Gå til innhold

Hun vil ikke ha brødskive eller grøt, hva kan jeg gi henne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa er 14mnd gammel å nå begynner hun å bli kresen på maten.. hun spiser ikke brødskive mer å grøt det fnyser hun av.. Hva annet kan jeg gi henne?

Er det så fy fy og gi søt pålegg når de ikke spiser leverpostei eller makrell?

Skrevet

Har du prøvd syltetøy uten sukker? Har en gutt som ikke er så veldig glad i skiver han heller, men den går unna med syltetøy på. Ellers lager jeg pannekaker i stooooore mengder - det elsker han.

Skrevet

Har du prøvd havregrøt med kanel på? Det er populært her :)

Skrevet

Sønnen min har vært brødlei noen ganger.

I en periode spiste han bare frukt og middag da.

Grøt har han nesten aldri spist,så han levde lenge på melk.

Kanskje hun er brød og grøt lei..?

Gi henne litt frukt,alt hun vil spise,og youghurt og div.

Etter ett par dager vil hun nok ha brød igjen.

Pleier selv å være brød/mat lei jeg også.

Og da smaker ingenting..

Skrevet

Huff...jeg mente selvfølgelig havregrynsgrøt,sånn som du koker med melk eller vann:)

Skrevet

Yoghurt med havregryn el lignende oppi...

Skrevet

Hvis det er søtt pålegg som skal til så hadde jeg gitt det. Det blir uansett ikke mengder av litt på ei brødskive. Du kan også prøve frutti eller most/skivet banan som pålegg.

Hos oss er det ristet grovbrød med smør som er populært akkurat nå.

Tidligere har vi hatt perioder med:

- Weetabix med banan og melk

- frokostblanding med drikkeyoghurt

- frokostblanding med melk

- kavring og melk

Skrevet

IKKE la henne få viljen sin, sier nå jeg! Er hun sulten nok, så spiser hun. Unger tar ikke skade av å være sultne ei stund. Jeg tror det er viktigere HVA ungene spiser enn HVOR MYE de spiser. De fleste tror jeg er for opphengt i at ungene skal spise NOK, og så gir de feil mat for å få i dem det de mener er nok.

Skrevet

Fortsett å introdusere de samme varene - det kan skifte fort. Hadde en liten som HATET leverpostei - nå ELSKER han det. Men - det er jo utrolig mye mat utenom grøt og brød. Tenk på hva du selv spiser!

Vi lager potetkaker - most potet med litt mel (bland gjerne inn andre grønnsaker, spinat, gulrot osv) stekes som lapper. Det finnes masse vegetarposteier på helsekost - kjempegode! og sunne. Jeg ville ha vært forsiktig med å introdusere for mye søtt - da får du et barn som bare "liker" søtt!

Skrevet

Hmmmm.. vet ikke om du ammet, men hvis du noengang smakte på melka så var vel den søt, det var ihvertfall min MM.

Det er kanskje forskjell fra barn til barn. I vår familie spiser vi både søt, salt, surt og bittert selv om alle starter med søt MM. Vi er nok mer opptatt av variasjon og "alt med måte" istedenfor totalforbud.

Skjønner godt at barn kan bli litt lei av brødmat i perioder. Det blir ihvertfall jeg.

Skrevet

Havregrøt med kanel og sukker er veldig populært her,og sunt er det også :)

Skrevet

Hei - jeg er anonym over - ja jeg ammet til 15 mnd. og nettopp fordi de får smake søt melk, så er det ikke der de trenger mest tilgang for å venne seg til smak. Vi har heller ikke totalforbud, men ser ikke noe poeng i å gi sukret syltetøy osv. Han får hipp usukret: Samme med grøt - han ELSKER det med kanel - ikke noe poeng å ha i sukker da! Vi må la de utvikle egne smaker, i stedet for å hele tiden ta sukker på ting fordi om vi liker det :)

Skrevet

Resultat - like stas om det er oliven eller druer i koppen til barnetv... ;)

Fortsettelse fra over..

Skrevet

Lillemor er mer glad i middag enn grøt, så det blir ofte 2-3 middagsglass pr dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...