sjettejuli Skrevet 9. desember 2006 #1 Skrevet 9. desember 2006 jeg er nøye på når jeg tar et glass vin og når jeg kan amme, bruker "kjøreregelen". Men dere som har mer kunnskap om dette konkret fysisk, hva kan skje med barnet dersom det får "fyllemelk"? Er det nyrer det går utover, som hos oss voksne?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #2 Skrevet 9. desember 2006 Vet om ei som hadde ammet ungen når hun kom fra byen, han sov nesten hele dagen etter stakkars!
Gjest Skrevet 9. desember 2006 #4 Skrevet 9. desember 2006 Jeg er ingen ekspert, bare så det er sagt! Melka får samme promille som blodet. Det vil si at når du ahr en promille på 1,0 - som er en ganske merkbar rus - inneholder melka 0,1 % alkohol. Yil sammenligning inneholder pils 4,5 %, og lettøl 2,5 % eller noe sånt. Melka får altså veldig lite alkohol i seg. Husk at vi drikker PROSENT, mens blodet og melka inneholder PROMILLE! MEN: De første ukene etter fødselen er ikke de organene som bryter ned alkohol ferdig utviklet hos barnet. Derfor skal en være forsiktig med alkohol da, siden babyen ikke klarer å bryte ne selv svært små mengder. Senere vil barnet reagere likedan som oss, og tåle alkohol som oss, vil jeg tro.
Brava Skrevet 9. desember 2006 #5 Skrevet 9. desember 2006 leverskade... (det er leveren som bryter ned alkohol, og babyens lever er ikke så godt utviklet som vår særlig de første 6 ukene etter termin)
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 9. desember 2006 #6 Skrevet 9. desember 2006 nå ble jeg reddt.t. tok et par glass vin 5 uker etter fødselen.. ga flaske da på netse måltid,men ammet vel etter 6 timer... huff huff.. håper ikke han tok skade av det??? han er jo glad og fornøydnå.. herregud nå fikk jeg dårlig samvittighet.. tror dere han fikk varige men av det ?
Brava Skrevet 9. desember 2006 #7 Skrevet 9. desember 2006 det gikk helt sikkert bra:-) var ikke meningen å skremme deg! Det skal nok endel til for å kunne gi leverskade. Jeg svarte kun på spm.-hva som kan skje med barnet-og det var jo ytterste konsekvens. Ikke tenk på det-slapp av!!
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #8 Skrevet 9. desember 2006 Går nok så fint! Tror nok at sjangsen er der vist det skjer gjentatte ganger!
Fiskestang Skrevet 9. desember 2006 #9 Skrevet 9. desember 2006 Jeg hadde meg en liten kule på byen når jenta var nesten 4 mnd. Ink. narchspiel, så sluttet å drikke seint, kanskje 4-5? Hadde barnevakt, men om morgenen ammet jeg kl 10.00. Jeg skulle aldri ammet så tidlig, og jeg hadde jo aldri planlagt å gjøre det heller! Fikk skikkelig vont inni meg. Men grunnen var at snuppa nekta plent å ta flaske. Hun hadde sovet hele natta, men så kom morgenen da, og når hun nektet å ta flaske, kan jo ikke nekte henne mat, hun var helt hysterisk tilslutt. Hadde min mor som passet på henne, hun var der om morgenen også så hun sto opp med henne. Men ikke kul om hun tok flaske. Jeg prøvde å stå opp å gi henne flaske selv, om det hjalp at det var meg, men nei, det var full nekt. Dette hadde jeg ikke forberedt meg på ettersom hun hadde tatt flaska alle ganger vi hadde prøvd tidligere. I fortvilelse ammet jeg jo henne selvfølgelig da. Jeg følte meg ikke beruset, men var dårlig form og hadde ikke turd å kjørt. I ettertid har jeg jo tenkt at å gi fra kopp kunne vært ett alternativ, å prøve o.l., men det er så lett å tenke slikt i ettertid. I tillegg forsvant jo alt melken i vasken for vi kunne ikke varme samme melken opp igjen, og jeg hadde jo ikke pumpet så mye heller. Den dagen sov snuppa myyye. Og jeg fikk kjempedårlig samvittighet, ble helt dårlig. At jeg kunne være så fæl med henne, tenkte jeg. Nå tror jeg ikke den ene gangen tok noen skade. Er det noen som mener det? Men jeg merket at den dårlige følelsen jeg selv fikk av det hele, gjør at jeg har tenkt at jeg ikke skal ta meg flere slike turer på byn før jeg hvertfall har sluttet å amme. Tiden går så fort, så det går sikkert fint.
Gjest Skrevet 9. desember 2006 #10 Skrevet 9. desember 2006 En feilberegning kan nok skje en gang eller to uten at barnet tar skade av det. (selv om man ikke bør ta høyde for det...) alkoholen er ute av melka når den er ute av blodet ditt. Den blir renset i samme tempo som blodet når den er inni kroppen din. En alkoholenhet (0,5 l øl eller 1 lite glass vin)gir i gjennomsnitt 0,2 promille. Og gjennomsnittsmennesket forbrenner 0,15 promille pr time, så kan du selv regne ut når du kan amme igjen:)
gerd Skrevet 9. desember 2006 #12 Skrevet 9. desember 2006 Hør på Foringsautomaten. Det går helt bra. Det forbauser meg at det er så lite snakk om amming og nikotin som faktisk er mye verre enn alkohol og amming. Nikotin akkumuleres i morsmelk 2-3 ganger mer enn i blod så stakkars de kvalme små sier jeg bare. Jeg ammer gjerne på ett glass vin, men ALDRI etter å ha tatt en røyk.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #13 Skrevet 9. desember 2006 I innleggene ovenfor nevnes det ofte dette med å bryte ned alkoholen og at babyen (spesielt de første seks ukene) ikke klarer dette så godt. Men hvis man alltid venter minst tre timer etter et glass vin, er det da noe alkohol igjen å bryte ned? Er det slik at alkoholen er helt ute av melka når det har gått en stund, eller blir det alltid litt igjen, slik at men helst bør holde seg helt unna alkohol mens man ammer? Hvis det er slik at all alkohol er vekk etter noen timer kan man i teorien da ta seg et glass vin hver kveld, så sant man da ikke skal amme før om mange timer? Satt det litt på spissen nå, men skjønner dere hva jeg mener? Håper noen vet!
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #14 Skrevet 9. desember 2006 Ingen som har noe svar på innlegget tre hakk opp?
Gjest Skrevet 9. desember 2006 #16 Skrevet 9. desember 2006 Hvis man venter, er det ikke noe problem. Da går alkoholen ut av blodet og melka. Som gerd sier, er det noe annet med nikotin, den holder seg i melka mye lengre. Alkoholen hoper seg ikke opp i melka, slik som en del andre stoffer gjør. Derfor går det bra å amme etter noen timer, som du skriver - selv når barnet er nyfødt. Noen er bekymret fordi barnet har sovet mye etter amming når de har drukket alkohol. Men barnet tåler litt etter at det har kommet over nyfødtperioden. Det er jo sånn med oss også, når vi drikker et glass eller to med f.eks. rødvin: Vi slapper av og sover godt. Det hender faktisk at jeg tar meg et glass rødvin nettop for å sove godt. Det er ikke skadelig.
Gjest Skrevet 9. desember 2006 #17 Skrevet 9. desember 2006 Jeg vil presisere at jeg ikke mener at vi skal drikke alkohol for å få barnet til å sove! Men det tror jeg de fleste skjønner. :-) Jeg ville bare berolige dem som har opplevd det, med at det ikke er FARLIG!
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #18 Skrevet 9. desember 2006 har lest og blitt fortalt at etter ett glass rødvin, ikke fult glass da, men sånn halvt fult skal det gå 3 timer!
Gjest Skrevet 9. desember 2006 #19 Skrevet 9. desember 2006 Hva mener du med "skal" her? - At det "skal" gå 3 timer før en ammer, eller at det "skal" gå tre timer før man er uten promille?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå