Gå til innhold

refluks (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt er under utredning for refluks. Han vil ikke ha fast føde, og helst ikke pupp heller, så jeg ammer han i søvne. Våkner hyppig (minst annenhver time) på nettene, krøker seg i søvne, legger hodet i sterk bøy bakover, har korte apnéperioder og av og til tett pust. Barnelegen mente han har astma, så vi prøver astma-med. for en stund nå.

Så, legen ville ha pH-måling, og vi er satt opp med prioritet, så får måling om ikke så lenge. Og jeg har allerde begynt å grue meg.. Noen som kan si meg at det ikke er så ille som jeg ser for meg med den målingen? Han er 8 mnd, så ser for meg at han vil bli gal på sonden.

Verst av alt synes jeg vel det er hvis han må ha medisiner mot refluks, har hørt at det er lumske bivirkninger knyttet til de. Men må vi så må vi.

Noen som har erfaringer? Minsten har hatt så mange plager i sitt korte liv, at jeg hadde liksom håpet han skulle få slippe for en stund nå, men ser ikke slik ut dessverre..

Skrevet

takk for det, det var koselig av deg!;D

Skrevet

Skjønner at du gruer deg litt til ph-målingen, men det går nok bedre enn du tror. Jenta mi var på ph-måling da hun var 3 mnd. Grua meg som bare det. Men det gikk bedre enn forventet. Hun måtte faste i 4 timer før målingen. Sondem ble lagt ned med røntgenveiledning. Gikk fort og greit. Hun hylskrek i det de la den ned, men hun vendte seg utrolig fort til det. Sonden ble festet med en tape på kinnet. Var livredd for at hun skulle rive den ut, for daså jeg for meg at hun måtte igjennom det samme på nytt. Men passet godt på den, og la apparatet som er koblet til slangen under puta hennes når hun sov. Så jeg var mer våken enn henne- for å si det sånn :)

Hun bruker Losec- syrenøytraliserende. Og hun har blitt en helt ny unge etterat hun begynte med det. Hadde endel luft i magen i starten, men nå har hun ingen plager med det. Legen mente det var få bivirkninger.

Skjønner at du gruer deg litt, men husk at dette er det beste for gutten din. Hvis det viser seg at han har refluks, er det jo veldig viktig å få behandling. Og da kommer han til å få det mye bedre. Jeg er iallefall veldig glad vi gjennomførte undersøkelsen! Reluks kan jo også føre til astma, fordi det stadig kommer surt mageinnhold opp i spiserøret og noen ganger over i luftrøret. Det irriterer selvfølgelig veldig.

Jenta mi hadde også apnèperioder. Hun hadde et pustetstopp som varte lenge en gang- da fikk jeg skikkelig panikk, og det var først da vi ble tatt på alvor.

Jeg håper og tror at det vil gå veldig bra med dere også. Det er jo ikke lenge undersøkelsen varer- og hvis gutten din kan bli frisk etter dette, er det jo ingenting som er berdre enn det! ;)

P.s.- hadde tenkt til å sende deg mail, men har fortsatt ikke tilgang på mailen *møkka-pc*! Men vi får snakkes her inne isteden :))

Klemmer fra

Skrevet

hei hei. Gutten min har også refluks, han er nå seks mnd og vi hadde ph-syremålinfen for 2 mnd siden. Jeg grudde meg også til ph-syremålingen, men det gikk mye bedre enn jeg hadde trodd. Det var pes med sonden og jeg var også redd for at han skulle dra den ut, det gikk bra med armskinnene men han så ut som en liten fange :) Han har blitt mye bedre med losec. Det du skriver med fast føde er visst også vanlig med refluksbarn, jeg har funnet ut at det er så mye som henger sammen med refluks. Gutten min hadde omgangsyke for 3 uker siden, etter det begynte han å kaste opp etter grøt, og etterhvert fant vi ut at han kastet opp etter alt med melk i, utenom morsmelk (heldigvis). Hvis du søker på reflux på google står det kjempemye vanlig almennleger ikke har peiling på, som f.eks at ja astma, intoleranse mot mat og tilogmed øreverk kan ha sammenheng. Jeg er så utrolig lettet over at de fant ut at han hadde refluks, siden han nesten aldri gulpet men hadde pustestopp og masse ubehag. Sorry, det ble litt rotete, men jeg håper virkelig det ordner seg. Jeg syns også min har opplevd litt for mye i sitt korte liv.

Skrevet

takk for svar dere to!

Ok, da er jeg overbevist om at det skal gå greit å få han til å ha sonde i spiserøret i et døgn. Og viktigst- om at medisinering kanskje ikke er så skummelt som jeg har sett for meg;-)

Er enig i det dere skriver ang at han må få medisiner dersom det er refluks, jeg har bare hele tiden håpet på at det ikke var det, men bare uro etter tidligere plager han har hatt. Men det får vi heldigvis svar på nå, legen på haukeland som undersøkte han tok oss endelig på alvor (forrige gang vi var der mente legen etter 3 min samtale med meg at han var bortskjemt og anbefalte skrikekur. Er glad jeg ikke bøyer meg i støvet med en gang det står lege i pannen på folk:) . Og siden vi står på en eller annen slags prioriteringsliste kommer lillegull visstnok kjappere inn til måling.

Har også lest en del om sammenhenger mellom refluks og mange andre plager, skal undersøke dette enda litt nærmere fremover. Takk for tips!

Krysser fingrene for at det blir bedre snart. Og så er jeg jo uansett uendelig takknemlig for at gutten vår er så glad og fornøyd som han er, ting kunne jo tross alt alltids vært mye verre..

Takk for svar, og god kveld til dere!

Skrevet

Heisann! Jeg har også en sønn med refluks problemer, men han er 2år da :o) Vi fant det først ut i januar i år, da var han 17mnd. Vi hadde da kranglet og tullet med leger siden han var nyfødt. Ang den ph-målingen, så tror jeg det er lettere mens de er så små.

Min sønn går og på losec, noe som hjelper veldig på. MEN han er jo så uheldig at han sliter med astma, lactose intoleranse, fructose intoleranse+ div andre mat intoleranser og han har konstant øreverk/ørebetennelse.

Han fjernet en veldig stor falsk mandel her i høst i håp om at ting skulle bedres, men det har det ikke gjort foreløpig.

Vil bare ønske deg lykke til og stå på ditt! Blås i om du blir kalt hysterisk.

Skrevet

takk for svar! uff, håper det blir bedre for gutten din fremover nå da.

psst, noen som vet om refluks kommer av laktoseintoleranse eller om dette er sekundært til refluksen?

Skrevet

reflux kan komme av lactoseintoleranse ja.

har selv en gutt på 8,5mnd som har vært på ph-måling denne uka her.. om du vil kan du jo sende meg en mail, eventuelt prates på msn.. ;)

[email protected]. det er e-mail adressa mi, har en anna msn adresse. men den legger jeg ikke ut her da det står hele navnet mitt der.. men om du vil prates på msn kan du jo bare sende en mail, så legger jeg deg til;)

Skrevet

Hei:) Vesla mi har refluks. å får medisiner for det, som skal gies hver 8time. Hun har ikke fått noe bivirkninger. Leah har også hadde masse plager av sitt korte liv :( dessverre.

Hun har blitt mye bedre med å gulpe osv når hun begynte på medisiner. Dem hjalp med engang! Får håpe gutten min slipper dette da. Men, medisinene hjelper hvertfall :) om han har refluks.

Lykke til :D

KLEM

Skrevet

vesla mi får forresten zantac for refluksen sin. å den har hjulpet masse :o) nå er vesla så vant til sonde. Så den plaget ikke henne når hun hadde den det 1ene døgnet.

Skrevet

heisann, takk for svar dere to også!;)

Virker jo som refluks ikke er så uvanlig, var jo relativt mange som har svart her nå...;D

Maya1986 & Leah Marikken<3: så godt at vesla di ble kvitt plagene med medisinering!

Miriam 27/04-2006: sender deg en mail jeg!;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...