Piraka Skrevet 8. desember 2006 #1 Skrevet 8. desember 2006 Jeg vet jo at mange kommenterer magen til gravide fordi det liksom bare er for å si noe, men nå må jeg innrømme at jeg er luta lei av de kommentarene. Først får jeg høre at magen er for liten - "er du kommet så langt, men du har jo nesten ikke mage/du er jo så liten". Og så svarer jeg at "bare vent, i sjuende måned spretter magen ut og da kommer alle til å si det motsatte". Jeg er jo tredjegangsgravid, så begynner å kunne ane sånne ting. Og det er helt rett, nå kommenteres det at "herregud, så stor du er..termin først om to måneder..jøss du er svær". Altså, jeg er sikkert kjempehårsår på dette, men nå går jeg og bare kjenner meg alt for stor. Det er som om det finnes en slags "fasit" på hvor stor man skal være på gitte tidspunkter i svangerskapet. Og jeg er da absolutt ikke ifht den malen..tydeligvis. Teit, jeg vet det, men får faktisk litt komplekser av det. Hvorfor er det egentlig allment akseptert at man kan kommentere magestørrelsen til gravide? Er da ikke vanlig folkeskikk ellers å først ytre seg om hvor stor en kollega har blitt før man kan komme til saken man egentlig hadde tenkt å diskutere. Tenk om jeg skulle gjort det: "Jøss, for ei dobbelthake du har fått da! Jaja, se på denne saken her - hvordan skal vi løse den?" Nesten så bare det blir en grunn til sykemelding til slutt Litt utslitt tema kanskje dette her, men måtte bare få det ut! Noen som kjenner seg igjen?
Hanne <3 Adrian<3Leah Isabell Skrevet 8. desember 2006 #2 Skrevet 8. desember 2006 kjenne mæ igjen der ja.. nu di siste 3-4 ukan har magen min poppa fram som troll i eske! Men.. æ syns ikke d verste e at folk kommentere, men når folk du knapt nokk har sett før kommer bort å tafse på magen min, da blir æ irritert! Gravide e jo tydlivis fritt vilt, d e liksom plutselig blidd greit at alle kommer å tar på kroppen din... arg!!! e ikke så fornøyd me å se ut som en stranda hval, å da hjelpe d ikke at folk kommer å tar på mæ, å kommentere kor stor magen e blidd....
Piraka Skrevet 8. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 8. desember 2006 Ja, det er jo enda verre! Har heldigvis sluppet den tafsinga. Men har innarbeida albuereflekser også da, så de som er i nærheten av å prøve seg, blir liksom "tilfeldigvis" skubbet bort av armen min. De tar det hintet og later som ingenting
RompeRock Skrevet 8. desember 2006 #4 Skrevet 8. desember 2006 Det er stadig vekk folk (fremmede sådan) som kommenterer magen min... Standard er at når de får høre at jeg har igjen to måneder, er responsen deres: "Da blir du svær!" Ehhh, jo takk, det blir jeg nok... En annen kommentar er: "Sikker på at det ikke er tvillinger da?" Hmm, tja, burde jo være sikker på at det ikke er det ja.... Jeg har alltid syntes at det å kommentere andres kropp, gravid eller ikke, er en uting. Med mindre det er en kommentar som åpenbart er ment som et kompliment, som f.eks. til en gravid: "Så fin mage du har" ) Har heldigvis ikke opplevd at fremmede har tatt på magen ) Og når venner eller familie gjør det, synes jeg bare det er kos.
Nå kommer nr. tre Skrevet 8. desember 2006 #5 Skrevet 8. desember 2006 Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i akkurat de samme kommentarene. Men har venninner som har fått slike sårende kommentarer. Det er ikke noe hyggelig. Noen orket til slutt ikke gå ut for de orket ikke å møte folk som skulle bry seg med det. Men det som jeg opplever mest er at folk tar på magen hele tiden, og DET er ihvertfall irriterende......folk jeg ikke kjenner en gang, skal bort på å ta og stryke. Hva er det for noe tull ??? Du har sikkert en flott mage, og vær stolt av den !!! Av og til når vi er sammen med folk og ingen kommenterer noen ting så syns jeg det er så deilig...Man må jo ikke snakke om det hele tiden, og få kommentarer ???
Piraka Skrevet 8. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 8. desember 2006 Haha, jeg har også fått høre den tvillingkommentaren. Heldigvis har jeg støtte i mamma som bare sier at hun også ble så svær da hun var gravid. "Først kommer magen, så kommer kjerringa" fikk hun høre. Så det var nok ikke så annerledes før i tida heller.
Hoppetussa 25 og Ylva. Skrevet 8. desember 2006 #7 Skrevet 8. desember 2006 Helt enig med deg der altså,er også lei av alle magekomentarene til tider. Også så forskjellige meninger det er blandt folk! En dag kan jeg få høre at jeg er så liten til å være i min 7 mnd, og andre kan si at nå er du jammen kjeeempesvær og du kommer nok til å føde før tida! Orker ikke svare alle lenger jeg,bare trekker på smilebåndet når alle kommenterer. Jeg kjenner meg forresten kjempestor,er i tillegg 1,80 høy så jeg føler meg litt som en elefant der jeg vagger rundt;)
Piraka Skrevet 8. desember 2006 Forfatter #8 Skrevet 8. desember 2006 Enig! Det er jo åpenbart for alle at jeg er gravid, så jeg også synes det er godt når jeg føler at folk rundt meg liksom bare erkjenner at "ok, hun er gravid" og ellers behandler meg som før. Heldigvis noen av dem også, da!
linneha Skrevet 8. desember 2006 #9 Skrevet 8. desember 2006 Svigermora mi kaller meg for tjukkeberta...å kommenterer "oi,i dag var magen stor!". Litt rart det der, for magen min er ikke akkurat stor, og har lagt på meg 5 kg til uke 32...blir irriert, ingen som liker å bli kalt tjukk liksom. Det virker som om jeg er allment eie nå for tiden, alle spør om hvordan jeg har det og om hvilke plager jeg har..."går du ofte på do nå for tiden?"...eehh...det er jo en privatsak da. Og en ting til, det virker som graviditeten har tatt fra meg både dømmekraft og balanse, "alle" sier at jeg må være forsiktig hver gang jeg setter beina utfor ytterdøra. Akkurat som om jeg har tenkt å løpe ut i trafikken eller oppsøke andre farer!! hehe...komisk det der:)
Vintersol Skrevet 8. desember 2006 #10 Skrevet 8. desember 2006 Så enig så enig. Både når det gjelder kommentarene og tafsingen. Halvfulle kollegare som skal bort å klappe på magen på julebordet er ikke festlig. Forstår ikke hvordan noen kan tro at det er greit?!?! Ville da aldri gjort det med andre selv. Føler liksom at jeg har gått fra å være person/kollega/venn til å bare være gravid. Og at alle ser det som sin fulle rett til å kommenter og spørre om alt. Det er sikkert godt ment, men det er ikke alt man har lyst å dele med alle. Gjelder spesielt på jobb syns jeg. Der foretrekker jeg fremdeles å være Kollega eller Forretningsforbindelse eller noe sånt. Ikke først og fremst Gravid Kvinne...
Ylva og Mathilde Skrevet 8. desember 2006 #11 Skrevet 8. desember 2006 Jeg har et litt annet forhold til det med 'tafsing', for babyen er egentlig veldig aktiv, og jeg tenker det er sikkert gøy, for de som vil, å kjenne en baby sparke. (det er jo ganske spesielt..) Men, hver gang det er full aktivitet og jeg sier 'nå kan du kjenne', gir hun seg og blir 'kjempesjenert', og jeg er så redd for at de som så gjerne vil kjenne det blir skuffet.. jeez... jeg høres ikke helt frisk ut..
愛 siusiu 龍 Skrevet 8. desember 2006 #12 Skrevet 8. desember 2006 ja vet du hva det opplever jeg også. det er kjempeaktivt der inne, så ber jeg dem kjenne på magen- så med ett- er det heeeeelt stille. hva er det der? det skjer hveeeeer eneste gang noen andre enn familien min skal kjenne på......
solstråla78 Skrevet 8. desember 2006 #13 Skrevet 8. desember 2006 Heisann alle sammen! Er så enig, så enig.. Alle skal kommentere..For min del går det på "å så liten magen din er, er det virkelig bare åtte uker igjen til termin?" etc.. Etterhvert begynner man å bli temmelig lei og sliten av disse kommentarene, og jeg ble faktisk så engstelig at jeg måtte ta det opp med legen..Han sendte meg til ultralyd, selv om SF målet var tilfredsstillende, og alle prøvene (BT, vekt, urinprøve, fosterlyd) så bra ut.. Ultralyden viste en frisk, aktiv gutt, litt mindre enn gjennomsnittet ( minus 8% i forhold til et utg pkt på 3500 gr ved fødselen).. Gjennomstrømmingen så helt fin ut, og han gjorde pustebevegelser, og viste alle tegn til å trives.. Heldigvis.. Jeg er jo ikke noen kjempe selv, var 2750 når jeg ble født, og er i dag bare 1,63, så er glad jeg ikke får noen kjempebaby.. Men, selvfølgelig.. er jo redd for at veksten til babyen skal stagnere, så får følge med på SF mål etc videre.. Regner med jordmora sier fra hvis ho mener det er fare på ferde.. Dessuten skal jeg på en ny ultralyd om ca 4 uker.. Det blir ca 4 uker før termin.. Uansett magestørrelse, vekt etc..Lykke til alle sammen!!
seff Skrevet 8. desember 2006 #14 Skrevet 8. desember 2006 Jepp, det er ikke grenser for hva folk tillater seg å si til gravide. Det verste eksempelet for min del var vel da en totalt fremmed ansatt i en butikk kom med kommentaren "Ja, der inne er det vel flere enn en? F#%* off! Ang klåing på magen så er det greit så lenge det er snakk om folk jeg kjenner. Var på julebord forrige helg, og alle kollegaene mine ( 99,9% kvinner) var helt besatt av magen og drev og holdt på med den hele kvelden..hehe...Det var bare koselig da :-) De mimret og prata om da de hadde vært gravide og hvor fantastisk det var osv.
trenger å være anonym nå Skrevet 8. desember 2006 #15 Skrevet 8. desember 2006 Forrige svangerskap hadde jeg en gedigen mage, og alle spurte om jeg skulle ha to. Denne gangen har jeg en myyyye mindre mage. Fått en del kommentarer på det, men på julebordet var det ei som lurte på når jeg hadde termin. Fortalte at det er den 17 januar. Kommentaren hennes var: Da er du jammen meg snerten! Det syntes jeg var kjempe koselig. Jeg var ikke liten, men snerten Var på UL på i går, kommentaren fra JM var: Så fin magen din var da. KOSELIG!! Folk kan hvis dem vil....
Tinema og Odin 16/2-07 Skrevet 8. desember 2006 #16 Skrevet 8. desember 2006 Helt enig med deg Priaka. At andre kommenterer magen min, synes jeg er frekt og unødvendig. Jeg har speil hjemme og vet hvordan jeg ser ut. Men på den annen side så synes jeg det er hyggelig at det synes at jeg er gravid. Jeg var ute å spiste forrige helg med vennegjengen og etterpå ble det en liten tur ut på en pub. Der kom det folk bort til meg ofte og tok på magen min og gratulerte. Villt fremmede mennesker!! En ganske så full dame satt seg faktisk ved siden av meg og klappet og strøk meg på magen. Jeg dyttet irritert bort hånden hennes, og da ble hun ganske "spak" og beklaget seg. Makan!! Vi gravide er tydeligvis allemannseie og til utstilling. Folk tenker ikke på at selvom man er gravid så betyr ikke det at man kan si hva man vil til folk. Det er selvsagt hyggelig med komplimenter, men ikke at man er liten eller stor osv. Dette er noe jeg kommer til å ha i bakhodet en annen gang når noen jeg kjenner er gravid. Jeg skal bare gi komplimenter!!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #17 Skrevet 8. desember 2006 Jo, kjenner meg igjen i dette. Flere som kommenterte at magen min var så liten i 5 og 6 måned, deriblant mamma. Jeg ble jo nesten bekymret. Men i 7 mnd var ståa en annen. Nå synes mamma jeg er stor. Virker nesten som hun synes jeg er alt for stor. Mora til min kjære syntes iallefall ikke jeg var liten, poengterte hun så hørtes ut som hun også syntes jeg var stor. Men sf-målet ligger akkurat på streken det, så jeg vil nå tro størrelsen er akkurat som den skal. Og tafsing ja. Ei på skolen stikker hånda rett inn i magen min, trøkker den liksom inn med fingertuppene. Det liker jeg veldig dårlig, er jo redd hun skal skade baby. Og menn/gutter som bare tar seg til rette å tafser, litt ubehagelig. Er ikke vant til så mye kroppskontakt fra folk som ikke står meg nær. Heldigvis har ikke pappa drevet å klappet på magen min, han bare kaller meg tjukka, og spør om jeg har blitt feit. Ikke så koselig det heller kanskje da. Heldigvis gir min kjære uttrykk for at han synes jeg er vanvittig tiltrekkende med min store mage. Godt jeg har en så fantastisk forloved.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå