Gjest Skrevet 8. desember 2006 #1 Skrevet 8. desember 2006 Gutten min bæsjer så mye for tiden og nå har han blitt rød og litt sår på rumpa. Har smurt med stellekrem og bruker potetmel. Men skal de først smøres også ta på potetmel eller skal man enten ta krem eller potetmel (altså ikke bruke begge deler samtidig) ?
lærer Skrevet 8. desember 2006 #2 Skrevet 8. desember 2006 har du prøvd weleda sin stellekrem? Den er genial!! Jenta mi var rød på stumpen hele tiden inntil jeg begynte å bruke den.
Gjest Skrevet 8. desember 2006 #3 Skrevet 8. desember 2006 Nei, bruker SebaMed. Er det på apoteket man får tak i den ?
lærer Skrevet 8. desember 2006 #4 Skrevet 8. desember 2006 Helsekost. Den er helt super-får ikke fullrost den nok.
2julibarn Skrevet 8. desember 2006 #5 Skrevet 8. desember 2006 Hei, jeg har lest at man ikke bør bruke potetmel da dette legger seg i folder, og når melet blir fuktig og knudrete så blir babyen mere sår (i hudfolder) da det gnisser mot huden. Har ingen erfaring m potetmel selv. Har derimot også erfart at stumpen blir sår ved hyppig avføring, og da gjelder det å gi stumpen litt luft (ligge uten bleie en liten stund), vaske kun med myke kluter eller fingrene, og smøre med sinksalve. Når jeg har gjort dette har stumpen alltid blitt bra igjen!
jente 06/06 jente 08/08 Skrevet 8. desember 2006 #7 Skrevet 8. desember 2006 melder meg på denne. Når jeg har brukt talkium (blir vel litt de samme) blir rompa mer sår. Nå buker vi kun sinksalve.
Gjest Skrevet 8. desember 2006 #8 Skrevet 8. desember 2006 Vi bruker sinksalve hvis huden er veldig rød. Det fungerer bra, men det er også viktig å la huden tørke, og da er potetmel et godt middel. Det fungerer ikke så godt sammen, nei. Jeg lar gjerne huden tørke og bruker potetmel i foldene på kvelden. Morgenen etter vasker jeg potetmelet vekk, og smører på sinksalve.
Sjokoholikern Skrevet 8. desember 2006 #9 Skrevet 8. desember 2006 gutten min var sår i stumpen i flere uker... ingenting hjalp, og jeg hadde prøvd ALT! men så var det noen som tipset meg om jeg kanskje hadde prøvd feil zinksalve, så jeg kjøpte silulen zinksalve og sårene var borte to dager etterpå! vidundersalve!
Happy Ignorant Skrevet 8. desember 2006 #10 Skrevet 8. desember 2006 Vi bruker potetmel på begge våre barn, og har holdt sår rompe unna siden vi startet med det. Bruker det når huden har vært eller skal være lenge fuktig, som morgen og kveld, lange bilturer etc. Pudrer i foldene med potetmel, og tørker/blåser bort det overflødige melet. Hvis melet blir liggende tykt i foldene kan det bli sår av det. Bruker det altså forebyggende. Om det allerede har blitt sår, er det viktig at det kommer luft til huden (papirbleiene er veldig tette), slik at såret gror fortere og det ikke kommer sopp til. Og da har vi lagt en liten strimmel med mykt tøy på rompa eller i de såre hudfoldene (feks oppklippet, gammelt, slitt, mykt bomullslaken) ved bleieskift. Smør et tynt lag med en god sårsalve først, feks Lacobase Repair (fås på apotek).
Pusn Skrevet 8. desember 2006 #11 Skrevet 8. desember 2006 Aselli sårsalve er helt fantastisk! Det er ei transalve de selger på apoteket. Da min lille gutt var helt ny hadde han avføring hver gang vi skiftet bleie og ble tilslutt SKIKKELIG sår. Prøvde sinksalve og det ble ikke bedre, tilslutt tipset en kollega av meg om Aselli. Det tok maks to dager før han var helt bra igjen!!!! ANBEFALES PÅ DET STERKESTE!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #12 Skrevet 8. desember 2006 Jeg har prøvd den og likte den ikke i det hele tatt faktisk (weleda). Potetmel er det eneste som duger her
lilja70 Skrevet 8. desember 2006 #13 Skrevet 8. desember 2006 Vi bruker silulen sink salve fra apoteket. Den hjelper mot sånn hektisk rød stump. Når det blir mer prikker som ikke går bort etter et par dager med silulen, eller skikkelige sår bruker jeg sterkere ting, bl.a. krystallfiolett fra apoteket, og en annen salve som jeg i farta ikke kommer på hva heter... Kan sjekke, er ikke egentlig en barnesalve, den er litt beige eller brun... Både den og krystallfiolett setter flekker på klærne, men funker veldig bra. Potetmel har jeg aldri brukt. Høres skikkelig ekkelt ut. Brukte derimot å dryppe morsmelk på når hun var helt ny, og lot det lufttørke, før jeg smurte på salve. Aner ikke om det hjalp:-)
lilja70 Skrevet 8. desember 2006 #14 Skrevet 8. desember 2006 Da har jeg sjekka: Inytol. Veldig bra. Litt grisete:-)
♡ A & E ♡ Skrevet 8. desember 2006 #15 Skrevet 8. desember 2006 Inotyol (eller noe i den duren!) er kjempebra. den bruker jeg i stedefor sinksalve.
Brava Skrevet 8. desember 2006 #16 Skrevet 8. desember 2006 Henger meg på den; inotyol- genial! Har ikke brukt noe annet når han en sjelden gang blir sår... Gutten min bæsjer masse også; 3-4 x per dag, men han er sjelden sår likevel. Han ligger ca en time naken pr. dag, på kvelden før han skal legge seg (elsker det, spreller og ler). I tilegg skyller jeg bare rumpen under springer, bruker aldri såpe eller klut. Tørker bare med et mykt handkle....
Libido- Skrevet 8. desember 2006 #17 Skrevet 8. desember 2006 Rent vann og luft er mitt beste tips. Alt for mye kremer osv gjør det bare værre. Huden trenger luft for å bedre seg. La gutten ligge uten blei av og til. Tørk godt med en myk klut og blås på, til det er helt tørt. Bruk heller litt salve om natta. Selv bruker jeg kun vann og er nøye med å holde det tørt. Gutten min(6mnd) har vært sår kun en gang, og det var før jeg sluttet med alle kremene.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #18 Skrevet 8. desember 2006 Løveapotekets barnekrem! Ingen over... Ingen ved siden av!!!!!!! Lille snuppa var sår,allerede neste dag var hun MYE bedre! 2 dager senere var det HELT borte! Vidunderkrem mener jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå