Gå til innhold

Hvorfor føder ikke flere hjemme?

Anbefalte innlegg

Det er like trygt å føde hjemme som på sykehus hvis du har et normalt svangerskap! Du slipper og engste deg for å bli avvist på sykehustrappa,føde på et sykehus du ikke ønsker eller oppleve kaos og stress på føde/barsel. Du får i tillegg kjent jordmor! Er du frisk og innstilt på å føde uten epidural gjør det hjemme! ( Så blir det bedre plass til de som må på sykehus også)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7393272-hvorfor-f%C3%B8der-ikke-flere-hjemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjølv om ein har flott svangerskap og ingen problem kan det vere komplikasjoner som fører til at ein skulle ha hvore på sjukehus. Søskebarnet mitt mista alt formykje blod og livmora revna måtte rett på oprasjonsbordet. Derfor holder jeg meg til sjukehuse.

I utgangspungtet enig med deg, men jeg turte ikke føde hjemme og valgte derfor sykehus med rask hjemkomst (kan reise fire timer etter fødsel). Jammen er jeg glad i dag for at jeg fødet på sykehus for det gikk ikke helt etter planen og endte med haste snitt.

Så til tross for et svangerskap med null problemer og en tilsynelatende normal fødsel (hodet ned og alt det der), behøver det altså ikke gå som man tror....

• 3 uker senere...

Jeg syntes du skal være svært forsiktig med å oppfordre andre til å ha hjemmefødsel ved å bruke ord som "like trygt å føde hjemme" Det er ikke like trygt, og en fødsel er ikke forutsigbar for noen, heller ikke for deg om du skulle velge å få flere barn.Mye kan skje under en fødsel og de fleste vil nok syntes at det er betryggende å ha både lege, jordmor og assistenter tilgjengelig hvis noe skulle skje.

Jeg vil aldri føde hjemme, og vil heller ikke oppfordre andre til å gjøre det.. Du vet aldri hva som skjer..

Hadde et friskt og greit svangerskap jeg, men er utrolig glad for at jeg ikke tenkte engang på hjemmefødsel. Det endte med en stjernekikker og hastesnitt, så det ville vært ille å oppleve hjemme i stua ja! =)

• 2 uker senere...

Annonse

Tror nok rett og slett det er fordi ikke alle vil tillate f.eks førstegangs fødende en hjemmefødsel....

Det er jo en grunn til at flere døde under fødsel og i barsel i gamle dager.....at folk "måtte" få flere barn da, enn nå.

Alle fødsler er forskjellige selv om de kan ha et ukomplisert svangerskap....det er så utrolig mange uforutsette ting som kan skje, selv om det pleier å gå fint.

Jeg selv hadde et greit svangerskap og fødsel med nr 1.......svangerskap nr 2 var mindre komplisert enn nr 1 om mulig...

med nr 2 var jeg på sykehus og fødte...tok han imot selv...jordmor sto bare og så på og sa ifra når hodet kom og jeg kunne dra han ut.....dette var en kjempe opplevelse og kanskje et alternativ til de som ikke tørr prøve hjemmefødsel.....du opplever noe utenom det vanlige, men under sikkerhet om noe skulle gå galt.

Hadde et helt normalt svangerskap og var 100% frisk, men etter at vannet gikk skjedde det ganske mye, bla. var fosterlyden svært høy, jeg fikk feber +++ og sønnen min lå med nesa feil evi og måtte tas med vakum. Opplevde bare å bli tatt godt vare på av mennesker som visste hva de gjorde. Hjemmefødsel er overhodet ikke noe alternativ for meg, er ikke så overmodig..

• 2 måneder senere...

Der tar du feil! Jeg jobber på en spesialavdeling (nyfødt intensiv) der babyer kommer, enten pga prematuritet eller pga andre årsaker. Disse andre årsakene er ofte skader i fobinelse med fødsel, og en stor del av de er tatt med såkalt katastrofesnitt. Dette har veldig ofte vært svangerskap som har vært helt ukomplisert på forhånd. Syns ikke du skal si på en side som dette at det er like trygt å føde hjemme, for det er det absolutt ikke!

Intensivsykepleier

• 2 uker senere...

Overveier det på det sterkeste. Synes det virker uhumsk, uhygenisk på mange hospitaler. Vet og, at den elektroniske overvåkning av mor og barn ikke er så god og at mange helsepersonell lener seg lidt for mye til det.

Så deiligt ikke at skulle dele travle jordmødre med mange andre fødende, men bare ha en knyttet til seg under hele forløpet, som til og med kan følge barnet ditt underveis.....

Hilsen en, der har født to ganger før på travle, nedslitte fødeavdelinger

• 1 måned senere...

aldri i verden om jeg tar sjangsen på å føde hjemmet.HVIS det skulle gå noe galt med barnet vil jeg ha kort veg til lege!!

dessuten må du tenke på hvor mange som bor i utkant norge.som her hvor jeg bor er det minimum 40 min i bil til sykehuset og det kan være 40 verdifulle minutter hvis noe går galt.

jeg har hatt 2 plettfrie svangerskap(bortsett fra extrem kvalme i begynnelsen)men likevel ble det hastekeisersnitt første gang,og andre gang ble gutten sittende dønn fast og når han endelig kom ut hverken skrek eller pustet han.så da hvar jeg glad barnelegen var like nede i gangen....

• 4 uker senere...

Annonse

Jeg hadde et normalt svanger skap var super frisk...

Under fødselen måtte jeg ha drypp fordi jeg hadde hadd rier så lenge at de ikke lengre var efektive , tulla satt fast og hadde lav hjertelyd( 20-30).

Hadde jeg født hjemme kunne dette gått fryktelig galt....

• 5 måneder senere...

Jeg hadde også et normalt svnagerskap, men fødselen var en skremmende opplevelse. Den var veldig lang og jeg hadde unormalt tette rier slik at livmoren min ble utslitt. For å si det veldig kort så det hele endte med et katastrofe KS. Hadde jeg født hjemme hadde hverken jeg eller babyen vært i live i dag.

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Øhhh... Linn3, dreit seg ut?

Jeg har ingen spesiell mening om denne saken. Ser både fordeler og ulemper med begge alternativene.

Men det virker på meg som om det ikke er lov å mene at hjemmefødsler er ok. At det ikke er lov å oppfordre folk til å føde hjemme? Er det sånn det er?

Man må da få mene hva man vil! Ærlig talt...

• 1 måned senere...

Jeg vil føde utenfor hjemmet rett og slett for å separere fødsel og hjemmeliv. Husarbeid, støvdotter, matlaging, oppvask, kaste søppel, hente post osv osv osv.

På sykehus er man _på sykehus_ og kan per definisjon slippe å i det hele tatt se at det er et behov for noe slikt.

Jeg ser hjemmet mitt hver eneste dag, vil at fødingen skal skje et annet sted enn midt i hverdagsmas og kjas.

At samboer har barn fra før gjør også at jeg gjerne vil at de skal få noen dager med skikkelig pappatid, hjemme, så de skal føle seg minst mulig dyttet bort, men ikke søren om jeg orker en enese unge som skal gå og "tråkke oppi meg" de dagene etter fødselen, det vet jeg allerede nå!

For meg har det altså ingenting med sikkerhet, farlige situasjoner eller noe slikt å gjøre. Jeg vil bare at det skal skje et annet sted enn hjemme.

• 2 måneder senere...
  • 2 år senere...

Vi har ett av verdens beste helsevesen, er massevis av uforutsette hendelser som kan skje under en fødsel. I verste fall kan barnet få en skade eller dø, noe som kunne vært unngått om man føder på sykehus der alt ligger til rette for at fødsler skal gå enklest mulig og med høyt kompetent personell. Likevel har en del kvinner det for seg at de absolutt må være hjemme når de skal føde.Vil de ikke ha hjelp hvis det blir komplikasjoner? det har de i så fall ikke fortjent når de gjør alt det de kan for å styre unna helsevesenet. utrolig.

• 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg var frisk hele svangerskapet og lille vokste normalt. For tre mnd siden startet fødselen med rier og vi trodde at dette ble en normal fødsel.. 30 min etter at vi ankom sykehuset gikk vannet, idet vannet gikk løsnet morkaken, fosterlyden sank raskt og jeg fikk store smerter..husker ikke mer før jeg ble koblet fra respirator og vekt fra koma tre dager senere. Fødselen hadde endt i katastrofekeisersnitt, jeg hadde fått fostervannsemboli samt stor blødning fra livmor som krevde påfyll av 3 liter blod. Lille jenta vår ble nedkjølt til 33 grader for å forhindre hjerneskade pga surstoffmangel, alt ser ut til å ha gått bra med henne, hun utvikler seg normalt.

Jeg fikk i tillegg hjerneslag som følge av di andre komplikasjonene, mistet taleevnen og ble slapp i venstre side. Er i dag på bedringens vei og talen er kommet tilbake :-)

Det er et under at vi begge overlevde. Ved en evt hjemmefødsel hadde vi begge vært døde, grøss og gru.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...