Gå til innhold

Fikk virkelig sjokk, jeg ammer selv, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

forrige dagen var jeg på besøk hos en venninne. Jeg har tidligere ikke hatt bekjenskap med noen med barn, eller generelt noen gang kjent små barn. Jeg ble selv mor i sommer, og hun for et år siden. Jeg fullammer og synes det er greit. Hadde tenkt å amme til gutten min var ca ett år, men det synet endret seg på torsdag. Venninnen min sin datter er akkurat ett år nå, og når jeg var der begynte tankene mine å vandre. Barnet var jo ikke lengre en baby, det var jo et barn. Tenner, gikk rundt, lekte med ting, drakk selv av flaske osv. Altså tro ikke at jeg aldri har sett en ettåring før, var bare det at jeg aldri har tenkt over det tror jeg. Hvor store de er når de er ett år. I hvertfall har jeg nå bestemt meg for at jeg ikke vil amme mer enn 7-8 mnd. Barnet var i mine øyne alt for stort. Kan jo umulig trenge å helammes, selv om det bare er 4 ganger daglig, eller hva det enn er, så kan det vel umulig være nødvendig annet enn kos. Klart barnet har godt av den melken, men jeg tror faktisk at mme holder langt når man er over den alderen. Hun gikk bort til moren og dro i genseren og ville åpne så hun kunne få pupp...

Har aldri tenkt sånn før, og jeg ammer jo selv, men har virkelig funnet ut at det skal jeg ikke gjøre ! Syntes det var utrolig ekkelt ! Ville bare dele tankene mine med dere, for å se hva dere synes. Jeg synes det er helt greit om andre ammer til da altså, men jeg selv fikk meg en liten sjokker og har helt klart bestemt meg for at det skal jeg ikke !

Holder meg anonym da det sikkert er reaksjoner på dette, selv om det ikke er ment som kritikk mot noen eller noenting, kun noe jeg har tenkt på.

Skrevet

jeg skjønner deg så godt, syns det er ekkelt å se barn som blir ammet når de er så store.

Jeg fikk ikke til ammingen,men hadde planer om å ikke amme lengre enn til 6 mnd selv.

tenk på de som ammer til de nærmer seg 3 år *grøss*

Skrevet

Da er vel jeg ekkel da,for vesla mi er straks 7 mnd og fullammes.

Helt greit å ikke fullamme til babyen er 1 år,men å si i forkant at det er ekkelt å amme 6-8 mnd gamle babyer er vel drøyt.

Skrevet

Jeg har lyst til å amme så lenge jeg kan(i hvert fall et år), men innbiller meg at det ikke er så koselig når snuppa selv kan finne fram, dra opp genseren og ta seg til rette... Har ei venninne som sier at hun kun gjør det for å se om det hjelper mot "barnehage-sykdommer", nå er jenta 15 mnd.

Det blir kanskje annerledes når du står midt oppi det?

Skrevet

Er nok ekkel jeg også ;-) Gutten min er 11 måneder og ammes mye enda. Og det er jo både mat, kos og trøst (hvorfor er det egentlig så fælt at barnet får kos?). Hadde følt meg ganske råtten om jeg skulle tatt fra ham melka allerede ved 7-8 måneders alder dersom det ikke hadde vært en veldig god grunn. Tok nemlig lang tid å tilvenne til fast føde, så på den alderen levde han for det meste av morsmelk fortsatt.

Kanskje du endrer mening etterhvert, og kanskje ikke. Uansett er det helt og holdent ditt valg når du slutter å amme :-) Og en del barn mister jo uansett interessen for pupp lenge før de blir ett år.

Skrevet

he-he, disse trådene kommer med jevne mellomrom. Forige gang jeg leste en slik tråd var det flere som kommenterte ironien i at når barnet blir født skal man på død og liv amme, mens når barnet nærmer seg et år er det plutselig ekkelt!? -Dette synes jeg var et godt poeng.

Jeg synes ikke det er ekkelt. Venninen min ammer fremdeles sønnen sin som er 1,5 år, og jeg synes det er fint!

Jeg forstår ikke hvorfor det er ekkelt? Det er jo helt naturlig. Jeg er enig i at man ikke skal amme barn som er 3-4 år, men en 8 måneder baby? Kan ikke du HI forsøke å sette mer ord på hvorfor du synes det er så ekkelt? -tenker du at det er noe seksuellt??

Jeg vet ikke hvor lenge jeg kommer til å amme selv,men pga. sterk utberedelse av allergi i familien, ønsker jeg iallefall å amme et år. Om noen synes det er ekkelt gir jeg seff. blanke i! He-he..

Skrevet

Det blir selvmotsigende, synes jeg, når du skriver at "mme holder langt når man er over den alderen". Hvis det er naturlig med mme, bør det vel være enda mer naturlig med mm?

Skrevet

Min gutt blir 1 år på mandag, og han får pupp enda. Ja, han løfter av og til på genseren når jeg ikke finner frem puppen raskt nok. Det kunne ikke falle meg inn å gi han mme nå, her skal han få begynne med vanlig melk snart. Og nei, det finnes ikke ekkelt i mine øyne å amme en så liten unge. Jeg tror kanskje du vil endre syn etter som gutten din vokser, hvis han fremdeles vil ha pupp. Synes det må bli opp til hver enkelt hva de vil gjøre, noen slutter etter noen uker, noen etter mnd. Så kos deg med ammingen nå, og la gutten bestemme når det er nok. (Ja, det er ekkelt når barnet kommer over en viss grense, men akkuratt hvor grensa går, er jeg ikke sikker på...)

Klem fra meg og puppeglade lillegutt :-)

Skrevet

Å si at du ikke kommer med kritikk syns jeg er litt drøyt, for hva er det da du kommer med? Din mening om at noe naturlig er ekkelt?

Babyen din er vel ikke halvåret enda, så da er det nok vanskelig for deg å sette deg inn i hvordan det vil være når barnet ditt er nærmere året.

Selv har jeg en pjokk på 8 og 1/2 mnd, som jeg er utrolig glad for at jeg fremdeles kan amme. Han fikk tenner før han var 4 mnd, så at det skulle være en grunn til å slutte å amme syns jeg er en veeeldig dårlig grunn. Forøvrig utvikler barn seg veldig forskjellig. Noen krabber og er veldig mobile rundt 7 - 8 mnd alder, mens andre ikke. Skal dette være en forutsetning for om barnet skal ammes eller ikke? Jeg hadde også klare meninger for hvorfor man ikke skulle amme lenger enn til de var året gamle, selv om "ekkelt" aldri var et av mine argumenter.

Men så har det seg sånn... Ammer du mens du introduserer barnet for nye matvarer forebygger du sjangsen for allergier pluss at antistoffene i melken fremdeles er bra for babyen.

Babyen din vil også utvikle seg, utvikle ferdigheter og ikke være en "nyfødt" stort lenger. Hva du selv velger får være opp til deg, men jeg er overbevist om at du vil se ting litt annerledes når du er i samme situasjon.

Forøvrig er det ingen babyer som fullammes når de begynner med fast føde. Fullamme gjør man når barnet bare får pupp.

Skrevet

HI her ! Helt enig i hva dere sier, kan nok ikke sette helt ordet på hva det er jeg synes er ekkelt, men er nok det at barnet er stort, og fungerer akkurat som oss voksne, bare ikke er selvstendig enda eller har utviklet hjernen. Høres sikkert rart ut for mange, men for meg er det bare sånn, jeg syntes barnet var for stort for pupp. Nei jeg kritiserer ingen som ammer til de er ett år, og iallefall ikke dere som ammer til 8 mnd alder, det har jeg tenkt til selv. Jeg har aldri tenkt denne tanken selv, men tenkte det da jeg så det på torsdag. Synes ikke dere som ammer lengre skal føle dere fornærmet eller bli irriterte, fordi jeg er bare en person. Min mening betyr ingenting for dere, men kun for meg. Jeg bare likte ikke det at barnet omså kunne stått der og fått pupp. For meg ble det for sterkt og jeg likte ikke det jeg så. Jeg kan jo ikke beklage at jeg føler som jeg gjør heller.

Ingen her har rett eller galt, man må jo bare gjøre det man føler er rett selv. Når det angår unger som er 2 år + så hadde jeg som mor vært redd for at barnet skulle huske ammingen når han/hun blir større. Selv husker jeg mine første ting fra jeg var 2 år. I en zoo faktisk hi hi.

Nei beklager om jeg gjorde sånn at noen føler seg tråkket på, var ikke meningen. Den eneste meningen med innlegget var min mening. Jeg var vel hverken bastant eller ekkelt i innlegget, så håper dere skjønner at dette var mine tanker. Og ikke et innlegg til de som ammer lengre for å tråkke på dere ! Nå skal jeg ut en tur, men håper ikke flere tar det ille opp iallefall.

Skrevet

En ting til, ja babyen min er ikke halvåret enda, men snart. Og ja det kan hende jeg endrer mening. Sa jeg ingenting om, men foreløpig tror jeg at jeg føler sterkt for å ikke amme lengre enn ca 8 mnd. Som sagt min mening. jeg respekterer deres, respekter min er dere snill.

Skrevet

Tror faktisk man endrer syn på det ettersom barnet vokser opp...jeg skulle iallefall ikke amme mer enn 6 mnd, men nå er lillegutt 7,5 mnd og jeg ammer ennå. Vil ikke slutte nå så lenge jeg har melk og lillegutt er interessert...kan jo ikke være så egoistisk...(tenker jeg da, men dømmer ingen fordi de gjør det da).

Har store planer om å slutte å amme når han blir 10 mnd, hvis jeg har melk så lenge, men vi får se hvordan det går da =)

Skrevet

Tenker ikke sånn selv, men skjønner at du ikke mener det som kritikk av oss som velger å amme så lenge som det er anbefalt, du er kanskje bare litt forbauset over din egen sterke reaksjon på noe som egentlig er helt naturlig.

Men man bør være litt varsom med sånne utsagn da, syns jeg ser for meg reaksjonene dersom noen skrev et innlegg om hvordan de "fikk sjokk da de så en baby få flaske, og syns det er kjempeekkelt å gi MME!" Da tror jeg ikke det hadde holdt å slenge på en "ikke ment som kritikk" ;-) Men det virker som om det er mye mer legitimt å komme med negative kommentarer om amming.

(Og i tilfelle noen ikke skjønte det, jeg mener på ingen måte at det er ekkelt å gi MME! Eller amme, for den saks skyld :-) )

Skrevet

Hei, min gutt er snart 8 mnd, og jeg fullammer fortsatt. Jeg har ikke annet valg jeg. Ikke vil han ta flaske og ikke vil han ha vanlig mat. Men om han hadde tatt det hadde det ikke vært ekkelt fordet.

Når han blir så meget som ett år tenker jeg å fortsatt amme. Men da kun morgen og kveld, forhåpentligvis, om han vil spise annen mat da. Så få vi se hvol lenge melken holder eller når han mner det er nok. Men min maksgrense er 20 mnd, vet ikke hvorfor, men det kan jo endre seg også. Kan jo være at han finner ut at han ikke vil ha pupp lenger før han er et år og greier annem mat. Da skal jeg ikke tvinge han. Men foreløpig er puppen alfa omega for ham!

Skrevet

min er 11 mnd og fullammes så og si - spiser foreløbig bare litt fruktmos - så vi er nok ikke kommet opp i så mange måltidene om en måned heller - og kommer til å amme masse etter ett år og. Når du ammer fra en dag til en annen blir de ikke plutselig store - og det er ikke lurt å bråslutte. Mm er faktisk veldig viktig og etter ettår - antistoffene er fortsatt veldig viktige for barnet - mm er jo skapt for menneskebarn - bare fordi barnet har fylt ett år er den jo ikke uegnet akkurat. Det er en svært egnet drikk. Og kosen er å viktig for så små barn. Dessverre har denne verden lett for å fokusre på¨rare ting og seksualiserer brytstene... (jeg mener ikke du gjør det, men tror kanskje at det er derfor en del faktisk reager på amming av barn).

Og mm der man bare ammer få ganger om dagen har svært konsentrerte antistoffer - slik at det er superdose med vaksine hver dag som forebygger sykdom.

Skrevet

Jeg fullammette min til ho var 1 år.

Brukte morsmlek i grøten (Fikk litt lunsj og kvelds) samt litt middag.

Fra ho var 1 år reduserte jeg gradevis ned amminga til slutt ammet jeg bare 4-5 ganger om dagen er ho var 1.5 år da sluttet jeg helt.

Men fikk beskjed av helsesøster at det er bra¨å amme lenge som mulig.

Og må også si at jeg hadde alt for mye melk (måtte pumpe meg etter amming helt fra starten av)

Og ho er også født 1 mnd. før tiden og har vært aå lita hele veien.

Skrevet

Når du sier at du fullammet til ett år, går jeg ut fra at grøten og middagen ble introdusert etter dette? Man fullammer jo ikke hvis babyen får tre måltider med fast føde. Bare sånn for å holde orden på begrepene :-)

Skrevet

jeg ammet førstemann til han var nesten 2 år. Når jeg ser barn som er 2 år synes jeg også det er små ekkelt at de blir ammet, syntes det før og synes det fortsatt.

Men likefullt ammet jeg lillegutt så lenge. Han var baby nok for meg. Men jeg ammet kunn i eget hjem, evt gikk jeg på et eget rom etter at han ble så stor at han kunne gå selv......

ps da jeg sluttet å amme ammet jeg han ca 6 ganger daglig i tillegg till at han spiste enorme mengder mat. Grunnen til at jeg til slutt sluttet ø amme var at han plutselig ble så sutrete når han ville ha pupp.

Skrevet

Jeg tror at mye av grunnen til at det ser ekstra rart ut for deg, anonym, er at du er vant til en liten baby - da ser 1-åringer plutselig veldig store ut!!!!!!!! Opplevde det samme selv med kusina mi sin 9 mnd gammel baby, men før jeg fikk jenta mi syntes jeg ikke det så rart ut - og det var 1 mnd før!!!!!!!!1

Skrevet

Jeg ammet storebror til han var 2 år. Jeg så aldri på ham som for stor til amming. Jeg kommer til å gjøre mitt beste for at lillesøster også får pupp minst like lenge.

Selv om jeg er veldig pro langtidsamming kan jeg på et vis forstå HI. Jeg synes andre barn kan se store ut når de ammes i 1-2 årsalderen, men jeg følte ikke at min gutt var det. For mitt vedkommende tror jeg årsaken er at jeg oppfatter andres barn som større enn mitt barn (tross lik alder). Det er sikkert fordi min gutt er lillegutten min, jeg ser alle hans sider. Hos andre ser jeg bare hvor flink de er til å snakke og gå/løpe. Litt vanskelig å forklare...

Når det er sagt, jeg synes ikke det er ekkelt med langtidsamming. Jeg blir bare glad når jeg ser andre amme barna sine ut i 2 leveår (og lengre...).

Skrevet

Lukas er 13 mnd,vi ammer fortsatt og det kommer vi til å gjøre en stund til.

Det skal bli morsomt å høre fra deg da din lille blir året....

Skrevet

hei jeg ammet datteren min til hun var 13 mnd. men den siste mnd så var det bare på kvelden før legging. da fikk hun kos og fikk roet seg etter en travel dag i bhg. og det ga henne en slaks trygghet. tenker jeg.

etter at hun begynte med fast føde ble det jo mindre amming å dagen men vi holdt fast ved morgen og kvelds amming som fast lengst mulig og det endte med at hun kunn fikk kvelden på slutten for da jeg begynte å jobbe igjenn rakk vi ikke morgenen.

jeg tror kansje at du syntes dette ble litt ekkelt fordi nettopp din baby er så mye mindre ennn denne ettåringen og for deg ble denne ettåringen nettopp ingen baby lenger og da tenker man ofte at de ikke trenger mer mm.

jeg andbefaler at man ammer så lenge det er kos og føles naturlig for en selv. jeg syntes ikke en skal bestemme seg for når en skal slutte å amme. jeg har faktisk lest at nå andbefaler mann å amme til barnet er 2 år. husker ikke hvor. men da jeg fikk min datter for 7 år siden sa de 1 år. og andbefalingene er jo der fordi barnet fortsatt har god nytte av å bli ammet. og jeg må si at kos er også god nytte.

jeg ammer min lille sønn nå og håper å kunne amme han like lenge som forige mann.

Skrevet

tjihi, da må jo jeg være superekkel, med trykk på super! tjihi, tar det med et stort smil jeg;) tassen min er 8 mnd og fullammes, fordi han ikke vil ha annen mat. Men fullamming til 12 mnd er faktisk anbefalt av visse innstanser dersom stor disposisjon for allergi hos barnet, så jeg er til dels glad jeg ammer særdeles mye enda. Ammer også offentlig, men diskret, slik jeg har gjort helt siden fødsel. Synes ikke noe om at andre trenger se mine brystvorter, hverken for deres eller min del. (men bryr meg absolutt ikke om andre gjør det, synes vel mer det er vågalt og bra at noen tøyer grensene våre litt for hva som er kotyme på dette.)

Jeg har ikke planlagt hvor lenge jeg skal amme, det finner jeg og minsten ut etter hvert! Forhåpentligvis ammer jeg til han er 2 år, men vi får se hva vi føler er naturlig og bra etter hvert. Med så mye informasjon vi har i dag om fordelene med langtidsamming, kommer jeg ihvertfall ikke slutte å amme fordi noen andre måtte synes det er ekkelt. Men, etterhvert blir det vel færre måltider og da mindre offentlig amming, så er ikke sikkert jeg kommer borti den debatten i det hele tatt.

Har tidligere selv reagert på at mødre har ammet større barn, så forstår på sett og vis tankegangen din. For min del har jeg innsett at jeg har vært preget av vårt tids samfunn mhp mine tidligere holdninger mot langtidsamming. Foreldrene mine har imidlertid etterhvert bodd som expat i en rekke rare land i verden, og det samt at jeg har lest iherdig om amming etc har gjort at jeg har skiftet syn på det. I mange land er det naturlig å amme til barna er "store", og mye tyder jo på at det er helt naturlig, sett fra kroppene våre sin side (eks barna har sugebehov til de er "større", immunforsvaret ikke er ferdig utv. før 2 års alder, en meget sannsynlig medvirkende årsak til at hinsides mange kvinner i vesten får brystkreft er at vi ammer få barn, i kun få måneder OSV). WHO anbefaler jo amming til minst 2 år i alle land, det er det argumentet jeg oftest gjemmer meg bak fordi det er lettest å forholde seg til for andre som ikke har satt seg veldig inn i dette her.

Skrevet

HI her, jeg forstår alt dere sier og er så enig så enig. Ser mange sier "da må jeg være ekkel". Ikke ta det personlig, var aldri rettet mot dere som personer, mens jeg derimot synes det er ekkelt å tenke på å amme et så stort barn. Og dere har nok rett i at jeg sikkert synes de barna er veldig store, da mitt er så lite. Jeg har jo på ingen måte sagt at jeg har rett, eller at andre folk er ekle. Jeg synes det ser ekkelt ut å amme et barn som kommer bort til meg og drar meg i genseren og leter etter puppen. Tror at jeg personlig ikke hadde likt det. Og sier enda en gang at det ikke er kritikk, for det var det ikke. Så det er sagt. Dette var mine tanker om amming for meg når barnet er eldre enn 8 mnd ca. Jeg gjentar mine tanker. Virket der og da unaturlig for meg. Og som jeg sa så har jeg aldri tenkt tanken før, og det kan hende at det blir helt annerledes med mitt barn. Det tviler jeg ikke på faktisk. I mange land blir det også sett på som galt å amme barn så lenge, som feks. frankrike om jeg ikke tar helt feil ? (mulig jeg tar feil her, men vet jeg har lest om land hvor det er et faktum). Jeg synes det er viktig å amme så barnet får næringstoffer, men jeg synes ikke et barn trenger å ammes alene pga. kosen. Klart det er et +, men ingen nødvendighet, synes JEG. Min mening, men jeg respekterer også at andre har sine. Det har jeg hele veien sagt. Jeg la inn innlegget da jeg ble forbauset over meg selv, så ikke ta det som kritikk ! Hilsen en som foreløpig ikke vet hvordan det går med ammingen i fremtiden, men akkurat nå grøsser ved tanken. Kanskje feil, men slik føler jeg, kan jo ikke akkurat bare skru følelser av og på :(

Skrevet

Leste innlegget mitt på nytt og ja jeg var litt bastant med tankene på at jeg sa at jeg "ikke skal amme så lenge". La meg endre på det da, akkurat nå ser det ikke ut som det er noe jeg kommer til å gjøre. Ser at det kunne virke litt bastant, var ikke slik ment :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...