fikk prins 11.01.07 Skrevet 8. desember 2006 #1 Skrevet 8. desember 2006 Hei alle sammen... jeg har tenkt en del på vekt denne gangen...har en datter fra før av og når jeg ventet henne var jeg ikke så opptatt av vekt som nå... og det resulterte i at jeg gikk opp 36 kilo...helt klart mye vann i kroppen da, hadde ødem på 3........men avlikevel var det ekstremt mye...dette har da gjort at jeg så og si har vært hysterisk for å gå opp såååå mye i vekt.. Gikk forøvrig ned alle de 36 kiloene så det gikk bra...har vel egentlig vært litt nervøs for at jeg må bruke mye tid på å gå ned igjen denne gangen...men jeg krysser fingre og tær for at det skal gå bra...har til nå gått opp 12 kilo...er i uke 36 nå...så det er en stoooor forandring etter min mening..men føler ikke dere der ute at det er utrolig mye fokus på vekt når vi er gravide??????? det er egentlig mye tid vi bruker på å tenke vekt når vi går sånn...jeg syntes det er slitsomt jeg da... flere som kjenner seg igjen og som syntes fokuset burde vært mer på det å kose seg med den flotte voksende magen????eller andre gleder ved det å gå gravid?? er neervøs hver gang jeg skal til legen på kontoll..orker ikke få bebreidende blikk liksom!!
firebarns mor Skrevet 8. desember 2006 #2 Skrevet 8. desember 2006 jeg er i uke 37 og har gått opp 12 kg. det er vist helt normalt.det rare er at jeg synes ikke jeg har gjort annet en og spise.men godis har ikke fristet i det heletatt denne gangen.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #3 Skrevet 8. desember 2006 Hei, jo jeg syns det er veldig mye fokus på vekt, om å gjøre å gå ned minst etc. Ute blandt folk må jeg nesten unnskylde hvorfor jeg har gått opp så mye, føler virkelig skammen.. Jeg har gått opp 18 kg, nå skal jo disse fordeles på mine 180 cm, men når jeg sier jeg har gått opp så mye gisper folk, ser på meg med sørgelige øyne å sier : Du må begynner å spise sunnere og mindre... Men for helvete, jeg spiser sunt, jeg sitter ikke å stapper i meg... Noen reagerer veldig hormonelt også, og mye vann. Gikk raskt ned de 25 kg fra forrige gang. Jeg håper på det samme denne gangen så klart.. Så alle alle bessevitere der ute : Hold kjeft !! Ikke legg deg borti vekta vår !!!!! Sånn : da fikke jeg ut litt agresjon i dag 12 kg - i uke 36 er ingenting Mine 18 har kommet i løped av 30 uker... Og vet du hva; jeg driter i det, jeg vil ha det bra, heretter skal jeg ikke unnskylde vekta mi !! Kos deg med prinsen i magen - og julematen det skal jeg.
noegodtivente Skrevet 8. desember 2006 #4 Skrevet 8. desember 2006 hei jeg er i uke 37 og har gått opp ca. 11 kilo, noe jeg er strålende fornøyd med. Jeg er ganske liten og spinkel i utganspungtet og har i grunn vært mest nærvøs for å gå for lite opp i vekt. Jeg får alltid høre hvor liten jeg er og at jeg må spise mere av alle "forståsegpåerene," noe som er like irriterende som noe annet!! men drit i dem, det viktigste at babyen har det fint.....
Mille-k Skrevet 8. desember 2006 #5 Skrevet 8. desember 2006 Jeg synest ikke det er så mye fokus på vekt. Jeg har en venninne som synest jeg har lagt på meg såååå mye (hun er informert om vektoppgangen i uke 32, så den er mer nå), hun spiste snop i heeeele svangerskapet og la på seg 9 kilo... Ellers er det ingen som spørr. Hos jordmoren min veier jeg meg ikke, hun sier at det viktigste er at jeg ser sund og frisk ut. Selv synest jeg at jeg har lagt på meg mye (17 kg i uke 36 er det nå), men skjønnner ikke hvor kiloene er, er jo bare mage... nesten :-) Drit i hva andre sier, og la være å informere hvis de bare kommer med dumme kommentarer.
fikk prins 11.01.07 Skrevet 8. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 8. desember 2006 Det er godt å høre det fra flere hold liksom...syntes rett og slett det er slitsom jeg da...jeg er også relativt tynn til vanlig så det er vel egentlig bare magen min som er stooor da...ellers bruker jeg vanlige gensere fra vero moda nå i str. M...ellers bruker jeg str.S...så jeg føler meg ikke så stor nå..men er lei av alle som kommenterer at jeg er blitt så stor...mens andre sier...jeg syntes du er sååå liten i jeg...nesten sånn at man liksom ikke har termin da man sier liksom...se å bestem dere for F....enten er jeg stor eller liten whatever liksom.... slitsomt å tenke vekt---skulle ønske at jeg slapp å veies hver gang jeg også... klemmer fra meg
Sognerosa Skrevet 8. desember 2006 #7 Skrevet 8. desember 2006 Det er faktisk like slitsomt å ikke legge på seg... Jeg var dårlig i starten av svangerskapet, noe som resulterte i at jeg tok av 8 kilo. Jeg har enda ikke lagt på meg igjen de 8 kiloene... mangler 2 kilo på det, er nå 32+0. Var hos jordmoren min i går, og da veide jeg det samme som for 4 uker siden. Fikk mange spørsmål om jeg spiser osv. Men magen har vokst iallefall, og ligger der den skal på SF målet. Og det er gode spark og mye liv inne i magen. Forige svangerskapet mitt la jeg på meg 10 kilo. De kom jevnt over hele perioden. Veldig forskjellig fra svangerskap til svangerskap tror jeg...
selfangerkjerringa Skrevet 8. desember 2006 #8 Skrevet 8. desember 2006 Jeg er ganske åpen om hva jeg veier og ikke. Jeg er 163 cm "høy", og ved har hatt litt vektproblemer og spiseproblemer oppgjennom. Da jeg ble gravid sist var jeg 80kg, og gikk opp til 97kg ved fødsel, mye pga vann i kroppen. Da vi giftet oss 2 1/2 mnd etter fødsel var jeg nede på 82kg igjen. Men så hadde jeg litt problemer, og var hele 87kg da jeg (litt for tidlig i forhold til planen) ble gravid igjen... Imorgen er jeg 36 uker på vei, og veier 100kg akkurat. Det er litt drøyt, men jeg vet at jeg ikke har vært særlig usunn i svangrskapet - jeg har hatt et variert kosthold og knøttemor i magen skal nok ha fått et godt utgangspunkt disse 9mnd hun har vært på besøk (ligger forrsten magebilder inne på våre album, under nicket mitt) Gjennom hele svangerskapet har både lege og jm vært veldig avslappet ang. vekta mi. Det ser ikke ut som jeg lagt på meg selv egentlig, men vagger rundt med en DIGER mage... den glukosebelastningstesten jeg skulle tatt i uke 30 droppa legen, siden det virka som om utviklinga mi ellers virket såpass normal og fin. Lege/jm spør meg på vei ut døra omtrnt om jeg har lyst til å veie meg, og sier jeg nei, så svarer de "nei du trenger jo overhodet ikke, du er jo så flott og fin, med DEN fine magen"... så jeg føler faktisk ikke at kiloene har vært et problem i det hele tatt. Skulle ønske de ikke hadde blitt så mange, men får håpe bekkenløsninga gir seg fort etter fødsel så jeg får gått dem av meg igjen nå kan det jo være fordi jeg ER litt lubben at folk er høflige nok til å kommentere magen og ikke at JEG er blitt stor, men samtidig - med den pansermagen jeg har så er det ikke rart at folk blir litt opptatt av den og overser dobbelhakene, hehehhehe
Pølsa Skrevet 8. desember 2006 #9 Skrevet 8. desember 2006 Legen min (går ikke til jordmor) har veid meg hver gang jeg har vært på kontroll, men har overhodet ikke nevnt vekta. Tror han gjør det bare for å følge med på vektøkninga - legger man plutselig på seg veldig fort kan det være tegn på svangerskapsforgiftning. Jeg er stor fra før, og har lagt på meg ca. 12 kg. Er 37+4 idag, og jeg er veldig fornøyd med ikke å ha gått opp mer. P.g.a at jeg har litt ekstra fra før, så var jeg bekymra med hensyn til vekt denne gangen, og har virkelig bestrebet meg på å leve sunt og bevege meg så mye som mluig. Som deg, så var jeg bekymra for sleivete kommentarer osv., men legen min har som sagt ikke nevnt vekt med et ord. Altså ingen fokus på vekt - og det er så deilig! Enig i at det er andre ting enn akkurat hva man veier og hvor mye man går opp fra gang til gang som er viktig i et svangerskap!
Mamma til Tuva:) Skrevet 8. desember 2006 #10 Skrevet 8. desember 2006 Jeg er 32+2 og har gått opp 8 kg. Jeg veide rundt 77 kg da jeg fann ut jeg var gravid...Jeg er skikkelig hysterisk når det gjelder vekt. Venninna mi gikk opp 23 kg da hun var gravid med sin første og hun slet i 2 år før hun nådde den vekta hun hadde før hun ble gravid..Dette har fått meg til å være veeeldig forsiktig med hva jeg spiser. Har fått litt "kjeft" av jordmor siden jeg ikke har gått opp så mye,men så lenge barnet vokser som det skal og har det bra så er det jo ikke noe problem.
IngyThing & lykkeliten Skrevet 8. desember 2006 #11 Skrevet 8. desember 2006 jeg er i uke 37 og har gått opp 14. Trur det er ganske normalt. Det får bli som det blir, blir kiloene liggende, får jeg bare trene di av..
Villemo3 Skrevet 8. desember 2006 #12 Skrevet 8. desember 2006 Ka-ping, du hadde virkelig en flott mage du! Så på bildene dine nå. Ser ikke ut som om du veier 100 kg altså. Jeg får forresten kommentarer fra folk hele tiden: Oj, så stor du er, er det tvillinger, sikker på at det ikke er tvillinger....Den dagen jeg dro inn på fødestua hadde jeg sånn ca sånn mage du har nå (og da er jeg kun 5 mnd på vei...) Sånne ting drev venninna mi og sa hele tiden. Mora hennes også: jeg la bare på meg 2 kg blablabla...Piss off! Jeg la på meg 18 kg forrige svangerskap, men tok av meg alt. Jeg får rett og slett bare mage tidlig og en kjempemage tydeligvis. Blir alltid så glad når jeg ser at andre har like stor mage som meg hehe..
Venter på gutt nr 3 :) Skrevet 8. desember 2006 #13 Skrevet 8. desember 2006 I mitt forrige sv.skap la jeg på meg 12 kg. Nå denne gangen har jeg hittil lagt på meg 7,5 kg. (men startet på 83,2 kg og hadde vel litt og gå på fra før ja) Er 38 uker i morgen. Så er veldig fornøyd. Men ja er enig med dere. Det blir fokusert veldig på vekt. Men følte det mest i starten av sv.skapet. De var vel redd jeg skulle ligge på meg for mye, er jo bare 1,62 m på strømpelesten..
Mrs. Bouquet Skrevet 8. desember 2006 #14 Skrevet 8. desember 2006 Man skal legge på seg 9 - 12 kg. Om man legger på seg mer eller mindre, er tykk eller tynn fra før, liten eller stor, spiser sunt eller ikke, ingenting betyr noe. Man skal ligge innen for normalen ellers er man helt og holdent skyld i det selv. Har man lagt på seg mindre, må man spise mer, stakkars baby! Har man lagt på seg mer, må man bare se å spise sunnere og bevege på seg mer. Slik er holdningene dessverrre!
Gjest Skrevet 8. desember 2006 #15 Skrevet 8. desember 2006 Jeg har heldigvis en fastlege som jeg opplever som både flink og sånn passe opptatt av vekt. Syns det er fint at man blir veid hver gang, at noen følger med, men har ikke fått "skjenn" for å ha lagt på meg 12 kg i løpet av 31 uker...i følge legen min var det helt ok Andre som kommenterer at jeg må passe på hva jeg spiser sier jeg bare til at jeg er takknemlig for hvert kilo jeg legger på meg, for kroppen trenger det etter fødselen...med alle untatt svigermor stopper argumentasjonen der, hi hi.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #16 Skrevet 8. desember 2006 Gutsbestebarn høygravid: Hvorfor sier du sånn? Det er jo ikke tilfelle. Jeg har gått opp 18 kg, og spiser ikke godter, har et normalt kosthold som jeg hadde før jeg ble gravid, men pga bekkenet kan jeg ikke trene like mye som før. Og jeg har fått mye vann. Det er vel så normalt. Du er jo da en av "mobberne" !!
findus Skrevet 8. desember 2006 #17 Skrevet 8. desember 2006 Gutsbestebarn sa jo ikke at det var hennes mening - hun sa bare at det var sånne holdninger man møter som gravid - og det er det jammen meg! Jeg har gått rundt i flere uker nå og bekymra meg fordi alle synes jeg har blitt så diger - har følt meg skikkelig uansvarlig, liksom. Men da jeg kom til jordmor sa hun at alt så fint ut, og at det ikke var noe unormalt med hverken magen eller vekta. Skjønner ikke helt hva folk vil oppnå heller, med å drive og si sånne ting? Tror ikke de mener noe vondt - men kan bare ikke skjønne hva de vil med det? "Du er unormalt diger - er det sikkert at du har fått riktig termin? Er det sikkert at det bare er en?" Aaaaargh!
Har en av hver-full stopp nå=) Skrevet 8. desember 2006 #18 Skrevet 8. desember 2006 Med sønnen min gikk jeg opp 29 kg (!!!!) Var ikke så veldig vanskelig å bli kvitt de igjen men jeg tenker meg litt mer om denne gangen..Stresser ikke med å ikke legge mye på meg BARE tenker meg litt om. Er nå i uke 32 å har lagt på meg 7 kg..Synes det er bra jeg =)
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #19 Skrevet 9. desember 2006 rundt 15 kg har jeg hørt er "normalt"... ikke 12 som noen skriver her...
Nutti og Leonora + 2 huleboere Skrevet 9. desember 2006 #20 Skrevet 9. desember 2006 og jeg har hørt mellom 12 og 18 kilo...... det spiller vel ingen rolle. har selv lagt på meg 11 kilo til nå (er akkurat begynt på uke 31) og både legen og jordmor er storfornøyd:) selv om det lille nurket ligger over på sf mål. jeg er også en av de som hadde godt mye å ta i når jeg ble gravid, men jeg må jo si at jeg ser faktisk slankere ut nå enn jeg gjorde før:) ser ut som all vekt har lagt seg på magen hos meg.og om jeg går opp noen gode kilo til, så får det heller bare være. jeg synes vi skal være stolte over magene våre og kose oss med de så lenge vi kan;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå