mer enn jeg tror... Er det noen ca-mål på hvor lange måltider (min) de har ved så stor alder?

hm, blir aldri klok på dette her;D

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7403606-blomman/#findComment-7404483
Del på andre sider

Tror både matnekt og puppenekt kan være normalt uten sykdom, men det kan selfølgelig ha innvirkning om noe ikke er som det skal.

Hvor lenge de dier varier nok- oen blir svært effektive og får nok på 5 min. Min er til vanlig rask, men har av og til ligget leenge. kankje 20-30 min og opp til en time hvis vi hviler sammen. mulig han øker da når han ligger så lenge. i ammeboken min str det at tiden blir mindre, men at hyppigheten ofte øker...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7403606-blomman/#findComment-7404867
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...