Gå til innhold

pappa permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

når fødselen starter, sender dere mannen på jobb om det er lang tid mellom riene, eller blir de hjemme helt til fødselen er over, regnes disse dagene inn i pappapermen? eller har de 2 uker fri etter at barnet har kommet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs jo litt på hvordan fødselen starter, men jeg regner med at jeg ikke sender mannen på jobb dersom riene har begynt. Har fått beskjed av jordmor at denne fødselen antakeligvis vil gå ganske fort (håpe, håpe), så vi skal reise til sykehuset så snart riene melder seg (sa hun). Pappapermen på to uker regnes da fra dagen pappa'n blir hjemme, tror jeg... Fødte på en mandag sist, og riene startet søndagen, så da visste jeg jo at barnet kom senest mandag og at pappa'n skulle bli hjemme fra jobb den dagen...

Skrevet

Hvis han er hjemme når fødselen starter, har han vært så god å bli hjemme hehe. Han hadde uansett nekta å dra, om jeg hadde prøvd å sende han på jobb da.

Hvis han er på jobb når fødselen starter, vil jeg ringe han på jobb og si fra.

Skrevet

Da jobber han nok hjemmeifra

Skrevet

grunnen til at jeg spør er at jeg er førstegangs å aner ikke hvor lenge før fødselen riene starter, noen snakker jo om at de har maserier flere dager før fødselen starter, hva er forskjellen på ekte rier og maserier? kan en se forskjell, har ikke lyst til å bruke opp permisjonen hans på tullrier, fra det starter til barnet kommer hvor lang tid ca tar det?

Skrevet

Hadde vi hatt svaret på det hadde vi nok vært mer glade her inne hehe... Desverre er slike ting heeelt individuelt fra person til person og fra fødsel til fødsel, så man vet aldri hvor lang tid det vil ta før barnet kommer ut, og noen har jo maserier i flere uker før fødselen (desverre).

sorry...

Skrevet

Min kjære har heldigvis mulighet til flexitid og jobbing hjemmefra, så han blir nok her ja :-)

Skrevet

Oi, nå føler jeg meg litt dum - men... Dette snakket om den to ukers pappapermen - hva er det ? Det er tydeligvis noe annet enn fedrekvoten og evt fødselspermisjon for pappaen... Men hva?

Skrevet

Fedrekvoten er 6 uker osv. dette kjenner du sikkert til? Men faren har også rett på 2 uker fri uten lønn i forbindelse med fødselen. Noen får disse ukene betalt av arbeidsgiver om de er heldige.

Skrevet

Sender nok ikke samboeren på jobben hvis jeg får rier om kvelden/natten. Men ang. de to ukene. For de fleste fedre så er jo de uten lønn - det vil da bli et spørsmål om man i det hele tatt skal de. Og de fleste arbeidsgivere vil vel også ha beskjed på forhånd hvis de to ukene skal tas. - Ikke bare få en tlf om at "samboeren fødte i natt, jeg blir borte i to uker jeg!".....

Hvordan organiserer dere dette da??

Skrevet

Sambo får med lønn..

På jobben hans er det sånn at de har et skjema man må fylle ut på forhånd, der termindatoen skrives på. Så ringer han når ungen har kommet, uansett om det blir før eller etter termindato, og sier at nå har han blitt pappa så nå blir han borte i 2 uker.

Skrevet

Det kommer litt an på hvor lenge jeg har hatt rier...Han jobber 5 min med bil vekke så det er ikke så langt å komme hjem,men hvis jeg har sønnen min hjemme tror jeg nok det beste er hvis pappaen kan ta han til vi leverer han videre =)

Skrevet

Han får pent holde seg hjemme og passe på meg, er nervøs nok fra før av hehe. Han har eget firma da, så vi er heldige sånn sett. Han bestemmer selv hvor lenge han tar fri etterpå.

Skrevet

I fødselsboken min står det "Vanlig anbefaling er å bli hjemme til riene varer i ca 60sek og kommer ca 3-4 ganger i løpet av 10min. Har du lang vei til føden bør reisetiden tas med i betraktningen. Gjør det som føles riktig for deg. Er du i tvil, kontakt fødeavdeling eller jordmor der du bor."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...