Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #1 Skrevet 8. desember 2006 Var hos legen i dag etter å ha klødd kraftig i lang tid. Legen snakket gebrokkent, og litt usikker på om han virkelig mente å spørre om det han gjorde. Han spurte rett og slett om jeg hadde SVART urin eller HVIT Bæsj. Halloooooooooo????????? Er det overhodet mulig å få det? Svart bæsj hadde vært greit nok, men svart urin??? Noen som vet? Har forøvrig veldig mørk urin nå. Kan det være tegn på noe?
Nala81 Skrevet 8. desember 2006 #2 Skrevet 8. desember 2006 Heisann! I og med at legen var utenlandsk regner jeg med at han kanskje ikke helt har fått med seg nyansene i det norske språket... ;-) Regner med at det han lurte på var om du har hatt mørk urin og/eller lys avføring? Det kan nemlig forekomme dersom man har problemer med lever/galleblære. Grunnen til at man da kan få lys avføring er at bilirubin (som er et av fargestoffene som setter farge på bæsjen) ikke blir skilt ut i tarmen på vanlig måte og derfor ikke får farget avføringen. Derimot kan den bilirubinen som ikke slipper ut via avføringen bli utskilt via nyrene til urinen, og denne blir da mørk. Var det forståelig? Det at du har mørk urin nå, kan altså ha sammenheng med kløen din (mer bilirubin i kroppen kan nemlig gi kløe). På en annen side kan du også få mørk urin dersom du ikke har drukket nok i det siste... Jeg regner med at legen tok noen blodprøver? De vil nok gi svar på problemet. ;-) Håper jeg var til litt hjelp, og at det ikke ble altfor teknisk... Og ha for høy bilirubin en liten stund er forresten ikke farlig i seg selv, men det er jo best å finne ut hvorfor. ;-) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #3 Skrevet 8. desember 2006 Hei. Takk for svar! Han spurte først om jeg hadde mørk urin, noe jeg svarte bekreftende på skjønner du, hadde tidligere samme dag reagert på hvor mørk den var. Så spurte han om den var svart, og spurte også på engelsk "black"??? hehe. Skjønte ikke så mye av det han sa egentlig. Fikk ikke tatt noen blodprøver for laboratoriet var stengt. Skal dit på mandag å ta prøver. Har hatt forhøyede leververdier før, derfor jeg tenkte det var greit å få sjekket. Men regner med at det sikkert er bra selv om jeg klør meg fra sanns og samling dag og natt.
guttemamman:) Skrevet 8. desember 2006 #4 Skrevet 8. desember 2006 Om du har hatt for høye leververdier før, å klør noe veldig, så har du nok fått svangeskapskløe, du må be legen følge med deg, da det kan være farlig for babyen....
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #5 Skrevet 8. desember 2006 nå ble jeg litt bekymra.. hvor klør det da? over hele kroppen? Jeg fikk beskjed om at jeg hadde sopp jeg.. Har klødd neden til veeeldig.. Men jeg har reagert på at urinen min er mørk uansett hvor mye jeg drikker!! Leverte urinprøve hos legen også, den var mørk da også ... men ingen som nevnte noe om det! Bør jeg kanskje ta det opp hos jordmor på tirsdag? Jeg har bare 14 dager til termin og småtten er litt roligere i magen men jeg vet jo at ungen blir det mot slutten pga dårlig plass:S huff..
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #6 Skrevet 8. desember 2006 Jeg klør over hele kroppen, med unntak av der du klør. Det er kroppskløe jeg sikter til iallefall. Du har sikkert sopp om du klør nedentil. Har du tatt canesten? Ja, er litt engstelig for denne kløen, og det faktum at jeg har hatt forhøya verdier før uten at det ble konstatert noen mulig årsak, var bare tilfeldig at det ble avdekket den gangen. Leste om sånn gallegreie nå, og ble litt mer bekymret. Har jo hatt anfall i det siste også, hvorpå jeg har måttet finne senga fortest mulig, med krampeaktige smerter oppunder ribbeina og mellomgulvet, og vondt i ryggen. Sto at dette kunne være symptom. I tillegg har jeg de to siste dagene på uforklarlig vis fått vondt i venstre skulder. Som symptom på dette gallesteingreiene var det nevnt at man kunne få smerter i høyre skulder så jeg nå, nesten litt ekkelt dette. Kom liksom ikke på at jeg hadde hatt vondt i skulderen de siste to dagene etter at jeg leste dette nå, smertene i skulderen var noe jeg påpekte overfor kjæresten min senest i går kveld, sa jeg ikke kunne skjønne hva det kom av. Likte ikke at jeg ikke skulle ta prøver før på mandag, har jo gått rundt med dette i lang tid, og vært økende siste uken med daglige smerter i magen, som om noen har slått meg i mellomgulvet og stikksmerter under ribbeinet på høyre side. Men jeg orket ikke engang fortelle legen om dette her, for det var jo umulig å kommunisere med han. Hmm.... må jo nesten bare satse på at det går greit å vente da, er jo ikke gul i ansiktet og har ikke feber så så ille kan det ikke være.....
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #7 Skrevet 8. desember 2006 Nei ikke sånn symptomer jeg.. Ønsker deg lykke til!!! Ikke no moro når man ikke klare å kommuniser med legen heller! Har hatt en sånn lege selv! Greit å bytte da! Uansett!! Håper alt går greit med deg! Krysser fingrene!!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #8 Skrevet 8. desember 2006 Jo, takk for det! Går nok bra, skal følge nøye med på hudfargen min! Du må ha lykke til du og!
Gjest Skrevet 8. desember 2006 #9 Skrevet 8. desember 2006 jeg sitter og leser litt. Ble bekymra for deg når jeg leste om kløen og vondtene dine. Synes absolutt du bør få sjekka leververdiene dine kjapt i og med at det er såpass nær termin. Jeg har lest flere steder at smerter under ribbensbuen kombinert med kløe er symptomer på HELLP... Greit å få sjekka at alt er under kontroll da iallefall. Lykke til i helga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå