SpiseLise Skrevet 8. desember 2006 #1 Del Skrevet 8. desember 2006 Uff og uff. Siden tirsdag har hun hatt så dårlig matlyst. Hun har alltid vært et matvrak (født stor og er det ennå), men nå synes jeg det er såvidt hun spiser. Noen ganger når jeg legger henne til, blir hun illsint i stedenfor å kaste seg over matfatet som før. De andre gangene spiser hun bare bittelitt før hun signaliserer at hun er ferdig (tar tak og slipper, tar tak og slipper, prater litt og smiler). Som et resultat av dette, blir hun utrolig sutrete, om mulig enda mer enn før. Til slutt måtte jeg gi henne Hipp (mme), både i går og i dag. Da sluker hun nedpå 80-100 ml. Tidligere har hun foretrukket mm, og nektet å ta mme. Nå er det altså motsatt. Siden hun tidligere har spist ca hver time (måtte det for å være noenlunde fornøyd, som sagt stor og sulten), har jeg hatt en stooor produksjon. Men nå føler jeg at den har minket kraftig siden hun ikke vil spise lenger. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Kan jo selvfølgelig gi henne litt mme i tillegg til å amme, men hadde jo veldig lyst til å gjøre dette "ordentlig", nemlig fullamme til 6 mndr... Hun er forresten 3,5 mnd nå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7398682-hjelp-ser-ikke-ut-til-at-jeg-kommer-til-%C3%A5-klare-%C3%A5-fullamme-lenger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetussa Skrevet 9. desember 2006 #2 Del Skrevet 9. desember 2006 Hvis du skal opprettholde produksjonen må du pumpe deg, helst hver 3.-4. time. Frys ned melka eller prøv å gi jenta di morsmelk på flaske. Det kan rett og slett hende at det er måten maten blir servert på som spiller noen rolle. Hvis det hjelper å pumpe deg, og hun tar det fra flaske, ville jeg ha satset på det. Nå begynner jenta di å bli så gammel at hun heller kan begynne med grøt framfor mme. Du skriver at hun er stor, så se an om hun trenger mer næring. Jeg hadde også planer om å fullamme, men jeg hadde rett og slett ikke nok melk til en 3,5 mnd baby som veier 7,5 kg. Så her har vi introdusert grøt, og hun er blitt en helt annen, ikke så sutrete. Fullamming er flott for de som får det til, men det er så mange faktorer som spiller inn, at jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet om du ikke gjør det. Gi henne den mm du kan du! Det høres ut som om jenta di har fått brystvegring. Det kan skyld:es mye; for svak/for sterk utdrivningsrefleks, settingen rundt ammingen(blir hun stresset av noe? For mange hjelper det å sitte i et stille mørkt rom). Anbefaler deg å lese om brystvegring på www.ammehjelpen.no. FOrtell gjerne hvordan det går videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7398682-hjelp-ser-ikke-ut-til-at-jeg-kommer-til-%C3%A5-klare-%C3%A5-fullamme-lenger/#findComment-7400051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomman Skrevet 9. desember 2006 #3 Del Skrevet 9. desember 2006 hvis dere kommer over denne brystvegringen/puppenektfasen vil jeg anbefale deg å lese om hjelpebryst på ammehjelpen.no amming fra a-å. Kan bare være en periode og da bare øker dere når det er over. Lykke til ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7398682-hjelp-ser-ikke-ut-til-at-jeg-kommer-til-%C3%A5-klare-%C3%A5-fullamme-lenger/#findComment-7400357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
meg og jentene Skrevet 11. desember 2006 #4 Del Skrevet 11. desember 2006 Hei. Vil bare si at vi har det omtrent på samme måte. Min jente er tre mnd og den siste uka har vært vanskelig å amme henne. Vil bare ha bitte litt fra hver side. Antagelig synes hun ikke melken kommer raskt nok og blir sint. Jeg gir henne en flaske nan før hun sovner om kvelden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7398682-hjelp-ser-ikke-ut-til-at-jeg-kommer-til-%C3%A5-klare-%C3%A5-fullamme-lenger/#findComment-7422782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SpiseLise Skrevet 12. desember 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 12. desember 2006 Hei, og tusen takk for svar! Heldigvis ordnet det seg. La meg sammen med henne på soverommet, da spiste hun ordentlige porsjoner igjen. Dagen etter var alt som før, og nå spiser hun hvor som helst, når som helst. Akkurat som før:-) Men hun er altså fortsatt ikke fornøyd (har skrevet litt før om at hun gråter mye og er misfornøyd, uten at det skyldes luft e.l.). Har snakket med HS om dette tidligere, og de mener at så lenge vektoppgangen er god, så er det ikke noe problem. Hun er forresten like tung som jenta di, Stolt Mamma Til Ingrid. Grunnen til at vektoppgangen er god, er jo at jeg mater henne konstant! Og det er såvidt jeg har skjønt heller ikke bra for magen og humøret hennes. Nå er det så mange som har sagt til meg at noen barn trenger fast føde før 6 mnd (og at de tror datteren vår er en av dem), jeg tør ikke stole på at hun har nok med bare mm. Inspirert av ditt innlegg, skal vi nå prøve og gi henne litt tynn velling et par dager. Blir det bedre for henne, er det tydelig at hun trengte noe som var tyngre fordøyelig. Blir det ikke bedre, kutter vi bare ut igjen, da er det noe annet som plager henne. Vil bare være sikker på at hun ikke gråter pga sult, helsestasjonene har jo vært skråsikre på så mangt før. Feks at alle barn skulle sove på magen;-) Så vi prøver, og ser hvordan det går. Stolt Mamma Til Ingrid; hvis du ser dette, kan du da fortelle litt om hvordan dere introduserte grøt? Hvor lenge skal man feks gi velling før man har litt mer pulver i? Og gir man morgen eller kveld? Har kjøpt en glutenfri risgrøt som kan blandes med morsmelk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7398682-hjelp-ser-ikke-ut-til-at-jeg-kommer-til-%C3%A5-klare-%C3%A5-fullamme-lenger/#findComment-7443519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetussa Skrevet 13. desember 2006 #6 Del Skrevet 13. desember 2006 Fint at det går bedre! Det aller beste er jo å fullamme til 6 mnd hvis man får det til, det var vel egentlig det jeg hadde tenkt til å... Det er så synd at det bare er pupp, pupp og pupp som gjelder hos hs, for hvis noen velger å gjøre det annerledes, er det ikke mye hjelp å få. Slik har vi introdusert grøt: de første måltidene ga jeg bare en teskje av gangen, og jeg ga de på dagtid, så jeg slapp evt grining pga magesmerter på kvelden. Da det ikke ble noen reaksjon, ga jeg henne grøten før kveldsstellet sitt på kvelden(det er på kvelden det er mangel på mm, derfor vi gjør det sånn). Ga henne en teskje ferdig grøt til å begynne med. Det holdt stort sett, hun brukte to uker på å venne seg til smaken. Da hun begynte å skjønne greia med å spise fast føde, begynte vi med en ts grøtpulver, økte gradvis. Har lagd grøten gradvis tykkere, men hun er ikke så veldig glad i tykk grøt, så hun får en mellomting. Prøv deg fram og se hva jenta di liker. Ga først på kvelden. Nå, en mnd seinere har jeg begynt å gi litt på formiddagen, når det ikke holder med mm. Fint å begynne med glutenfritt, men man anbefaler også å introdusere gluten mens man ammer, så varier med grøt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7398682-hjelp-ser-ikke-ut-til-at-jeg-kommer-til-%C3%A5-klare-%C3%A5-fullamme-lenger/#findComment-7450896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå