Gå til innhold

1eller 2 eggede?

Bentus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det letteste for å få oversikten over dette er å lese i en tvillingbok (for eksempel den gode danske), der det er tydelige tegninger og forklaringer.

Enkelte kjennetegn garanterer at tvillingene er eneggede, mens andre kan gjelde både enegedde og toeggede.

Fostere har to fosterhinner, den indre (amnion) og den ytre (chorion). Utelukkende eneggede tvillinger deler den ytre eller begge fosterhinnene. 70 % av alle enegedde har hver sin amnion, men felles chorion. Noen enegedde har imidlertid egne hinner, både amnion og chorion, og er slik sett like toeggede - for alle toeggede har hver sin amnion og hver sin chorion. Hva som skjer i det enkelte tilfelle kommer an på når egget deler seg etter befruktningen.

Når det gjelder morkaken er prinsippet noe av det samme: Alle toeggede har i utgangspunktet hver sin (men disse kan vokse sammen). Noen eneggede har hver sin (de som har hver sin amnion og hver sin chorion), mens de aller fleste enegedde har en felles morkake (de som har egen amnion og felles chorion, og de som har begge hinnene felles).

Dette vil si at er tvillingene monochorienale (dette skal det stå noe om på helsekortet) og har felles morkake, er de garantert eneggede. Hvis ikke, er det vanskeligere å si helt sikkert før en test tas etter fødselen.

Tungvint? Ikke så snart man har forstått "systemet", men det er litt vanskelig å forklare enkelt. Det letteste er som sagt å slå opp i en tvillingbok. Lykke til! :)

Hos meg går de ut fra at de er eneggede pga av at de finner kun en morkake. Heldigvis har de en tynn skillevegg seg i mellom sånn at de ikke floker seg sammen, for å si det sånn. Så på mitt helse kort står det monochoriale, Men bombesikre er de ikke men jeg går til kontroller som om at de er eneggde for sikkerhets skyld. Så jeg gleder meg til å møte de og se om likheten er der mer enn hos søsken..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...