Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg "burde" jo vite dette, men jeg er litt usikker... For når problemstillingen har vært oppe før, så har det vært i bhg for eksempel at andre unger blir slått - da må man jo gripe tak i det.

Snuppa på 13 mnd har i noen uker dæljet løs når hun ikke får det som hun vil. Når vi (eller, dette gjelder særlig mot MEG, hun er ikke like ille mot pappa'n, men jeg regner med at det er fordi det er jeg som er mest hjemme, og derfor setter mest grenser og gjør mest ting hun hater, som å skifte bleie og vaske fjeset osv) f.eks. løfter henne vekk fra noe hun ikke har lov til, så kan vi få en hånd midt i fjeset. Hvis hun er rasende, og jeg lar henne rase på gulvet, og går litt vekk, så kan hun komme etter og slå og ser på oss for å se om hun får en reaksjon.

En periode har vi "tatt henne" for det. Altså blitt strenge, sagt au, at vi får vondt osv... Men det virker ikke som om det fungerer, hun slår ihvertfall ikke mindre enn før - og jeg kan forstå det, at hun kanskje blir ekstra frustrert...

Så da er spørsmålet om man skal overse det - men det er ikke barebare å overse en knyttneve rett i nesa når man bærer vekk en unge som har klatret opp og står midt på kjøkkenbordet, feks... Man får en spontanreaksjon, for det gjør jo vondt... Og hun slår selvom ikke vi er sinte altså, så lenge hun er sint, så holder det i massevis...

Snuppa vår er jo garantert ikke den eneste som har holdt på sånn - og dere som kanskje har eldre unger, hva har funket hos dere? Jeg skjønner at det er en periode, men jeg vil gjerne gjøre den så kort som mulig og gjøre henne minst mulig ekstra frustrert...

Skrevet

Vår sønn gjør det samme....vi sier nei, av og til er strenge og av og til ignorerer vi..han har blitt mye bedre (han er nå 15 mnd) enn han var for noen mnd siden..De sier jo at man skal rose når de gjør noe bra, så vi har veldig fokus på det, sånn at han kanskje slutter med å slå hvis han får ros for å f.eks hjelpe til å bære mat til bordet.

Unger er alltid ute etter ros i alle fall:)

Skrevet

Pleier å rette fokus mot noe annet når småen blir sint og slår. Tror det hjelper, for det er ikke ofte dette skjer. Det verste man kan gjøre, er å skjennes og gjøre et stort nummer av det hver gang. Barnet finner jo fort ut hvordan det skal få oppmerksomhet:)

Skrevet

Vi sleit veldig med det. Nå putter vi ham på rommet uten advarsel hvis han slår. Han er der i 1 minutt før vi kommer og sier at han komme ned hvis han ikke slår. Da sier han ja, og så går vi ned og alt er glemt. Når vi setter ham på rommet er vi ikke sinte i stemmen, men sier at det er ikke lov å slå, da får han ikke være sammen med oss. Etter at vi begynte med det, har han heller ikke gjort det i barnehagen. Jeg syntes det hørtes så fælt ut å sette en gutt på 20 mnd. på rommet sitt (negative assosiasjoner o.s.v.), men lot meg overtale av mannen min, og jeg angrer ikke et sekund. Han har sluttet å slå, og han liker rommet sitt fremdeles. Jeg ser i ettertid at vi burde ha satt klarere grenser før, og gitt større konsekvenser når de brytes. Det er jo så vanskelig, for man vil jo ikke "straffe" en unge hvis h*n ikke forstår hvorfor man gjør som man gjør.

Skrevet

Vi har og en liten terrorist her i huset. Vi tar rolig tak i hånda hans og sier "nei, ikke slå, kose" og stryker hånda hans over kinnet til den som blir slått. Dette har vi gjort konsekvent i et uker nå, og det ser ut som om slaghyppigheten går nedover;) Men han kan fint få søstera på 9 til å hylskrike om han virkelig går inn for det...

Skrevet

Hvis hun slår eller biter,viser vi det til henne, at vi får vondt, sier "nå fikk mamma vondt". Da sier hun "åååå" og gir oss en kos.

Hun er 19 mndr.

Skrevet

Vi gjør følgende: Sier bestemt "nei", forklaring: det er vondt å bli slått, og vi viser deretter barnet en alternativ, positiv handling: klem/kos/stryke på kinnet. Dette gjør også personalet i barnehagen hvor gutten vår går, slik at han får samme konsekvens både der og hjemme. Gutten vår er nå 20 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...