Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #1 Skrevet 8. desember 2006 hvilken smerte var det dere opplevde når dere hadde sopp i brystene ? jeg helpumper meg og har vondt i starten når jeg pumper, nå har jeg blitt sår og blør på den ene vorten. jeg er ellers noe øm på selve vortene, men så pumper jeg meg jo 7 ganger daglig, kan jo være at det sliter litt også, jeg er så usikker på om jeg har det på brystene eller ei, hva er kjennetegnene ?
Babykilo Skrevet 8. desember 2006 #2 Skrevet 8. desember 2006 Hvis babyen aldri har puppen i munnen sin tror jeg neppe det er trøske... Hos meg så jeg det først hos gutten min. Så merket jeg at jeg var litt sår, særlig i starten som du sier. Huden blir blank og kanskje litt flassete og rød. Kan komme sprekker, og det er innmari vondt. Stråler liksom i puppen også etterhvert. Kanskje du pumper med litt for kraftig vakum? Får du utdrivningsrefleksen godt i gang før du bgynner pumpingen?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #3 Skrevet 8. desember 2006 ja det kan være, barnet dier bare 2 ganger om dagen, jeg har ikke vondt "inni brystet", men kun på selve brystvorte"knoppen". Akkurat i det barnet starter, eller pumpen starter å suge, rykker og og napper det og gjør kjempevondt, etter litt tid er det ikke vondt lengre. jeg har vært forkjølet, sambo og baby, og jeg har nå fått sår på venstre brystvorte. Altså sprekker som er røde og blanke på en måte. Jeg vet liksom ikke om jeg har sopp, eller om det kun er sår vorte. Det jeg sliter med å vite. takk for råd, hva tror du det er ?
tæssejenta Skrevet 8. desember 2006 #4 Skrevet 8. desember 2006 Er det sånn stråle- smerter*? Da kan det vostnok være utrivnngsrefleksen du merker. Svigerinnen min hadde det sånn hver gang hun startet å amme. Når jeg hadde sopp, hadde jeg sprukne brystvorter, og blødde litt ved amming/ pumping. Gjorde KJEMPE vondt i starten når jeg ammet eller pumpet meg. Jeg gav opp å pumpe, for syntes det var vondere, og smurte puppene med mykostatin creme. Den får du på resept hos legen. Hjalp fort.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #5 Skrevet 8. desember 2006 Okei så det middelet jeg fikk for barnet, altså myko. flaske, kan man ikke bruke på brystene ? må ha eget til de ? da skal jeg ringe legen mandag, for hos meg stikker det noe ekstremt i puppene helt i starten av amming/pumping. så går det over etterhvert som jeg har holdt på en stund, men i starten holder jeg nesten på å grine så vondt gjør det. men går som sagt over etter 30 sek. hva tror dere ?
tæssejenta Skrevet 8. desember 2006 #6 Skrevet 8. desember 2006 Er ikke helt sikker på hva det kan være jeg.. Men tror legen kan ta prøve av melken din for å sjekke om det er sopp. Du kan prøve med cannesten salve også. Den er jo resept fri. Noen sier det hjelper med Naturell youghurt også. Smør litt på brystknoppen og området rundt etter hver amming, og klipp opp et laken og bruk som amme- innlegg. Ta nytt hver gang.
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 8. desember 2006 #7 Skrevet 8. desember 2006 Jeg hadde sopp på brystene, og gutten i munnen. han fikk mycostatin mixtur for å smøre i munnen, jeg fikk mycostatin salve til puppene.. (ammehjelperen min anbefalte ikke canesten til puppene, for den var beregnet for andre steder, men de sier nok forskjellig fra plass til plass ang det). Ang smerten, jeg hadde sinnsykt vondt i puppene ved amming/pumping + at det strålte innover og bakover liksom. Veldig vondt! Anbefaler å få tatt en prøve for å se om det er det, evt kan det være en infeksjon også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå