Madamina Skrevet 9. desember 2006 #1 Del Skrevet 9. desember 2006 Føler at mange har misforstått og lar det gå prestige i å fullamme så lenge som mulig. I bøkene om barnestell jeg har står det at det er viktig å innføre fast føde og ikke la barnet drikke seg mett bare på morsmelk etter 6 mnd fordi morsmelk ikke har næring nok. Trodde selv at når man ammer til 12mnd (eller 24 mnd for den saks skyld), så sitter man kanskje bare igjen med 1-2 rene puppemåltid på slutten. Virker som mange synes det er viktigere at barnet får mest mulig pupp enn sammenhengende søvn ("det er jo så kos med nattamming") og ammer 3-4 ganger om natta selv om barnet er nesten 1 år. Ville tro at barnet også kunne hatt godt av å få etablert gode søvnvaner med lang dyp søv i stedet for å foorstyrres av sult på natta. Det var ihvertfall tydelig at min pjokk trengte fast føde og ikke bøttevis med mm når han var 6 mnd. Nå sover han natta gjennom og er kjempefornøyd. Ikke er han tjukk heller. Hva med dere som fortsatt bare gir frukt ved 9-12 mnd? Følger barneet god vektskurve og utvikling? Deremå jo ha villt mye melk (barnet skal jo ha 15% av sin egen vekt i melk dersom det bare gis melk, og det gjelder visst mme). Det må jo også gjøre overgangen til fast føde verre jo lenger man venter? Bare undres. Føler det gpr litt sport i dette med fullamming, og er ikke sikker på at alle skjønner at det faktisk ikke er noe nederlag å gi barnet fast føde når magen krever mer enn mm som renner rett gjennom. Min hadde på slutten av fullammingen nesten alldri bæsj og tissa noe helt enormt. Tyder på at han dro ut alt som var av næring i melka. Men hva vet jeg. Jeg er ingen ammehjelp eller lege. Har bare lest hva en del leger og barnespesialister skriver. Veldig nysgjerrig på svar. Husk, jeg klandrer ingen. Jeg bare undres. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7401893-er-det-ikke-litt-risikabelt-%C3%A5-fullamme-langt-over-6mndblir-ikke-barnet-underern%C3%A6rt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomman Skrevet 9. desember 2006 #2 Del Skrevet 9. desember 2006 Så lenge barnet legger på seg og er fornøyd blir det ikke underernært av å fullammes lengre enn 6 mnd. Jernlagrene kan begynne å gå tomme etter 6 mnd, derfor anbefales introduksjopn av fast føde da. Introduksjonen kan ta mange måneder, det er ikke slik at en skal være oppe i fulle måltider. Men svært få av de som har fullammet barna lengre får barn som er jernfattige. Min er nå nesten 11 mnd og det eneste som han spsiser foreløbig er fruktmos - det har han gjort i 14 d nå. Han vokser og legger på seg så fint så her er det nok ingen fare med at han ikke får nok næring. Jeg ser ikke på det som noe problem at han ikke spiser noe annet. Han er såvidt igang med å smake på litt brødskorper og litt av våres mat, men foreløbig vil han bare smake. Har enda ikke hørt om noen som ikke har begynt å spise vanlig mat fordi om de er fullammet mot året. Og det er nok ikke prestisje i å amme lenge. Jeg har gjort det fordi lillegutt slettes ikke vil ha hatt mat (og det er ikke at vi ikke har prøvd) Andre gjør det pga av opphopning av allergier i familien , for evt utsette allergier. Jeg har mer på følelsen at det for mange er stas å starte tidlig med mat fordi de er så redde for at at de ikke skal begynne å spise annen mat (satt litt på spissen - ikke for å prvosere dere som har en grunn til å gi fast føde fra 4 mnd - som f eks barn som ikke legger tilstrekkelig på seg, barn som ikke er fornøyd med bare bryst, barn spm er SPESIELT intersserte i familiens mat - fra anbefalinger for spedbarnsernæring -SHDIR) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7401893-er-det-ikke-litt-risikabelt-%C3%A5-fullamme-langt-over-6mndblir-ikke-barnet-underern%C3%A6rt/#findComment-7402286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. desember 2006 #3 Del Skrevet 9. desember 2006 Hm... merkelig! Jeg synes det virker som at det er svært FÅ som fullammer til ungen er 6 måneder, jeg. Tatt i betraktning at myndighetenes råd er 6 måneders fullamming, synes jeg det virker som om veldig mange begynner med fast føde ved 4-5 måneders alder. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7401893-er-det-ikke-litt-risikabelt-%C3%A5-fullamme-langt-over-6mndblir-ikke-barnet-underern%C3%A6rt/#findComment-7406133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-pixie- Skrevet 10. desember 2006 #4 Del Skrevet 10. desember 2006 Datteren min er snart 11 mnd og fortsatt er det mm som er hovedernæringen. Hun får i seg noen skjeer av hirsegrøt og litt fruktmos i løpet av dagen, noen ganger litt kokt potet. Vi tilbyr mat, men ofte vil hun ikke ha. Dermed står man igjen med valget pupp eller ingen mat, og da velger jeg selvfølgelig å gi pupp. Å nesten bare gi pupp til et såpass stort barn innebærer at hun må spise nokså ofte, derfor også nattamming. Det er klart at jeg godt kunne tenkt meg å slippe det, men sånn er livet akkurat nå. Datteren min er ikke veldig stor, men hun følger kurven sin stort sett bra. Hun er aktiv og blid, og utvikler seg som hun skal. Det Blomman sier er viktig. Det er ikke sånn at barna skal være oppe i fulle posjoner med fast føde ved 6 mnd, det er da man skal starte med smaksprøver. Fra man starter med det til man er oppe i full posjon kan det ta tid, det er individuelt hvor opptatt ungene er at mat. I Norge anbefales man å fullamme til 6 mnd, men det er langt fra halvparten engang som gjør det. Vi som hovedsaklig gir pupp ut over 6 mnd er mindretallet, noen gjør det på grunn av allergi, noen fordi de mener det er best sånn og andre kanskje fordi babyen deres rett og slett ikke er klar for annen mat. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7401893-er-det-ikke-litt-risikabelt-%C3%A5-fullamme-langt-over-6mndblir-ikke-barnet-underern%C3%A6rt/#findComment-7407921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymium Skrevet 13. desember 2006 #5 Del Skrevet 13. desember 2006 Jeg fullammet begge ungene mine til de var 12 mnd, med tildkudd av flytende jern. Begge var over gjennomsnittet i vekt, fornøyde og sov bra, selv om jeg måtte amme natterstid. Dette gjorde jeg pga mye allergi i familien. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7401893-er-det-ikke-litt-risikabelt-%C3%A5-fullamme-langt-over-6mndblir-ikke-barnet-underern%C3%A6rt/#findComment-7444388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ABC123:-) Skrevet 14. desember 2006 #6 Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg er enig i mye av det du skriver. Særlig det som angår nattamming - jeg har også problemer med å begripe hvorfor mange fortsetter med dette utover 6 måneder. Da førstemann var 5 mnd. ga helsestasjonen oss beskjed om at han var gammel nok til ikke å nattammes lenger. Vi ble rådet til å bare gi ham vann om natten, og ellers være litt "harde", så han skulle få sjansen til å venne seg til et nytt søvnmønster. Ga ham også bittelitt grøt før leggetid. Dette fungerte helt supert, og snart sov han hele natten igjennom. I våre dager virker det som det går mye prestisje i å fullamme så lenge som mulig. Men hvor står det at barnet blir bedre rustet mot allergi jo lenger det fullammes? Jeg trodde antistoffene fra morsmelken hadde effekt temmelig raskt, men vet ikke nok om dette til å uttale meg. Selv merker jeg dessverre at produksjonen allerede er i ferd med å avta litt, etter bare 1 mnd. Må supplere litt med mme hvis det ikke bedrer seg. Sist gang begynte vi å supplere etter 3 mnd. Er det sånn så er det sånn, tror faktisk ikke det vil få noen store konsekvenser! :-) Bare som en liten motvekt til alle de andre... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7401893-er-det-ikke-litt-risikabelt-%C3%A5-fullamme-langt-over-6mndblir-ikke-barnet-underern%C3%A6rt/#findComment-7465223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamelukken Skrevet 14. desember 2006 #7 Del Skrevet 14. desember 2006 Om man slutter med nattpuppen når barnet er 5-6 mnd får vel være helt opp til hver enkelt. Noen trives med å nattamme utover 5-6 måneder. Andre ikke. Trenger det å bety at det ene er bedre eller dårligere enn det andre. Selv har jeg nattammet mine sønner til de var hhv 15 mnd og 10 mnd, fordi det passet sånn for oss. Med førstemann var jeg alenemor, og da var det helt greit at han sov sammen med meg hele natta, og fikk pupp om natta. Nå med nummer to er situasjonen litt annerledes, og når han var 10 mnd følte jeg for å slutte med nattpuppen. Er det noe som helsesøster eller andre trenger å ha veldig bastante meninger om? Det er bra at helsesøster forteller at ved 6 mnd alder går det fint å slutte med nattpuppen, men jeg syns det blir TOTALT feil å fremstille det som en fasit som ALLE skal følge. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7401893-er-det-ikke-litt-risikabelt-%C3%A5-fullamme-langt-over-6mndblir-ikke-barnet-underern%C3%A6rt/#findComment-7467316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymium Skrevet 14. desember 2006 #8 Del Skrevet 14. desember 2006 Til Snupperulla. Når barnet fullammes, dvs at det ikke inntar noen form for fast føde, så blir de heller ikke utsatt for den matvaren som eventuelt skulle gi allergi. Dette er vel opplagt.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7401893-er-det-ikke-litt-risikabelt-%C3%A5-fullamme-langt-over-6mndblir-ikke-barnet-underern%C3%A6rt/#findComment-7467670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomman Skrevet 15. desember 2006 #9 Del Skrevet 15. desember 2006 når barnet fullammes til f eks ett år er det for både og forebygge og utsette allergier - det kan være bedre for barnet at en allergi utsettes fra feks 4 mnd som det tidligste man bør gi gast føde til det er ett år.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7401893-er-det-ikke-litt-risikabelt-%C3%A5-fullamme-langt-over-6mndblir-ikke-barnet-underern%C3%A6rt/#findComment-7469618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2006 #10 Del Skrevet 15. desember 2006 Tror ikke det største problemet er at det fullammes for lenge men heller at det blir gitt annen mat for tidlig. Det koster og amme lenge du må amme ofte og også på natta for at ungen skal være fornøyd. Morsmelk er det beste for en liten mage! vent med mat til 6 mnd og gi så masse morsmelk du kan i tillegg til mate, det har jeg tro på. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7401893-er-det-ikke-litt-risikabelt-%C3%A5-fullamme-langt-over-6mndblir-ikke-barnet-underern%C3%A6rt/#findComment-7470333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymium Skrevet 15. desember 2006 #11 Del Skrevet 15. desember 2006 Å fullamme store barn opp mot 1 årsalder er hardt arbeid, og må ikke sammenliknes med prestisje. Det mest lettvinte hadde vært å begynne med fast føde ved 4 mnd alder, og redusert kraftig på ammingen. Men å velge å gi barnet sitt det beste, utsette eventuelle allergier, er vel mer en naturlig handling enn en prestisjehandling. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7401893-er-det-ikke-litt-risikabelt-%C3%A5-fullamme-langt-over-6mndblir-ikke-barnet-underern%C3%A6rt/#findComment-7471607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå