Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #1 Skrevet 9. desember 2006 Ønsker ikke å starte noen stor diskusjon/krangel, men håper kanskje å kunne hjelpe noen som kjenner seg igjen i dette. Har nemlig en venninne som et par dager etter at hun begynte på minipille (8 uker etter fødsel), plutselig sank ned i dyp nedstemthet og gråt halve dagen. Jeg tåler selv verken minipille eller p-piller og har de 3 gangene jeg har prøvd ulike merker blitt dypt deprimert og en helt annen enn den normale jenta jeg er til vanlig. For min venninne sjekket jeg om depresjon sto oppført som en mulig bivirkning av pillene hun tok, men det sto oppført som svært sjelden bivirkning. Jeg sa at hun uansett burde slutte på dem en liten stund, bare for å se om hun følte seg bedre- og etter 4 dager var hun sitt gamle jeg igjen! Hun snakket uken etter med sin mor, og moren fortalte at hun faktisk hadde tatt samme minipille for femten år siden, og fått en alvorlig depresjon helt ut av det blå- slik at hun nesten vurderte innleggelse. Kan nevne at verken jeg eller min venninne har reagert på hormonene i svangerskapene våre med depresjoner eller ekstrem forandring av følelseslivet. Jeg og min venninne snakket om hvor mange som kanskje feilaktig tror de har utviklet en fødselsdepresjon, mens de egentlig reagerer på minipillen..! Mange vet kanskje ikke om at de kan få slike sterke reaksjoner (en er nok ekstra disponert når en får lite søvn og amming tar mye av vitaminlagrene en har) og ender isteden ender opp med å gå på antidepressiva i tillegg...! Kan nevne at legen jeg har vært hos som anbefalte meg ulike p-piller/minipiller, sa at det ikke var knyttet noen risiko for depresjoner til akkurat DISSE pillene. Jeg tror etter å ha opplevd at dette ikke stemmer, at innrapporteringen av depresjon som bivirkning er for dårlig generelt- og at mange leger feilaktig tror at depresjonen skyldes andre ting som f.eks. fødsel, vanskelig livssituasjon osv..
Blomman Skrevet 9. desember 2006 #2 Skrevet 9. desember 2006 kjempebra Innlegg! Viktig å være klar over ja;-)
så var vi 4 Skrevet 9. desember 2006 #3 Skrevet 9. desember 2006 Det var ikke dumt du, flott at du skriver det.
Frk. Hattifnatt Skrevet 10. desember 2006 #5 Skrevet 10. desember 2006 oj!! Det kan forklare litt av humørsvingningene mine inntil jeg slutta med dem... Tenkte aldri at det kunnne ha noen sammenheng!!
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2006 #7 Skrevet 10. desember 2006 hvilke minipiller er det snakk om......jeg fikk plutselig en type depresjon.....eller masse masse angst da....har det ennå, og fungerer ikke jeg assa...er ikke mg selv i det hele tatt....
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2006 #8 Skrevet 10. desember 2006 dytter........håper noen svarer...
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2006 #9 Skrevet 10. desember 2006 er d ingen som vet hvilken minipille dette er......er det cerazette
Gjest Skrevet 10. desember 2006 #10 Skrevet 10. desember 2006 Jeg fikk en kraftig reaksjon da jeg satte inn hormonspiral. Tok den ut etter 3 uker, da tenkte jeg at det var nok forsøk. Enda er jeg litt i ulage, jeg tok den ut 2.okt.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2006 #11 Skrevet 10. desember 2006 Etter jeg begynte på cerazette har jeg også være deprimert. Har aldri tenkt over at det kan ha en sammenheng....... Er det cerazette hun veninna også hadde gått på??
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2006 #12 Skrevet 10. desember 2006 det lurer jeg oxo fælt på assa....er det cerazette hun gikk på??
hios Skrevet 10. desember 2006 #13 Skrevet 10. desember 2006 Cerazette er i kategorien "minipille" ja.... Jeg har selv prøvd denne i to måneder og ble deppa, fikk humørsvingninger og nedsatt libido. Sluttet på pillen og ble meg selv igjen etter et par dager :-) Et par måneder etterpå fikk jeg satt inn hormonspiral og fikk akkurat de samme symptomene.... Etter fem måneder fikk jeg nok og fjerna spiralen, det var en sann befrielse.... Jeg skjønte at noe måtte være galt fordi jeg til vanlig er en veldig positiv person med et stabilt godt humør... Som HI sier så er det nok store mørketall når det gjelder stakkars kvinner som sliter med bivirkninger av minipiller og hormonspiral uten at de relaterer symptomene til prevensjonen og tror at det er vanlige reaksjoner etter graviditet og fødsel. Jeg tror at mange flere får reaksjoner enn hva produsentene skriver i sin info om prevansjonen, husk at det ligger masse penger i dette, pluss det faktum at leger får provosjon fra produsenter for å anbefale og skrive ut resepter på div. medisiner.... For all del, kutt ut prevansjonen du bruker dersom du merker noen som helst antydning til endring i sinnstemning+++ jeg unner ingen å gå rundt å være nedstemt og tungsinnet i den hærlige (og travle) småbarnsperioden....
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2006 #14 Skrevet 12. desember 2006 Hei! Nei, det var Conludag hun og moren tok. Men jeg mener å huske at det var Cerazette jeg selv fikk for noen år siden. Conludag står ikke oppført med depresjon som bivirkning i felleskatalogen, men det gjør Cerazette. Tror uansett det er alvorlig underrapportering av bivirkninger ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå