Gå til innhold

drikker alle barna her inne melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

bare lurer..gutten min har melkeallergi så kan ikke få melk.jeg ammer kun om morgen.de trenger jo egentlig ikke melk da..

Skrevet

Denne tråden vil jeg også være med på. Har spurt før hvor viktig det er med melk, men ingen svarer.

Gutten min har nettopp fylt 1 år og kun fått MME til kvelds.

På HS sa de at anbefalt mengde melk er ca 5 dl om dagen. To skiver gulost skulle tilsvare to til tre dl.

Men trenger de å drikke melk? Er det ikke bedre å gi feks juice til måltider med grøt/brød slik at jernet tas opp bedre??

Skrevet

Guten vår likar ikkje kumelk (drikker kanskje nokre få slurkar i veka), men får pupp enno. Men han er glad i ost og yoghurt, og eg brukar 1dl melk i grauten hans om kvelden.

Melka er viktig for kalsium. Det kan kanskje vere lurt å snakke med helseøster om det? Viss guten din ikkje tåler melk/melkeprodukt må han gjerne få noko tilskudd av kalsium? Det er visst vanskeleg å få i seg tilstrekkeleg med kalsium viss ein ikkje et melkeprodukt i det heile tatt.

Skrevet

Får melk til måltider, (av og til vann til middagen) og mme til morgen og kveld. (Vil ikke alltid ha kveldsflasken lenger).

Skrevet

Vesla mi får melk..

Jeg har selv melkeallergi og drikker laktoseredusert melk helst..

Hs sa om vesla skulle arve det, kunne hun fint få den samme melken jeg drakk :)

Skrevet

Nei lillegull drikker ikke melk. Da vi sluttet med puppen (16 mnd) ble det bare vann som drikke. Han har 2 brødre med melkeallergi. Den ene måtte ha helt melkefri kost inntil 3 års alder. Han vokste det heldighvis av seg, men ut fra denne erfaringen vil jeg ikke trigge en eventuelt latent allergi/intoleranse til lillegull. Han spiser mat som inneholder melk og det går heldighvis bra. Så lenge kostholdet består av grovt brød (helst hjemmebakt med masse sammalt mel), grønnsaker, fisk, kjøtt og frukt vil vitamin og mineralbehovet bli dekket.

Skrevet

Har ammet han inntil for 2 uker siden, nå får han MME som heter Enfamil pga reflux og spiseproblemer. Kommer nok til å få dette i ei stund fremover. De trenger ikke så mye melk som du sier, men vær litt obs på kalsium nivået i tiden fremover. Har en gutt på 6 som nettopp har begynt å drikke h-melk, han har litt lavt kalsium nivå, men har gitt litt tilskudd av dette på bakgrunn av blodprøver som er tatt

Skrevet

Prinsen på 15 mnd drikker stort sett vann..

Skrevet

Lucas drikker melk (kumelk altså), men ikke så masse, kanskje 1 dl om dagen, pluss en yoghurt.

Skrevet

Min lille jente på 17 mnd har aldri drukket kumelk. Hun fikk melkeallergi tidlig i livet og har vokst seg stor på morsmelk og Profylac (mme uten kumelkproteiner). Hun får 500 mg kalsium og dagen (tablett) og ellers er vi bruker vi mye grønnsaker som er rik på mineraler og kalsium. Har man et barn med matvareallergier bør man være bevist på kosthold, slik at alle behov dekkes. Om man føler man har lite kunnskap kan man få hjelp av ernæringsfysiolog.

Vi bruker ofte rismelk, havremelk eller soyamelk til matlaging. I går lagde vi lasagne med soyamelk og soyaost. Kjempegodt!

Skrevet

det er jo den enklaste måten å få i seg kalsium på, og det treng dei jo for skjelettutviklinga. Får han ikkje nok mjølk, bør han få kalktablettar.

Skrevet

jenta vår på 13 mnd vil ikke ha melk, og på helsestasjonen sa de det var greit så lenge hun fikk i seg kalsium på andre måter.

hu får ost og smøreost på brødet og spiser biola yoghurt. i tillegg lager jeg havregrøt/risengrynsgrøt til kvelds, så da er nok behovet dekket...

så hun drikker kun vann!

Skrevet

Nei jenta mi på 14mnd drikker ikke melk. Hun har hatt melkeallergi siden hun ble født men har begynt å vokse det av seg nå så fra ca 1års alderen kunne hun begynne å spise mat med melk i. Men hun tåler ikke å drikke ren kumelk. Så hun får mme to ganger. En på morran og en på kvelden. Slutta å amme da hun var 10mnd for hun ville ikke ha pupp mer.

Barnelegen sa til meg at hun fint kunne spise mat med melk i å at det holdt. Har ikke hørt noe om kalktabeletter da.

Men så regna hun med at snuppa hadde vokst seg helt fra dette innen 2årsalder siden hun er på vei nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...