~sjiraff~ Skrevet 9. desember 2006 #1 Skrevet 9. desember 2006 Hun var nemlig veldig flink for noen mnd siden. Tisse hver morgen og kveld og av og til midt på dagen. Hun bæsjet også innimellom. Syntes det var kjempe gøy. En periode tisset hun også på do hver dag i barnehagen. Men nå så vil hun ikke mere på do... Vil ikke sitte på do.. Så jeg "truer" med at hun ikke får fluortablett på kvelden hvis hun ikke prøver å sitte på do.. Da sitter hun, og veldig ofte tisser hun også da.. Så hun har jo kontroll.. Og i nesten hele sommer og tidligere i høst var bleia nesten alltid tørr på morningen.. Det er den heller ikke lenger.. Noen ide å belønne dobesøk med klistremerker, eller er det så tidlig at jeg bare skal la henne bli klar igjen?
§iris§ Skrevet 9. desember 2006 #2 Skrevet 9. desember 2006 jeg prøvde lenge jeg med å lokke henne med å gå på do.. klistermerker og alt mulig.. men jeg fant ut at hun ikke var klar for det.. hun å var kjempe flink i en periode.. men så ble det slutt.. jeg ga opp.. og jeg la henne selv bestemme.. plutselig så sa hun at hun ikke villa ha bleie noe mer.. og vi slutta da.. med natt bleien å.. hun har aldri hatt et uhell om natten.. hun har hatt 3 uhell i barnehagen med dette har skjedd i en lek.. hun slutta når hun var 3 år.. no er hun 4 år..
Gjest Skrevet 9. desember 2006 #3 Skrevet 9. desember 2006 Klistremerker er en fin liten ekstragevinst for å gjøre noe bra! Vi gir klistremerke til 2åringen når hun smaker på noe nytt (Hun er utrolig sær i kosten og har skikkelig smake-vegring). Har kjøpt en liten rosa Diddle notisbok som hun samler klistremerkene i. Tror absolutt at det kan være tingen for jenta di, for å få henne på gli på dobesøkene. Men selvsagt bare komme med en tilbud om belønning - ikke mase!
anonymusmamma Skrevet 9. desember 2006 #4 Skrevet 9. desember 2006 Det er ihvertfall bedre med belønning enn straff når de er så små. Det å ta fra henne fluor tabletten er jo en (mild) form for straff og det er ikke nødvendig så tidlig i læringsprosessen. Vesla her er 2år og 9mnd og vi lar henne bare sitte på do når hun vil. Det går greit å tisse på do nå, men hun vil ikke bæsje. Om hun går bare i trusa hele dagen hjemme så må hun ha på seg bleie når hun skal bæsje. Dette får hun kontrollere selv. Vi regner med at hun blir tørr til sommeren, da går de jo i lettere klær. Tror ikke det hadde blitt så populært i barnehagen om vi hadde kommet og sagt hun skulle slutte nå, det kan bli mange våte dresser da, enklere å bare vente til våren. Det med kontroll, jenta her tisser også hver gang hun er på do, men det hender seg ofte at det blir ulykker om vi ikke sier at hun skal gå på do ofte nok. Det er skjeldent hun kommer og sier at hun må tisse, da er det stort sett for seint. Så jeg tror hun kjenner det litt for seint enda. Så at de tisser på do er ikke det samme som kontroll, men det er en god begynnelse da:) Du kan jo prøve med klistremerker, men jeg tror kanskje det er litt tidlig, like greit å vente til hun blir gira igjen og da "lokke" henne videre med klistremerker om du skjønner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå