Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #1 Skrevet 8. desember 2006 lillegullet mitt er knallrød i rumpa,der som ting kommer ut(sorry beskrivelsen) og han hat hatt det i flere måneder nå(er 6 mnd nå) og det går ikke vekk!!eg vasker han kun med vann,bruker mesoft. har prøvt mange forskjellige kremer, og han lufter stumpen om morgenstellet og kveldstellet, og eg lar han ofte leke uten bleie på dagtid, selv om det kan bli en del vasking utav det....og eg har prøvt så og si ALLE bleietypene som selges... har tenkt å begynne på tøybleier etter jul til han...kan dette være løsningen?og er det mulig å være allergisk mot papirbleier?eller kan det være andre ting han ikke tåler?nå i det siste har det også blitt verre i stumpen hans, blitt litt mer eksem...og det er bare i sprekken han er sår,resten av stumpen er prikkfri! hca er det som er den luftigeste løsningen på tøybleier? tenkte på popolini bleier med ullbukser...vil dette være bra? takk for hjelp=)
Ranveig R Skrevet 8. desember 2006 #2 Skrevet 8. desember 2006 Har du tatt opp problemet med helsestasjonen/lege? Kanskje det finst ei enkel forklaring på problemet? Det er mange grunnar til at stumpen kan bli sår - det kan vere for varmt/klamt i bleia, den kan innehalde stoff som huda reagerar på, det kan vere utslag av allergi for enkelte matvarer, såpe/stellekrem, osv. Ellers har eg høyrd fleire fortelle at ungen deira ALLTID var sår så lenge dei brukte eingongsbleier, og at dei vart heilt bra ved bytte til tøybleier. Det skadar ikkje å prøve! Vi er veldig fornøgde med Popolinibleiene med ullbukse på. Ullbukser trur eg nok er det beste sperrelaget dersom sårhet er problemet, ulla slepp ut vanndamp og held temperaturen i bleia konstant. Poplinibleiene er veldig enkle i bruk, og held veldig godt på plass. Du får dei ein del rimelegare hos www.vidunderbarn.no enn hos nøstebarn.
tusseberta Skrevet 8. desember 2006 #3 Skrevet 8. desember 2006 Et luftig tips er også å bruke en del brettebleier med snappi(dvs uten brillebukse) og ullbukse, og hvis babyen har ømfindtelig hud(eller egentlig uansett) bruke skånsomt vaskemiddel. Og ikke tøymykner på tøybleier(ødelegger oppsugingen bl.a)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #4 Skrevet 8. desember 2006 Ja, det er mulig å være allergisk mot papirbleier. Derfor gikk vi over til tøybleier. Jeg startet med en ullbukse og noen brettebleier for å teste (hadde en del flanellskluter som jeg brukte). Gikk så over til popolino med ullbukse utenpå. Om du kjøper garn og oppskrift kan du jo strikke ullbukse i juleferien, de er veldig enkle å strikke selv. Klør utslettet? Du kan forsiktig forsøke med en mild kortisonkrem for å se om det kan hjelpe mot eksemen, men aller helst ville jeg hørt med lege før jeg begynte med slike virkemiddler. Uansett må du finne ut hva som forårsaker problemene, og tøybleier kan være en god løsning.
Duddlidu Skrevet 10. desember 2006 #5 Skrevet 10. desember 2006 Hei! Jeg ser du har fått mange lure svar, og vil bare tilføye at løsningen på sår stump her var tøybleier. Vi prøvde alt av kremer, potetmel og lufting. Begynnte først med tøybleier, men har nå kjøpt formsydde motherease på finn.no. (Vet mange synes det er ekkelt å kjøpe brukt, men 90 grader kokvask steriliserer faktisk bleiene.) Jeg er iallefall kjempefornøyd med disse og ullbukse på utsiden. I tillegg så vasker jeg ofte stumpen hans med olje istedet for vann når han har gjort bigbuissniss Altså litt babyolje på disse mesoft kompressene istedet for vann. Men som flere sier over her også, kan hende det er lurt å få helsesøster eller lege til å se på det om det har vart såpass lenge. Hilsen meg
Duddlidu Skrevet 10. desember 2006 #6 Skrevet 10. desember 2006 Begynte først med brettebleier skulle det stå over, ikke bare tøybleier
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2006 #7 Skrevet 11. desember 2006 hei, HI her=) takk for svar alle sammen=) skal på kontroll på hs denne uka,så skal høre med dem da.men har hørt med dem før også, men fikk aldri noe svar...syns ikke di der nede vet så mye egentlig...men skal til barnelege neste uke,så får høre der også=) vet at han er utsatt for allergi,så kan jo hende det er pga det... men skal uansett prøve ut tøybleier med ullbukse nå=) har kjøpt inn noen brettebleier som eg skal prøve først på han,for nå har han begynnt å tisse gjennom om nettene også,og det hjelper nok ikke på utslettet..? er blenda sensitiv vaskepulver bra for stumpen? skal prøve det rådet om å bruke olje når eg vasker han=) har aldri brukt våtservietter på han,så det kan det i allefall ikek være... tror ikke det klør for han,for han klager ikke, men han har veldig vondt når han gjør fra seg(griner og sutrer når han gjør det) ...men han har også veldig hard avføring,så vet ikke om det er pga utslettet, eller magen.. takk for svar igjen=)
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2006 #8 Skrevet 11. desember 2006 Jeg har brukt både blenda sensitiv og neutral, begge flytende, på tøybleiene. Mest fornøyd er jeg likevel med ecover flytende vaskemiddel. Ang vask av tøybleier så står det en del under tøybleier på tettinntil.com
Jippipippi Skrevet 11. desember 2006 #9 Skrevet 11. desember 2006 Hei! Jeg ville prøvd med rispapir i tøybleien, da er det ikke direkte kontakt mellom bleie og sprekk. Har det effekt kan du gå over til tøybleier. På mitt barn ble det bare verre med tøybleier, ble veldig vått og vi skifter bleie ofte. Lykke til! Ikke kjekt når de er så sår...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå