Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter litt med få opp rapen på jenten min som er noen uker nå. Holder henne opp lenge, klapper på stumpen men det kommer sjelden rap.

Så det er med litt dårlig samvittighet jeg legger henne. For hun burde jo rape!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan også klappe og stryke litt på øverst på ryggen...

Hvis hun ikke har noen plager så er det ikke sikkert hun trenger å rape så mye...

Skrevet

Jenta mi raper ikke etter hvert måltid, fikk faktisk beskjed fra jordmor på sykehuset at vi ikke skulle stresse så voldsomt med den rapingen. Hender seg det kommer luft ut den andre veien også:-)

Så om du har prøvd en liten stund og hun virker fornøyd er det bare å legge henne ned mener jeg.

Skrevet

De MÅ ikke rape hvis de ikke trenger det :) hvis hun virker fornøyd, ikke gulper masse og ikke ser ut til å ha vondt magen så må du ikke rape henne. Hvis hun må rape men har vanskeligheter med å få opp luft så kan du kanskje gå inn for å redusere luften hun får i seg? Hvis du tar mange pauser i løpet av måltidet, og i tillegg klemme rut den første melken før du legger henen til brystet så vil hun ikke glupske i seg så mye mat :)

Skrevet

Hvis hun har svelget luft, men ikke fått opp rapen, kommer hun til å ligge og trykke og stønne og evnt begyne å gråte en stund etter at du har lagt henne ned.

Sover hun søtt er det tegn på at hun ikke har behov for å rape.

Skrevet

Det lurer jeg på også! Gutten min er bare 12 dager gammel, og det er sjeldent at han raper! Jeg gjør som deg, og tar han opp etter hver amming, klapper på stumpen og stryker på ryggen, men det fins grenser på hvor lengen man skal vente på denne rapen, så det ender med at jeg legger han ned igjen etter en stund. Han virker ikke plaget av luft eller noe, så jeg tenker at han ikke svelger så mye luft når han ammer. Det samme opplevde jeg med datteren min når jeg ammet henne, var ikke mye raping på henne heller. Er vel veldig inviduellt dette med raping da tenker jeg!

Skrevet

Nei det er en "gammedags myte". Jeg har en babybok. Helt ny, laget av barneleger. Den sier det er bare tull. Babyer må ikke rapes. Om de vil ha opp luft kommer det opp. Men alltid noen som nekter å tro dette da..

Skrevet

På sykehuset sa de at nyfødte ikke hadde det behovet for å rape fordi de ikke fikk i seg så mye.

Dessuten så "sier" de i fra om de trenger det :))

Skrevet

Her kan jeg hjelpe til!! Jenta mi har aldri vært flink til å rape, så jeg fikk et godt råd om å dele inn måltidene i 2-3. Det vil si at etter 5-10 min. tar du henne opp og klapper henne på rompa som du pleier. Ofte kan det komme skikkelige "voksenrap" opp, og dette kom ALDRI før. Rapene sitter nok litt langt inne hos jentene våre...:-)

Skrevet

Grunnen til at bebier bør rape er for at de skal slippe luftsmerter. Men hvis bebien din ikke er plaget med det, er det nok ikke så viktig å prøve å få henne til å rape

Skrevet

Hvis ikke min gutt raper etter måltidene, så kommer en sprutgulp etter ikke så lenge. Ikke koselig. Han er nå 4mnd og får mme.

Skrevet

De får mye mer luft i seg av mme/flaske enn av puppen. Jeg vil si de må rape etter en flaske mme, ja. Er det kun pupp er det ikke alltid nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...