Gå til innhold

Oktober: Hva gjør vi galt om kvelden?


Heidi *har to skjønne gutter*

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det med kveldsstellet og leggingen om kvelden? Og når gjør dere det?? Vår lille prins er to mnd nå, og han sovner aldri ordentlig før to-tre på natta! Det er kjempefrustrerende, og går ut over eldstemann som ofte våkner av at lillebror gråter.

Det jeg lurer på er om han har kolikk, for det virker som han har vondt, og han er liksom ikke sulten heller...

Tar gjerne imot tips og råd om soving, for jeg føler meg helt hjelpesløs. Med eldstemann var det ikke noe problem, han sov godt helt fra begynnelsen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørtes kjipt ut! Uff ja dette med legging og søvn er skikkelig vanskelig. Her i huset går det veldig opp og ned, men vi plages mest med at han våkner sånn i fire-fem tiden og ikke vil sove igjen uten iherdig bysse-innsats fra oss...

Legging har vi faktisk klart å få til ganske bra nå, dette er det som har fungert for oss:

 

- Vi tar på ham pysj i halv ni-ni tiden og koser litt på stellebordet

- Gir ham mat i halvmørket på soverommet

- Dersom han virker trøtt og rolig legger vi ham i vogga og sitter ved siden av og vogger ham og gir ham smokken til han sovner. Blir han veldig urolig tar vi ham opp og bysser ham til han blir søvning nok til å legges. Dette gjør vi også dersom han ikke virker trøtt etter maten.

- I vogga har vi lammeskinn, varmeflaske og "ullteppepølse" som ligger langs kanten for å gjøre det trangere. Varmeflaska legger jeg i vogga en stund før han skal legge seg og deretter legger jeg den på sia sånn at han kjenner varmen fra den. Tra den bort når han har sovnet skikkelig så han ikke skal bli for varm.

 

Dersom han ikke er overtrøtt eller har en dårlig dag tar det ca. en halvtime fra vi legger ham i vogga til han sovner, som regel rundt kl 22.30. Da sover han mellom 2.5 - 3.5 timer før han våkner og vil ha mat igjen.

 

Men - dette er ingen absolutt suksessoppskrift, det hender han ikke vil legge seg eller som sagt nekter å sove igjen om natta, så det er ikke lett dette her!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har slitt veldig på det området vi også, og håper at vi har fått en rutine på det når hun bestemmer seg for at hun skal endre det. Da er det bare å prøve å få rutinen tilbake.

Hvis hun ikke har sovnet og vi har fått lagt henne ( hun sovner på fang, godt innepakket i helsetepper) til 22:30, slår jeg av stort sett alt lys, har bare noe nattlys på, sånn at hun ser forskjell på natt og dag. Dette er noe mamman min anbefalte. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka er nå kvart over elleve, og han har sovet i en og en halv time!! Dette har ikke forekommet siden han var et par-tre uker!! Har vært hos akupunktør i dag, og hun var helt klar på at han har kolikk da hun satte nålene. Han ble rød rundt der hun satte nålene, og det var et tegn på at han ikke hadde det bra... Hun brukte bare to nåler, og laser på de andre punktene. Nå gjenstår det å se hvor lenge Adam blir i paradis i kveld og natt, men så langt virker det som han har god effekt av det altså.. Skal ha ny behandling i morgen, og så en på mandag, og dersom dette virker skal jeg være den dama EVIG takknemlig! Hun spurte hvordan avføringen hans var, og da jeg sa at den er helt grønn og bare slimete så var hun helt tydelig på at da sliter han med noe i magen sin! Da jeg tok opp dette med helsesøster på 6-ukerskontroll, fikk jeg til svar at det kunne være helt normalt med grønn og slimete avføring... Det er det tydeligvis ikke, han har vært generelt mye roligere i kveld enn før. Rett etter hun tok ut nålene i ettermiddag kom det to stooore raper på rappen mens han enda lå på ryggen, og siden har han vært som en annen unge! Fekter og kaver mindre, er mindre irritert, kan ligge på gulvet og aktivisere seg en stund, er ikke like urolig ved puppen som han har vært, og som sagt så sover han faktisk nå!!!

HELT FANTASTISK, uansett om det ikke skulle vare så hjelper det med denne kvelden ihvertfall! Ikke noe gøy å tenke på at han har det vondt om kvelden og natten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så fint at det hjalp! og håper det varer!

Det er ikke så gøy når hverken dyr eller barn har det vondt, spesielt ikke når de ikke kan snakke, eller fortelle hvor de har vondt. Man føler seg så hjelpesløs. Gleder meg bare til nyurket blir litt eldre, og kan fortelle ting, ikke bare skrike ( Vææææ)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...