Gå til innhold

Usikker...

Lillenurk No.2

Anbefalte innlegg

Det jentenavnet vi har lyst bruke er allerede "i bruk". Mitt søskenbarn har ei jente med det navnet. Nå skal det sies at jeg ikke har så mye kontakt med dem, jeg har 25 søskenbarn så da er det litt begrenset hvor mange man har jevnlig kontakt med.

Hva hadde dere gjort? Det er nesten det eneste jentenavnet vi har lyst på..

Jeg hadde ikke brydd meg om noen valgte samme navn som mine barn, men det er jo meget mulig at andre bryr seg.. Vanskleliiiig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, nå ble jeg nysgjerrig! Hvilket navn er det?

Jeg fikk pepper av ei perifer venninne fordi jeg kalte snuppa mi Felizia, to mnd etter at hun hadde fått sin Sicilia. Kan skjønne henne på en måte, men det var det eneste navnet som var riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. navnet er hemmelig, ingen som vet bortsett fra sambo og meg.. Synes egentlig at man må ta det navnet som føles rett. Synes jo ikke man kan ha enerett på et navn.. Æsj, så vanskelig! Får nesten bare ta det som det kommer, er ganske sikker på at det blir gutt så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ei jente 5 uker før søskenbarnrt mitt, hun kaldte jenta si d samme som vi kalte tuppa vår. Jeg likte d ikke , følte i grunnen at hun stjal litt av personligheten til jenta mi ved å ta d navnet...

Nå hadde vi kontakt regelmessig på sms under hele svangerskapet, men sees ikke til daglig. Synes d er så mange andre navn jeg da.

Men, selvfølgelig, d kommer jo ann på hvor mye kontakt dere har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det er noen dere ikke har jevnlig kontakt med, og særlig derfom det er noen år imellom de to jentene er det vel OK.

Var litt i samme situasjon selv. fetteren min "stjal" det jentenavnet jeg hadde tenkt å bruke dersom det ble en jente (det blir en gutt.. så problemet er løst...) Men jeg fant ut at det ble for dumt å ha noen så nært med samme navn. Det er så mange flotte jentenavn der ute. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie har vi 2 "søskenbarnbarn" med samme navn, og for et par år siden fikk et annet søskenbarn en jente som heter det samme som meg. :) Ikke no stress.

Men nå er det jo relativt vanlige navn da, hadde kanskje vært noe annet om navnene var veeldig spesielle.. Og syns også det blir litt tvilsomt om de får samme dobbeltnavn, det er litt unødvendig.

Jeg tenkte alltid før typisk "å nei, tremenningen min kalte jenta si det jeg skulle bruke, så da kan ikke jeg bruke det", men det har jo ikke mye på si egentlig (vi er nesten naboer, derfor problemstillingen, andre tremenninger rundt om kring i landet har jeg mindre peiling på hva døper ungene sine..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, bruk det navnet du hadde lyst å bruke, du! D hadde eg gjort, iallefall når det ikkje er så mykje kontakt mellom dokke heller, så gå for det dokke har lyst å kalle jenta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 22 søskenbarn, har i grunn ikke særlig kontakt med noen av dem, og vet i alle fall ikke hva ungene til alle sammen heter! Har ikke sett alle sammen en gang.

Ser med andre ord ikke problemstillingen din. Kall barnet deres det DERE vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem at tremenninger har samme navn! I slekta mi er Hans et navn som går igjen flere ganger, og jeg har 4 tremenninger som har dobbeltnavn med Hans. Det gjør jo ingenting, for vi treffes jo ikke så ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Begynner egentlig å helle mot å holde på navnet vi har tenkt. Er enig i at det er MANGE fine navn, både til gutt og jente, men man finner jo alltid et førstevalg, og da er det jo kjedelig å måtte ta andrevalget. Dattra til søskenbarnet mitt er 6 år, og jeg tror jeg har møtt henne to ganger, så det er jo ikke mye..

Men som sagt, jeg tror vi slipper dilemmaet, da alle mine instinkter sier at det er en "blå" baby i magen min :)

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal bry deg at andre i slekten har samme navn.. Hvorfor skal du la være å velge ditt favorittnavn til ditt barn bare fordi det tilfeldigvis er en i slekten som heter det ?

Man "eier" ikke et navn ! Og det er en avgjørelse som er ganske "viktig", så det er mer riktig at dere velger navnet dere ønsker, enn å velge et annet navn fordi noen i slekten heter det samme.

Jeg ville nok syntes det var rart dersom noen i min nærmeste krets hadde kalt sine barn det samme som mine, men det er uansett opp til de !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det navnet det er snakk om er topp20 så synes jeg at det er greit, men dersom det er et ganske spesielt navn så ville jeg ha tenkt meg om. Er det slik at dere har tenkt på navnet før dere fikk vite at søskenebarnet ditt skulle velge det teller jo det også synes jeg. Personlig ville jeg begynt å lure dersom noen av mine søskenebarn hadde valgt de navnene vi har gitt, men det er jo ikke sikkert at det er tilfelle for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...