Gå til innhold

Svangerskapspenger kontra sykepenger!

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært igjennom mølla og skal gå fra sykepenger til svangerskapspenger. Var først sykmeldt i godt 6 uker og har nå søkt om svangerskapspenger. Dette er noe både trygdekontoret og legene vet veldig lite om. Jeg leste først om det her inne og var på trygdekontoret for å forhøre meg. Nei, der hadde de ikke hørt noe om det og trodde jeg mente fødselspenger, men det mente jo jeg ikke. Jeg nevnte at jeg hadde lest om det i §14-13 og da kunne de finne frem til at det var noe som hette det. Mer hjelp fikk jeg ikke der da. Nevnte det også til legen og ho hadde heller ikke hørt noe om det. Legen min tok det opp på første møte med alle de andre legene på legesenteret og da kunne jordmor fortelle at det hadde ho sett i ett blad. Jeg ringte NAV i fylket og de kunne bekrefte at det var noe som hette svangerskapspenger. De tok kontakt med trygdekontoret lokalt og informerte de om både skjema og hva dette gikk ut på. Neste gang jeg kom til trygdekontoret fikk jeg skjemaet slengt rett i fanget, trygdesjefen var veldig sur, for han hadde fått klage fra fylket om at han ikke kunne jobben sin. Dette var veldig dårlig behandling fra ett offentlig kontor og jeg håper ingen andre skal få samme behandling. Nå har jeg søkt om svangerskapspenger og er veldig spent på å få svar. Legen min var veldig takknemlig for tilbakemelding og skulle informere alle sine kollegaer om dette skjemaet, så da får vi bare håpe at flere kan søke om svangerskapspenger i stedet for sykemelding.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402303-svangerskapspenger-kontra-sykepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er dette???

No vart jeg nysgjerrig,er no blitt sykmeld 100% ca 6 uker før jeg går ut i svangerskaps permisjon.Er blitt sykmeldt pga bekkenløsning og har et fysisk tungt arbeid.

Er dette noe som kan vere aktuelt for meg??

Hva går det egentlig ut på??

alle som er gravide og blir sykemeldt pga gravidrelaterte grunner skal få svangerskapspenger i steden for sykepenger . men det er som du sier de vet lite av dette både på trygdekontoret og på legekontorene siden det er nytt. så man må grave litt .

det er det samme men heter vel egentlig bare noe annet.

det var så mye frem og tilbake på meg så jeg holdt meg til sykepenger. men jeg vet ganske sikkert at det ikke stemmer at det bare er for de friske men med for tungt yrke til å jobbe ...det gjelder som jeg sa tidligere for alle gravid relaterte sykemeldinger.... bekkenløsning osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...