Gå til innhold

Kan man forebygge bekkenløsning?

Anbefalte innlegg

Dere som har hatt bekkenløsning før, har dere kunnet gjøre noe for å forebygge bekkenløsning i neste svangerskap?

Selv har jeg ikke vært gravid og planlegger ikke barn per i dag, men tanken på barn kommer oftere og oftere.

Jeg er hypermobil og har fått høre at vi oftere er utsatt for bekkenløsning siden leddene er såpass løse i utgangspunktet. Derfor har jeg i det siste tenkt mye og lurer på om det er noe jeg kan allerede nå gjøre for å minske risikoen. jeg går til fysioterapeut/osteopat og vil naturligvis også snakke med dem, men hører gjerne på hvilke erfaringer dere har gjort dere og hva dere måtte ha hørt.

takk

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7390991-kan-man-forebygge-bekkenl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Først av alt vil jeg gjerne fortelle deg at alle gravide får bekkenløsning spørsmålet er hvilken grad man får det. Bekkenløsning er noe man får når man er gravid fordi bekkenet skal kunne utvide seg og bli klart til fødselen. Men det som er problemet er de som får bekkenløsning med bevegelses vansker.

Da jeg fikk beskjed om at jeg hadde fått bekkenløsning med bevegelses vansker fikk jeg en veldig god forklaring av min fysioterapeut. Han sier at det ikke finnes noen møster på hvem som får det, det er ikke arvelig eller relatert til vekt, aktivitetsnivå eller andre ting.

Men, jeg tror at man kan styre det litt selv. Jeg for eksempel var ikke flink i starten av svangerskapet med å ta det rolig og ikke overanstrenge meg. Vi var i full gang med den nye hagen og jeg var selvsagt en del av all jobbingen. I dag tenke jeg at kanskje hvis jeg hadde vært litt flinkere til å ikke gjøre de tunge tingene den gang så kunne jeg kanskje vært heldig å ikke fått det så kraftig som jeg har gjort.

Uansett, dersom du skulle være så uheldig at du får bekkenløsning med begegelses vansker så finnes det flere alternativer man kan prøve for å ha det best mulig. F.eks. Manuell terapi - dette er mye bedre enn fysioterapi da de har enda bedre kunnskap om skjelett. (Har god erfaring med mine behandlinger.)

Akupunktur - dette kan gjøre at du får reduserte smerter og din hverdag kan bli mye enklere. (Har selv god erfaring etter få behandlinger.)

Bading i varmt vann - skal lindre smertene og du vil kunne være mer i bevegelse enn normalt.

Lykke til! Det er slett ikke sikkert du merker noe til det selv om du blir gravid. Men det er positivt at du tenker på at det kan være mulig, det gjorde ikke jeg så jeg gikk på en liten smell der kan man si.

Det er mer vanlig å bli veldig plaget i yrker med mye ståing, gåing, løfting osv..så hvis du har hypermobile ledd bør du i hvert fall tenke veldig på hva du gjør med/mot kroppen din! Ingen grunn til å ta unødvendige sjanser. Slik hun over her skriver, ikke så smart å jobbe i hagen f.eks. Selv tok jeg ingen hensyn og gikk en kraftig smell. Ville aldri ha løftet, båret, stått framoverbøyd osv med det jeg vet i dag. Det er også viktig å trene forebyggende i basseng f.eks og hos manuellterapeut (ja, bedre enn fysio etter mine erfaringer også). Lykke til!!

Takk for svar, begge to.

Har lest litt om behandling av bekkenløsning når det er oppstått, men jeg vil jo helst unngå det om jeg kan. Greit å vite at man bør ta mer hensyn allerede i starten.

Jeg går både til osteopat og fysioterapeut og har lest at flere synes de får mer hjelp av osteopat. Må vel også si at jeg er mer fornøyd med osteopaten min enn fyseoterapeuten min så langt, bare så synd at de er forholdsvis dyre...

Hva slags forebyggende behandling kan man gjøre i basseng? Er det spesiellte øvelser og bør man da ha instruktør/veileder?

Jeg har hørt at magedans både forebygger bekkenløsning og er med på å bli bra igjen etter fødsel, om man er så uheldig å fortsatt plages etter fødselen. Jeg har en datter på 15 mnd, var noe plaget med bekkenet når jeg ventet henne og en del plaget etterpå. Venter nå nr to, er 5 mnd p vei og mye mer palget enn forrige gang. Angrer på at jeg ikke prøve magedans i mellomtiden, skal hvertfall prøve det etter at dette svangerskapet er overstått.

Nå er magedans kanskje for spesielt interesserte men jeg synes det høres gøy ut.

Sånn ellers for å forebygge/bli bedre skal du unngå å løfte mye/tungt, tøye muskulaturen i baken og gjøre knipeøvelser.

jeg har bekkenløsning med gangvansker.. og min fysioterapaut sier at bekkenløsning er hormonelt. og får du det får du det uansett hvor godt trent du er , MEN er du godt trent i musklene i bekken, sete, hofte og lår området.. egentlig magen og ryggen og.. ja, overkroppen,.. så vil de kunne kompansere litt for belastinga og derfor gi litt mindre problemer enn en som er veldig dårlig trent da.. så hun har gitt meg litt øvelser for å styrke musklaturen for å prøve å forhindre at jeg blir mye verre:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...