Gå til innhold

bedre sent enn aldri-min fødselshistorie ( tror ikke jeg har lagt den ut før..ammetåke..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik kom Amalie til verden:

Natt til Onsdag 08.11.06, nærmere sagt ca. kl. 04.15, våknet jeg og kjente noe jeg trodde kunne være vannet som gikk. Og jeg hadde rett! Vannet hadde gått. Jeg vekte Jonas, og han ble vel litt mer "på tuppa" enn meg akkurat da. Jeg ringte føden og de sa at siden det var natt, og at leie på babyen var usikkert, samt at det var enda litt over 3 uker til termin, så måtte jeg komme med en gang, for sikkerhets skyld.

Vi pakket med oss kamera, sykehusbagen og papirer. Og Kjørte av gårde, glemte en avkjøring og kjørte 500 m feil også..hehe, litt trøtte. Men det hele virket så uvirkelig, siden jeg ikke hadde noen rier eller noen smerter.

Vel fremme på sykehuset ( A-Hus) ved 5 tiden om morgenen, ble jeg lagt til registrering . For om ikke riene startet av seg selv, ville jeg bli satt i gang i løpet av 3 dager.

Jordmor sjekket leie, men hun fant heller ikke ut hvordan hun lå, men mest sannsynlig hadde hun fått hodet ned, men ble allikevel sendt til ultralyd.

Det ble tatt ultralyd av jenta i magen og vi fikk sett henne enda en gang, så søt og stor. Hun hadde vært flink å lagt seg med hodet ned, og fødselsvekt ble estimert til 3400 g. Stort til å komme 3 uker før tiden!

Hele tiden på sykehuset fortsatte vannet å "fosse" ut. Utrolig hvor mye vann det er der inne!

Jeg fikk en seng på et bad, og fikk beskjed om at de ville ha meg der over natten, men at om jeg ville kunne jeg dra hjem å vente.

Vi ventet en times tid og fant ut at nei dette går sent, kanskje vi skal dra hjem igjen, da var klokka rundt 8, men da begynte jeg å kjenne murringer i ryggen, og vi fikk tildelt fødestue!

Fra 8-9 tiden hadde jeg murringer/rier med 3-4 min mellom, de var ganske korte og smertene var bare som svake menssmerter, ikke så veldig vondt. Men fra 11 tiden ble de sterkere, og vondere.

Fra klokka 12 omtrent var de ganske så vonde og økte i lengde, de kom nå med 2-3 min mellomrom, og slik fortsatte de, ble vondere og vondere.

Ved vaktskifte rundt 4 tiden, da det kom en 3. jordmor, Var det veldig vondt. Og jeg lå bare å ventet på at hun skulle sjekke åpning, noe hun gjorde ved 5 tiden, da var det 2 cm. enda ganske lite.

Nå ble smertene så voldsomme, og jeg klarte ikke å slappe av, jeg fikk da sånne elektroder med strøm i ryggen, det hjalp litt mellom riene.

Men nå hadde jeg så vondt at jeg så ingen annen utvei en epidural! Men den kan ikke settes før fødselen er i gang, og det er 3-4 cm åpning. Jeg ba jordmor om å kjenne etter, hun sa at hun ville ikke skuffe meg for det pleier å ta enda en god stund. Men jeg insisterte, smertehelvete var i gang! Og jeg fikk rett, det var nå nesten 4 cm åpning, og hun kunne ringe på anestesilegen, så han fikk satt epidural på meg. Det føltes som en evighet, men han kom vel etter 10 min.

Jeg trodde aldri at jeg var en person som kom til å hyle og skrike, men der og da dreit jeg idet og hylene kom uten kontroll..hehe. Stakkars Jonas!

Epiduralen ble satt ved 18-19 tiden, og det tok en del rier før den hjalp, men i følge Jonas ble jeg en helt annen person da den ble satt! Så tydelig at den hjalp, nå fikk jeg i alle fall hvile mellom riene og de ble dempet litt. Det tok ikke lang tid før jeg følte pressetrang. Men det fikk jeg ikke lov til. Jeg fikk drypp for å få fortgang på riene igjen, og ved 20-tiden var det 10 cm åpning, det lå en hinne litt foran så det var ikke full åpning, men jordmor tøyde litt og sa at jeg lov å begynne å presse nå. Det var en lettelse.

Pressrier var ganske vonde, men det var deilig å endelig kunne gjøre noe! Og klokken 20.27 sa det plopp, og Amalie kom til verden! det var en herlig følelse! Da hun kom ut, da lettet alt! Jeg fikk henne opp på brystet, verdens skjønneste jente, lubben og god! Pappa Jonas fikk klippe navlesnora, og var veldig stolt! Jeg hadde henne på brystet mitt mens jeg ble sydd. Jeg revnet litt fremover. Nå var det hele over vi var blitt mamma og pappa! Det var deilig det! Og noe så uvirkelig! Kjemperart! Tenk at denne lille jenta skal vi få ha med oss hjem!

Hun ble veid og målt etter at hun hadde sugd ferdig på puppen. Målene var: Vekt: 3535g, Hodeomkrets: 35 cm, Lengde: 35 cm ( hode-sete mål). full lengde ble ikke målt da jeg har ligget med pute da jeg var baby, så da er det sjangse for at hun har samme hofteproblem, så de ville ikke strekke henne ut, men jordmor tippet 50-51 cm.

Vi lå en stund på fødestua, fikk kveldsmat og flagg! for å feire! Jeg trengte virkelig den maten! for jeg hadde nesten ikke spist noen ting og var kjempesvimmel!

Etter hvert følte vi oss klare til å bli trillet på barsel! Og jeg fikk ny seng, og jenta mi opp i senga og, ble trillet ned i 10. etg. Så deilig å være ferdig, og være foreldre til verdens skjønneste jente! Som forøvrig ligner veldig på pappaen sin! Velkommen til oss kjære Amalie!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så masse, og takk for at du delte historien din med oss.

Kos dere, alle tre!

Skrevet

Gratulerer så mye:) Lykke til videre og kos dere :)

Skrevet

Så flott!! Gratulerer såå masse med snuppa :o)

Skrevet

Gratulerer så mye, det var en fin historie:)

Skrevet

Gratulerer med jenta og takk for at du vil dele opplevelsen med oss:-)

Skrevet

Takk for fin historie!! : )

Gratulerer med lille prinsessa!

Skrevet

Gratulerer så mye med lille Amalie!! Takk for historien ;))

Skrevet

Takk for at du delte historien med oss.. Gratulerer så mye til dere:)

Skrevet

Kjæmpefin fødselhistorie! Gratulere så masse!

Skrevet

Fin historie. Minner meg litt om min egen fødsel:-) Gratulerer så mye!!

Skrevet

Gratulere med lille Amalie :o)

Kjempe fin fødselhistorie!

Skrevet

Gratulere så kjempemasse, vart ein lang fødsel på deg da!! Men no er det no over, bare å nyte tida som er no.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...