Gå til innhold

Fikk virkelig sjokk, jeg ammer selv, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

tror folk har brukt sterkere krutt enn det du gjorde i ditt innlegg HI, så ihvertfall ikke jeg (men nå er jo min bare 8 mnd, så jeg var jo i bare grensesonen:-D ) oppfattet det som kritikk, heller litt sånn "uffa, tja, næh det synes jeg var litt ekkelt". Er vel helt menneskelig å ha slike tanker. Grunnen til at jeg personlig svarte var at jeg ønsker å fremme budskapet om at langtidsamming har andre fordeler enn bare kosen (selv om jeg nok er uenig i deg i at kosen i seg selv ikke er superviktig:)

Tror det finnes like mange fasitsvar på hvor lenge en har lyst å amme som det finnes mødre. Men, mitt poeng er bare at vi ikke må farges for mye av seksualiseringen av puppene som Blomman nevnte osv, og tørre å utfordre oss selv litt på det at langtidsamming kanskje kan være en fin ting, både for andre og seg selv og sitt barn.

Skrevet

Ja fint du tenker sånn :) Og jeg mener ikke at kosen ikke er superviktig, bare at om det kun er for kosen, at det ikke trengs å ammes for det, da synes jeg man kan kose på andre måter, men igjen det er det jeg tenker. Bra du forstod meg litt dah , gjør ting litt lettere

Skrevet

jeg oppfatter ikke innlegget ditt som kritikk, du er sjokkert over opplevelsen av å synes det er ekkelt og det er jo som du presieserer, dine opplevelser og dine følelser rundt dette du forteller.

Men jeg ville ikke akuratt lagt ut et innlegg om hvor kvalmt jeg synes det er å se overvektige mennesker (ps. jeg synes overhodet IKKE det er kvalmt!), der jeg presiserte at no offense- dere overvektige-men det er mine følelser dette; jeg synes det er ekkelt å se andre overvektige.. Satt veldig på spissen da, men du skjønner sikkert hva jeg mener! Så når du legger ut dette innlegget her, hvor de fleste ammer-må du regne med å få reaksjoner!!

Amming er helt naturlig og vi som mødre vet da det? At menn ser på våre bryster som seksuelle deler, og at det er mindre akseptert å amme offentlig i land der kvinnefrigjøringen ikke har kommet så langt- vel, det det gjør at vi kvinner burde gå i bresjen for å vise at amming er naturlig, og langtidsamming kan ha svært gustig helsegevinst!!!

Det er da maten til babyer og så lenge de ønsker denne melka så er det VEL FOR SVARTE IKKE EKKELT!!!!???

Iallefall burde det ikke være det, og de som tenker at det er det, bør gå i seg selv!

dette innlegget var ikke ment å være et sint innlegg altså-blir bare engasjert!!

Skrevet

HI her, bra innlegg :) Jeg synes det er ekkelt å tenke på at jeg skulle ammet et såpass stort barn, bryr meg ikke når andre gjør det, har aldri brydd meg før, men da jeg satt der og nå ammer selv, gikk mine tanker mot ekkelt når jeg tenkte på at jeg skulle ammet et så stort barn, så gikk ikke på andre, men meg selv.

Skrevet

Det er jo ikke sånn at man bare plutselig slutter å amme... Fra en dag til en annen mener jeg. Synes det er rart å bestemme seg for når man skal slutte. Føler det går litt av seg selv. Selvfølgelig kan man sette grenser hvis barnet blir for gammelt, men under året er ikke barn gamle!

Min jente er snart 9 mnd, og jeg ser selvfølgelig på henne som liten fortsatt. Og hun er ikke som en liten voksen (!) om 3 mnd!!! Hun vil ikke lenger ha pupp på dagtid, men jeg prøver hver dag, slik at jeg kan beholde melken. Hvis hun etterhvert vil nekte op morgen/kveld også, ja da slutter jeg.

Poenget mitt er altså at man trapper ned, og det kommer jo an på hvor "flink" babyen din er til å få i seg annen føde og væske. Jeg ser ihvertfall ikke poenget med å bytte ut mm med mme hvis man fortsatt er i stand til å amme!

Lykke til!

Skrevet

hehe, må le litt. du får vente og se når babyen din har blitt større. Jenta vår er 7,5mnd og jeg prøver å amme henne etter hvert måltid og ammer til kos når hun trenger trøst. Trodde ikke jeg kom til å amme så lenge, ikke fordi jeg syns det er ekkelt, men fordi jeg trodde ikke jeg ville ha melk så lenge eller orket... Nå er jeg i den situasjon at jeg ammer og syns det er kos. Greier liksom ikke å få meg til å slutte med det enda, da jeg har melk og vi begge har vår kos i det. Syns nesten det er leit nå når hun er blitt så aktiv at hun ikke syns det er like moro å amme på dagtid lengre, men jeg prøver å tilby og så tar hun når det passer.

Skrevet

Du trenger ikke nødvendigvis å amme barnet for at det skal få i seg morsmelk. Du kan jo pumpe deg og helle det over på flaske dersom du synes barnet ditt blir for stor for å få pupp. Barnet ditt får en utrolig fordel dersom du gir det mm t.o.m ett år- og da tenker jeg på immunforsvaret og noen påstår også høyere intelligens.

Skrevet

Jeg tror ikke så mange blir "fornærmet", som du skriver, av dette her. Jeg tror "oppgitt" er et mer dekkende ord!

Jeg tror at du legger litt for mye vekt på dette med morens VALG, og at dette med amming er opp til den enkelte MOR. Det ser jeg ved at du skriver ting som "det er mange meninger om dette", "dere gjør som dere vil", "dette er bare mine tanker", og at du til slutt her hevder at noen mødre ammer "bare for kosens skyld".

Klart det er ikke ULOVLIG å ikke amme, og det er ikke PÅBUDT å amme til ungen er ett år. Dette er kun RÅD fra helsemyndighetene, basert på forskning på- og erfaring med amming. Likevel legges det vekt på, fra ekspertene og myndighetene, at det er opp til den enkelte å amme. Det må selvsagt være den enkelte mors valg - en kan ikke TVINGE mødre til å amme! Men dette betyr ikke at hver enkelt fritt kan lage seg sin egen sannhet om amming i sitt eget hode, a`la: "Jeg synes at det er naturlig å amme i 7 måneder". Vi kan bare avgjøre hva som kjennes naturlig for oss selv. Hva som er naturlig for barna, må vi avgjøre ved hjelp av råd fra dem som vet mye om amming. Samtidig må vi selvsagt ta hensyn til vår egen helse. Det at du synes amming av en stor baby er "ekkelt", uten å en gang vite hvorfor det er "ekkelt", og bruker det som grunnlag for bortvalg av amming, viser at du legger litt for mye vekt på at dette er ditt eget valg.

Altså: Ja, du som mor har rett til å bestemme hvor mye og hvor lenge du skal amme. Men det betyr ikke at du kan lage deg din egen sannhet om hva som er sunt eller naturlig for ungen din.

Skrevet

Foringsautomaten herregud du må jo ha et problem. jeg har det vel ikke i et eneste innlegg sagt noe om hva som er sunt eller naturlig for ungen min ? Hva i all verden ? Jeg ammer da barnet mitt, du har ikke noe du skulle sagt om den saken. Gjør det beste for barnet mitt jeg, ammer som bare det. Jeg har heller ikke sagt noe om sanning i noe, jeg snakker bare utifra hva jeg tenker om saken. Har ikke spurt babyen min om det er det du mener ? For å være helt ærlig skjønner jeg ikke helt hvor du vil. Jeg vil at du skal vise til sitat hvor du mener jeg snakker om sannheten om hva som er sunt eller naturlig for ungen min. Kan du det snille søte deg ? Klart jeg vet at det er sunt for barnet mitt å ammes så lenge som mulig, det betyr ikke dermed at barnet tar skade av å ikke ammes etter feks ett år ! Tenk på alle de flotte barna som er vokst opp på mme. Ærlig talt ! Dessuten så har jeg ikke sagt noe om sannhet eller hva som er sunt / ikke sunt. Og det med kosen står jeg for, jeg ønsker ikke å amme kun for kosen, at det er et + er bare fint, men synes ikke at det skal gjøre så jeg ammer. Jeg skjønner jo dessuten at ingen mødre kun ammer for kosen, men at det er fint for mange. Synes du er mer dømmende enn meg for å være helt ærlig ! Latterlig !

Skrevet

Altså: Ja, du som mor har rett til å bestemme hvor mye og hvor lenge du skal amme. Men det betyr ikke at du kan lage deg din egen sannhet om hva som er sunt eller naturlig for ungen din.

Etter dette sitatet går jeg utifra at du tror du kan si til meg hva jeg skal tenke/gjøre ? Ikke akkurat så veldig lurt å kaste stein i glasshus...i dette sitatet tror ihvertfall du at du kan fortelle meg hva jeg kan tenke eller så fint som du sier det: "lage sannheter om"

Skrevet

Jeg liker heller ikke å se såpass store barn bli ammet. Jeg kan ikke forklare hvorfor jeg heller, men det er bare noe som forstyrrer meg når jeg ser det. Skjønner det godt, det er ikke alt man kan forklare alltid, som du sikkert også ønsker, ønsker jeg at jeg syntes synet var like praktfullt som mange over her. Ikke bry deg om slike utsagn som over her, jeg skjønner godt hvor du kommer fra og at du ikke mener dette for andre, men for deg selv. Det er lov å føle slik, nemlig akkurat som de synes det er praktfullt, forstyrrer det andre. Takk gud for at vi er forskjellige og har så fin toleranse for hverandre...

Skrevet

Skjønner hva du mener, men tror nok du vil forandre mening. Jeg fikk også "sjokk" da jeg hadde en nyfødt og så kusinen hennes på 9 mnd bli ammet. Ikke fordi en på 9 mnd ble ammet, men det så så rart ut for hun var så stor i forhold til min. Men heldigvis går ikke babyen fra nyfødt til 9 mnd eller 16 mnd over natten. Når det skjer dag for dag så merker du ikke at barnet er blitt så stort, det virker bare helt naturlig å amme. Tror nok du også vil oppdage det. Ammet selv til hun var 16 mnd og det var helt naturlig fordi hun aldri var så mye større fra en dag til neste. Men når jeg nå ser så gamle barn bli ammet nå kan jeg fortsatt synes det ser helt sprøtt ut.

Skrevet

Det er den dumme kulturen sin skyld...Vi er jo blidd lært opp til at puppen er en sex-relatert ting som helst skal gjømmes bort, og ikke tafses på av hvem som helst....

Skrevet

Jeg ammet min eldste datter til hun var 16mndr, er jeg veldig unormal jeg da eller? Hun fikk pupp om morran, ettermiddagen og kvelden. Jeg kommer til å amme min andre datter som nå er 4mndr så til hun er like gammel om hun vil, synes ikke det er noe ekkelt i det. Mest naturlige som finnes.

Men, forstår at det kan ha sett ekkelt ut for deg, er jo en enorm forskjell på en nyfødt og en ett åring. Men, tror du kommer til å forandre mening når ditt barn nærmer seg den alderen:-)

Skrevet

tror ikke alle her vet hva fullamme betyr, nemlig å kun amme, ingen grøt eller mme eller noe lignende.

Skrevet

Jeg er også en av de som er ekle ;)

Ammer Guro morgen, ettermiddag og kveld enda, og når det måtte falle seg naturlig innimellom ellers. Og hun blir snart 11 mnd. Hjelp så ekkel jeg er! Og vet du hva, jeg har ikke tenkt å slutte med det første heller! Vi koser oss med det begge to, og hun har på ingen måte vondt av å få morsmelk...

Tror jeg skal takke for meg på dette forumet jeg, er så lei av folk som insisterer på at amming kun er naturlig i noen få måneder, kaller folk som ikke propper ungene sine fulle av sukker og dritt "hysteriske", evige diskusjoner om for- eller bakovervendte bilseter, kvasi-ironiske innlegg av typen "jeg bruker natusan våtservietter se så dårlig mor jeg er!"..osv osv.

Takk for meg! :D

Skrevet

Skjønner godt at det kommer slike innlegg, jeg, for det er faktisk noen overhysteriske tendenser her med jevne mellomrom. Det er vel en mekanisme mot å føle seg som en dårlig mor, antar jeg. Jeg synes i stedet man kan godta at folk har andre meninger enn det man selv har. For eksempel, jeg kunne aldri tenkt meg å amme mitt barn til det var over året. Slutta da han var ca. åtte mnd. Jeg synes det ser litt weird ut når barn på opptil to år blir ammet. MEN DET ER MEG. En blant mange. Og jeg vet at andre igjen synes at det er helt ok å amme. Og det er greit!!!

Er bare så lei av at man ikke kan respektere hverandres meninger her, at man ikke kan diskutere uten å angripe!

Skrevet

Oi, her var det mange svar du.

Kan på en måte skjønne hva du mener men tror nok du kommer til å endre meningen din etterhvert som bebisen din blir større. Det gjorde jeg. Men da hadde ikke jeg ammet selv enda.

Nå som Maxen er 5 mnd og jeg har fått mindre melk er jeg så lei meg fordi jeg gjerne vil amme lenger. Begynner å jobbe igjen i mai, da er han 10 mnd og jeg håper virkelig jeg kan amme til da, for når jeg begynner på jobb igjen blir jeg borte i 2-3 dager av gangen 3 ganger i mnd.

Er jo anbefalt at man ammer til de er 2 år, og tror ikke de vil ha vondt av å huske det når de blir større, for det er jo noe av den beste tiden man har sammen, synes jeg da.

I uland anbefaler de å amme til de er 4-5 år faktisk. Det ville jeg ikke gjorte men ammer gjerne til han er ett år!

Men som jeg sa så kan jeg forstå deg litt, men trro nok du endrer meningen etterhvert, det er jo så kos for begge og når man har gjort det så lenge tror jeg det vil bli tøfft å slutte..

Skrevet

Hvorfor vil du ikke amme barnet ditt etter at det er fylt 8 mnd da? Hva er det med 8 mnd som er en magisk grense?

Skrevet

Syns det er helt patetisk å ikke amme jeg da men.

Skrevet

Åtte måneder er ikke noe magisk grense. Han slutta selv, ville ikke ha mer!!!

Skrevet

Det var da vitterlig ikke amming i seg selv som ble debattert her, men hvor lenge man skal holde på. Personlig synes jeg det er patetisk å slenge inn et sånn innlegg uten nick. Redd, eller? :-)

Skrevet

kanskje skolebarna skal gå å legge seg snart så de rekker skolen i morgen - nå vil vi voksne ha fri fra maset barn.....

Skrevet

Jeg sa alltid før at jeg ABSOLUTT ikke skulle amme datteren min etter at hun er 1 år...nå er hun 7 mnd og har begynt å få grøt og middag..men spiser ikke så mye...så er ikke langt unna fullamming her... og jeg syns IKKE det er ekkelt å amme henne...og ser for meg at jeg kan komme til å amme henne lenger enn år.. men selvfølgelig kommer jeg ikke til å amme henne foran andre..da blir det mest som kos på kvelden og morgningen... er vel ikke ekkelt det?

Skrevet

nei, det er ikke ekkelt, og jeg synes ikke det hadde vært ekkelt om du hadde ammet henne foran andre heller jeg; når hun er et år.

Vi lever da i 2006. Merker at feministen i meg kommer frem altså. Det er da ikke noe å skamme seg for å amme et barn uansett om barnet er 2 måneder eller 12 el. 14 måneder..

Og jeg synes absolutt ikke vi trenger å gjemme oss bort hvis vi ammer et barn som er 12 måneder.

Og til dere som gir flaske, eller mme- så er dette like naturlig!

Når jeg leser disse trådene om amming så tenker jeg at vi tross alt har en vei igjen for å få full aksept for at amming skal bli sett på som en naturlig del av det offentlige rom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...